Закон і Бізнес


Фінансове сито

РП виявила в системі забезпечення Феміди дірки, в яких зникають бюджетні мільйони


Злочин і покарання, №29 (964) 17.07—23.07.2010
2556

За висновками колегії Рахункової палати, яка розглянула результати аналізу основних проб¬лем в організаційному забезпеченні діяльності судової влади, органи державної влади не вжили всіх необхідних заходів для ефективного використання виділених для цього бюджетних коштів.


Механізм планування, затвердження та використання коштів на утримання судів залишається недосконалим. Більшість виявлених Рахунковою палатою проблем і недоліків у його функціонуванні є типовими та не вирішуються, що з кожним роком призводить до бюджетних правопорушень та неефективного використання коштів.
Як повідомили «ЗіБ» у прес-службі РП, проведені впродовж 2006—2010 років контрольні заходи виявили факти бюджетних правопорушень (незаконне, зокрема нецільове, використання коштів держбюджету) на суму майже 372,9 млн грн. та неефективного використання коштів на суму понад 330,5 млн грн.
Реформуванням третьої гілки влади займалися всі головні інституції органів державної влади та суддів¬ського самоврядування. Однак згідно із законодавством при ініціюванні розроблення та схваленні державних цільових програм не передбачається участі органів судової влади, які реформують. Як наслідок, реальної програми їх реформування не розроблено, і проблеми в організа¬ційному забезпеченні діяльності судів не вирішено.
Здійсненню судочинства перешкоджають неврахування в бюджетах у повних обсягах фінансових потреб судової системи, недофінансування та недосконале законодавчо-нормативне врегулювання систем судоустрою та судочинства.
За цих умов органи судової та виконавчої влади, задіяні в організаційному забезпеченні діяльності судів, мали б приймати виважені, послідовні, системно продумані адміністративні рішення для роз¬в’язання першочергових проблем удосконалення нормативно-правової бази та визначення перспектив і пріоритетних напрямків використання наявних матеріальних і фінансових ресурсів.
Проте органи влади, відповідальні за організаційне забезпечення діяльності судів, не подбали про належну координацію та контроль за цими процесами за участю органів суддів¬ського самоврядування. Їхні хаотичні та безсистемні рішення не були зорієнтовані на вирішення пріоритетних проблем. Отже, бюджетні кошти витрачалися не на розвиток системи, а на вирішення поточних проблем.
Колегія Рахункової палати прийняла рішення наді¬слати відповідні пропозиції до Верховної Ради, Адміністрації Президента та керівнику робочої групи з питань судової реформи — міністру юстиції Олександру Лавриновичу.
РП вважає за необхідне органам державної виконавчої та судової влади, а також суддівського самоврядування розробити і внести на затвердження ВР довгострокову загальнодержавну програму судової реформи, в якій ви¬значити пріоритетні напрямки її реформування, джерела та обсяги їх фінансування.
Необхідно також розглянути питання про зміну в законодавчому порядку системи затвердження видатків на утримання судової влади. Зокрема, закріпити за її органами право на подання безпосередньо до Верховної Ради та Кабі¬нету Міністрів своїх пропозицій щодо фінансування видатків. Ці пропозиції мають формуватися на законодавчо затверджених нормативах фінансового та ресурсного забезпечення діяльності судів, а також бути узгодженими Радою суддів на підставі погоджувальних рішень відповідних рад суддів. Органам виконавчої влади, насамперед Уряду та Міністерству фінансів, доцільно надати право апеляції цих пропозицій у разі незгоди з ними.