Закон і Бізнес


Гривня – в нормативній царині

Уряд став рідше порушувати законодавство, беручи кошти з Резервного фонду


Банки і клієнти, №10 (997) 05.03—11.03.2011
1797

Чіткість, законодавча унормованість та управ¬лінська відповідальність при формуванні та проведенні розрахунків за бюджетними програмами значною мірою зумовлюють якість та повноту їх виконання. Розглянувши результати аналізу нормативно-правового забезпечення Кабінетом Міністрів реалізації закону «Про Державний бюджет України на 2010 рік», колегія Рахункової палати наголосила на певних позитивних зрушеннях у роботі Уряду в зазначеній сфері.


Як повідомили «ЗіБ» у прес-службі РП, аудитори відзначили, що, на виконання ст.26 цього закону, Кабмін ухвалив у 2010 р. порядки використання коштів за бюджетними програмами, які потребували відповідного нормативно-правового врегулювання. Порівняно з 2009 р. у 2010-му зменшилася кількість урядових рішень про виділення коштів з Резервного фонду на підтримку бюджетних програм, також зменшився відсоток невідповідності рішень чинному законодавству. Якщо у 2009 р. з порушеннями ухвалювалося кожне четверте рішення про виділення коштів з Резервного фонду, то у 2010 р. — кожне сьоме.
Разом з тим колегія наголосила на низці недоліків. Зокрема, відзначалося, що недостатнє нормативно-правове забезпечення Кабміном виконання закону про держбюджет у 2010 р. у поєднанні з недосконалими нормами цього акта негативно позначилося на надходженнях та використанні бюджетних коштів.
Також у РП зауважили, що Кабмін не створив умов для своєчасного виконання бюджету в частині визначення пріоритетних державних потреб у відповідних товарах, роботах і послугах на 2010 р. (крім державних потреб на підготовку кадрів) та визначення обсягів фінансового ресурсу для вказаних потреб. Зокрема, наприкінці грудня минулого року Уряд обмежився формальним прийняттям відповідної постанови про держзамовлення на закупівлю товарів, виконання робіт, надання послуг, яка набула чинності лише в січні 2011 р., тобто вже після закінчення бюджетного періоду. Через це у 2010 р. державне замовлення як засіб регулювання при забезпеченні діяльності органів державної влади не застосовувалося.
Крім того, Кабмін не вніс на розгляд Верховної Ради пропозиції щодо збільшення видатків на утримання та розвиток Збройних сил, як того, за результатами виконання держбюджету в січні — серпні 2010 р. (з ура¬хуванням уточненого прогнозу соціально-економічного розвитку України), вимагав закон. Натомість окремими урядовими рі¬шеннями здійснено перерозподіл бюджетних призначень для Міноборони з метою фінансування потреб війська на загальну суму 478,1 млн грн.
Набув системного характеру перерозподіл бюджетних призначень за бюджетними програмами в межах загального обсягу головного розпорядника коштів, а також збільшення видатків розвитку за рахунок зменшення видатків споживання окремо за загальним і спеціальним фондами. В окремих випадках, як констатували аудитори, перерозподіл коштів здій¬снювався ще й з порушенням вимог чинного законодавства. Загалом Кабмін прийняв 92 таких рішення, з них із порушенням законодавства — 9.
У РП зазначають, що при виконанні закону про держ¬бюджет у 2010 р. прийнято 60 урядових рішень, які не відповідали Конституції, Бюджетному кодексу, власне закону про держбюджет, а також іншим актам. Колегія наголосила, що це  свідчить про недостатній контроль за дотриманням чинного законодавства при підготовці нормативно-правових актів, поданні їх Кабміну на затвердження.