Закон і Бізнес


Інформаційна атака

УКБС проти розсекречення матеріалів незалежних аудиторів


Банки і клієнти, №8 (995) 19.02—25.02.2011
2501

Банківська спільнота наполягає на недопустимості розширення повноважень НБУ у сфері зовнішнього аудиту фінустанов. Так, фахівці переконані, що самостійно розпоряджатися результатами аналізу регулятор може лише тоді, коли замовляв цей аудит або ж акціонери самі поділились інформацією.


Пошук компромісних рішень щодо найбільш суперечливих норм проекту «Про внесення змін до деяких законів України (щодо регулювання діяльності банків)» (№0884) став головною темою засідання Спостережної ради Асоціації «Український Кредитно-Банківський Союз» 9 лютого.
УКБС наполягає на ви¬ключенні норми щодо встановлення регулятивного капіталу банку на рівні не меншому, ніж статутний. На думку експертів, ця норма позбавлена логіки, оскільки для стабільності фінуста¬нови важливішим є виконання нормативу адекватності регулятивного капіталу, а не відповідність його розміру мінімальному розміру статутного капіталу. Тому вказана норма тільки спровокує ситуацію, коли банк, який виконує основні економічні нормативи капіталу, перебуватиме в безвихідному становищі постійного порушника.
Також УКБС наполягає на заміні вимоги про збіль¬шення у дворічний термін мінімального розміру статутного капіталу фін¬установ із 75 млн до 120 млн грн. Представники банківської спільноти переконані, що підвищувати потрібно регулятивний (а не статутний) капітал, і вважають за необхідне дати для цього 5 років. Це, наголошують фахівці, відповідатиме стандартам «Базель-3», прийнятим восени 2010-го.
Крім того, УКБС хоче виключити з проекту норми щодо розширення повноважень НБУ у сфері зовнішнього аудиту банків. Зокрема, обов’язки аудиторів повідомляти НБУ про виявлені порушення, надавати робочі документи з питань перевірки, а також  розширення предмета аудиту фінустанов. Ці положення, наголошують екс¬перти, не відповідають нормам ЄС і міжнародним стандартам аудиту.
Для отримання Нацбанком матеріалів аудиту регулятор має одержати від власників і акціонерів згоду і тільки тоді розпоря¬джатися матеріалами, переконані в УКБС.
Асоціація вважає за необхідне залишити ст.73 закону про банки в чинній редакції, оскільки зміни можуть створити підгрунтя для зловживань регулятором правом відсторонення від посади чи заборони використовувати право голосу, а також застосовувати до фінустанов санкції навіть за незначне порушення.
«УКБС наполягає на необхідності залишити обов’язок НБУ запрошувати керівництво банку для надання пояснень при розгляді питання щодо застосування до фінустанови заходів впливу та встановлення застереження, що застосування цього заходу впливу можливе у випадках, якщо дії особи призвели до значної втрати активів банком чи мають системний характер», — наголосила генеральний директор Асоціації Галина Оліфер.
На засіданні Спостережної ради також розглянули проект створення та використання індексу УКБС для визначення ринкової відсоткової ставки, необхідність якого зумовлена потребою в реальних інструментах для врахування інтересів банків¬ських установ при формуванні грошово-кредитної політики, яку проводить НБУ.
Обговорено також аспекти співпраці УКБС із громадськими організаціями, перспективи консолідації для розв’язання проблем усіх учасників фінансового ринку.