Закон і Бізнес


Усунути не можна звільнити

Якими є правові наслідки рішення Президента стосовно голови СБУ


Фото: СБУ

18.07.2022 09:36
ДМИТРО ЛИТНЕНКО
3021

Приймаючи рішення про усунення Івана Баканова від виконання обов’язків голови СБУ, Президент послався на Дисциплінарний статут Збройних Сил України. Адже за Конституцією звільняти цього чиновника може лише Верховна Рада.


Указ Президента від 17.07.2022 №499/2022 оприлюднений на сайті глави держави.

Так, саме за парламентом згідно із п. 12-1 ст. 85 Основного Закону закріплене повноваження призначення на посаду та звільнення з посади за поданням Президента України Голови Служби безпеки України. І навіть введений у країні воєнний стан не змінив цієї кадрової процедури парламентсько-президентської держави.

Але усунення військовослужбовця від виконання обов’язків фактично є не кадровим питанням, а питанням дисциплінарної відповідальності. Тож у даному випадку була застосована інша процедура.

Президент є Верховним Головнокомандувачем Збройних Сил України (п. 17 ст. 106 Конституції), а співробітники СБУ є військовослужбовцями. І ст. 47 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України передбачає певні підстави для ухвалення рішення прямого начальника (командира) стосовно підлеглого військовослужбовця.

Але чи є Президент командиром (начальником) для Голови СБУ?  Відповідь на це запитання у коментарі виданню «Закон і Бізнес» дав адвокат ADER HABER Віктор Залізнюк. «Дослівної цитати, що це так у законодавстві ми не знайдемо.  Відтак, доводиться робити висновки виходячи з аналізу змісту компетенцій Президента відносно СБУ та Голови СБУ, - зауважив юрист. - Так, відповідно до Закону про Службу безпеки України, відомство підпорядковане Президенту; організаційна структура Служби визначається ним же; Голова призначається на посаду та звільняється з посади Президентом; контроль за діяльністю здійснюється Президентом та уповноваженими ним державними органами… «Такий набір компетенцій дозволяє зробити висновок, що Президент є керівником (начальником) для Голови Служби безпеки України».

Підстави для застосування усунення військовослужбовця вельми серйозні, якщо брати як критерій диспозиції окремих статей Кримінального кодексу.

Так згідно зі статтею 47 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України невиконання (неналежне виконання) службових обов’язків, що призвело до людських жертв чи інших тяжких наслідків або створило загрозу настанню таких наслідків, є підставою для усунення такого військовослужбовця від виконання службових обов’язків. Рішення про усунення військовослужбовця від виконання службових обов’язків приймається прямим командиром (начальником).

Але саме по собі усунення не є крапкою у процедурі. Тепер має бути проведене службове розслідування і ухвалене остаточне рішення.  Адже ця сама норма статуту передбачає, що тривалість усунення від виконання службових обов’язків не повинна перевищувати тривалості службового розслідування та часу, необхідного для прийняття командиром (начальником) відповідного рішення за результатами такого розслідування.

Тобто, якщо йти логікою норми Дисциплінарного статуту, Президент за наслідками службового розслідування (хто і як його проводитиме – окреме відкрите питання), має прийняти ще одне рішення стосовно І.Баканова.  Це цілком може бути і подання про звільнення відповідно до ст. 85 Конституції.

Але цитована стаття Дисциплінарного статуту містить ще одне цікаве положення: командир (начальник), який усунув підлеглого від виконання службових обов’язків без достатніх підстав, несе за це відповідальність. Чи можлива у даному випадку відповідальність командира – питання риторичне.

Пояснюючи своє рішення, В.Зеленський розповів, що сьогодні зареєстровано 651 кримінальне провадження щодо державної зради та колабораційної діяльності працівників органів прокуратури, органів досудового розслідування, інших правоохоронних органів. У 198 кримінальних провадженнях відповідним особам повідомлено про підозру.

«Зокрема, понад 60 працівників органів СБУ залишилися на окупованій території та працюють проти нашої держави», - зазначив він. - Такий масив злочинів проти основ національної безпеки держави та зв’язки, зафіксовані між працівниками силових структур України та спецслужбами Росії, ставлять дуже серйозні питання відповідним керівникам. Кожне із таких питань отримає відповідь».

Тож очевидно, рішення по Службі безпеки ще ухвалюватимуться.

Закон і Бізнес