Закон і Бізнес


Задля наповнення бюджету

7 змін до Податкового кодексу, які ускладнять ведення бізнесу в Україні


.

04.05.2022 12:30
ОЛЕНА СУЛИМА, старший юрист GOLAW, ТЕТЯНА ФЕДОРЕНКО, юрист GOLAW
2593

Для забезпечення функціонування економіки, а також належного наповнення дохідної частини бюджету за рахунок надходження податкових та митних платежів нардепи зокрема вирішили скасувати низку пільг та підвищити ставки.


Відповідний проект Закону  «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо окремих податків і зборів у період воєнного, надзвичайного стану» зареєстровано за № 7311. Проаналізуємо основні пропозиції документу.

1. Встановлення особливостей бюджетного відшкодування ПДВ

До припинення воєнного стану в Україні, встановлюються особливості щодо повернення сум бюджетного відшкодування за деклараціями з ПДВ за звітний період січень 2022 року та уточнюючих розрахунків до них, поданих по 01.05.2022. Платнику податків надається можливість подати заяву про оформлення бюджетного відшкодування сум ПДВ облігаціями внутрішньої державної позики. Тобто, узгоджену суму бюджетного відшкодування можна буде отримати у вигляді облігацій строком обігу 5 років.

Заява про оформлення бюджетного відшкодування сум ПДВ облігаціями внутрішньої державної позики подається до контролюючого органу за основним місцем обліку платника до 30.09.2022 включно.

2. Збільшення розміру ставки військового збору

Законопроектом пропонується збільшення розміру ставки військового збору з 1,5% до 3%.

Разом з тим, тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану не підлягають оподаткуванню військовим збором доходи у вигляді грошового забезпечення працівників правоохоронних органів, військовослужбовців та працівників Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Державної прикордонної служби України, осіб рядового, начальницького складу, військовослужбовців, працівників Міністерства внутрішніх справ України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та інших осіб на період їх безпосередньої участі в здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії РФ.

3. Скасування окремих попередньо наданих пільг

Законопроектом, зокрема, скасовуються наступні пільги:

звільнення від оподаткування ПДВ операції з ввезення товарів на митну територію України у митному режимі імпорту суб’єктами господарювання, які зареєстровані платниками єдиного податку першої, другої та третьої групи;

звільнення від оподаткування ПДВ, акцизним податком операції з ввезення фізичними особами на митну територію України автомобілів легкових, кузовів до них, причепів та напівпричепів, мотоциклів, транспортних засобів, призначених для перевезення 10 осіб i більше, транспортних засобів для перевезення вантажів у митному режимі імпорту.

Також, пропонується скасувати ставку ПДВ 7% для операцій з постачання на митній території України та ввезення на митну територію України бензинів моторних, важких дистилятів та скрапленого газу, яка була попередньо встановлена на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану.

Скасовуються нульові ставки акцизного податку, які були попередньо встановлені на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України на такі товари: бензини моторні, інші бензини, важкі дистиляти, скраплений газ, бутан та ізобутан.

4. Уточнення положень щодо звільнення від відповідальності

Наразі звільнення від передбаченої Податковим кодексом України (ПК України) відповідальності за недотримання строків подання звітності чи несплату податків та зборів застосовується до усіх платників податків, у яких немає можливості своєчасно виконати свої податкові обов’язки. Проте, Законопроект передбачає, що таке звільнення буде стосуватися лише тих платників податку, які знаходяться на тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації територіях або територіях, на яких ведуться бойові дії. Також, таке звільнення буде застосовуватися тільки у разі, якщо вказані платники виконають свої податкові зобов’язання протягом трьох місяців після завершення таких бойових дій та/або деокупації територій.

Перелік територій, на яких ведуться бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, визначається Кабінетом Міністрів України.

Також, від нарахування та сплати штрафних санкцій, передбачених пунктом 50.1 статті 50 ПК України (самостійне виявлення заниження податкових зобов’язань минулих періодів) та пені звільняються платники податків, у випадку самостійного виправлення у майбутніх податкових періодах (з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 Податкового кодексу), з дотриманням порядку, вимог та обмежень, визначених статтею 50 ПК України, помилок, що призвели до заниження податкового зобов`язання у звітних періодах, що припадають на період дії воєнного стану.

Нагадаємо, що штраф при самостійному виявленні факту заниження податкових зобов’язань складає 3% від суми такого заниження.

5. Уточнення виключень щодо проведення камеральних перевірок

Законопроектом передбачається, що на період дії воєнного стану в Україні податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються, крім:

камеральних перевірок податкових декларацій (розрахунків), своєчасності подання податкових декларацій (розрахунків), своєчасності сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов’язання, платників податків, що знаходяться за межами тимчасово окупованих територій або територій, на яких ведуться бойові дії;

камеральних перевірок декларацій з ПДВ, поданих до 01.05.2022 за звітний період січень 2022 року, та уточнюючих розрахунків, поданих до 01.05.2022 до таких декларацій, до яких подано заяву про повернення суми бюджетного відшкодування. До таких перевірок передбачаються певні виключення за групою товарів.

Така камеральна перевірка проводиться виключно у разі подання платником податку заяви про оформлення бюджетного відшкодування сум ПДВ облігаціями внутрішньої державної позики, та може бути проведена протягом 30 календарних днів, що настають за днем подання такої заяви;

камеральних перевірок податкових декларацій платників єдиного податку четвертої групи;

фактичних перевірок.

6. Відновлення перебігу деяких зупинених податкових строків

Відновлюється перебіг наступних строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи:

для подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 ПК України (квартальна або річна фінансова звітність), сплати податків та зборів платниками податків, що знаходяться за межами тимчасово окупованих територіях або територіях, на яких ведуться бойові дії;

для проведення камеральних перевірок, складення актів, подання та розгляду заперечень, прийняття, надсилання та оскарження податкового повідомлення-рішення за результатами камеральних перевірок;

для проведення фактичних перевірок, складення актів, подання та розгляду заперечень, додаткових документів та пояснень, прийняття, надсилання та оскарження податкового повідомлення-рішення, адміністративного арешту майна за результатами фактичних перевірок.

7. Уточнення порядку обліку поворотної фінансової допомоги (єдиний податок)

Законопроект врегульовує питання обліку поворотної фінансової допомоги для платників спеціального єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування, встановлені Перехідними положеннями ПК України.

Передбачається, що якщо термін повернення суми отриманої поворотної фінансової допомоги, перевищує 12 календарних місяців з дня її отримання, платник єдиного податку третьої групи включає до складу доходу суму неповернутої протягом 12 календарних місяців такої фінансової допомоги. Але у періоді повернення такої фінансової допомоги, платник єдиного податку третьої групи має право зменшити дохід на суму повернутої допомоги.

Законопроектом передбачається й ряд інших змін до Податкового кодексу України, зокрема, що стосуються виробництва та зберігання спирту, оподаткування отриманої благодійної допомоги, а також до інших законів, в тому числі Митного кодексу України.

Закон і Бізнес