Закон і Бізнес


Реформа пройшла — реформування триває

Експерти РЄ: «Важливо, щоб призначення прокурорів було відкритим, грунтувалося на заслугах і знаннях людей»


Експерти РЄ Е.Сванідзе і Дж.Мак-Брайд: «КПК реформували, тепер черга за законом «Про прокуратуру».

№12 (1102) 23.03—29.03.2013
ЮЛІЯ ГАЙДІНА
3844

Недавно в Києві висадився «десант» експертів Ради Європи, щоб узяти участь у конференції, присвяченій відкриттю проекту «Підтримка реформи кримінальної юстиції в Україні». Після офіційної частини цього заходу кореспондентові «ЗіБ» удалося поспілкуватися з експертами РЄ.


— У ході конференції неодноразово підкреслювали необхідність реформування прокуратури. Яке місце в правовій системі в результаті законодавчих трансформацій повинен зайняти цей орган?

Джеймс Гамільтон, колишній головний прокурор Ірландії, заступник члена Венеціанської комісії: Є різні системи. Сам я працював прокурором у системі, яка була частиною виконавчої влади, але при цьому ми мали гарантії незалежності від держави, і ця система працювала ефективно. Але й система, в якій прокуратура — частина судової гілки влади, теж може бути продуктивною. Важливо, щоб призначення прокурорів було відкритим, грунтувалося на заслугах і знаннях людей, їхній здатності виконувати цю роботу, а не на якихось інших чинниках. КПК, яким би хорошим він не був, не зможе повністю вирішити всі проблеми, передусім повинні бути реформовані інституційні структури.

Я чув, як заступник прокурора сказав, що зміни, які запроваджує новий КПК, — рево­люційні. Насправді я думаю, вони куди більш революційні, ніж уявляють ті, хто працює в прокуратурі. Якщо прокуратура здійснюватиме всі покладені на неї повноваження, зберігаючи при цьому нинішню функцію загального нагляду, їй доведеться працювати не 24, а 36 годин на день.

— Але, наскільки я знаю, усередині самої прокуратури відчувається деяке неприйняття ідеї подальшого скорочення повноважень цього органу. Чи можливий якийсь компромісний варіант? І яких все-таки повноважень повинна позбутися прокуратура в процесі реформування?

Лорена Бахмайєр-Вінтер, професор кримінального права і процесу Мадридського університету: З приводу ролі прокуратури нагадаю, що в будь-якій країні вона не є законодавчим органом. І навіть якщо прокурори не хочуть ніяких змін, це ще не означає, що законодавець їх послухає.

Дж.Гамільтон: Я думаю, про компроміс не може бути й мови. Звичайно, я б не хотів говорити, яких повноважень треба позбавити прокуратуру. Але її робота повинна відповідати вимогам Ради Європи (рекомендація Комітету міністрів РЄ №2019), в яких усе дуже чітко прописано. Наприклад, це стосується призначення прокурорів, їх просування на посаді. Щоб це відбувалося за об’єктивними критеріями — за знання, хорошу роботу, а не за якимись іншими ознаками. У рекомендації також містяться вимоги про те, що прокуратура повинна надавати всю інформацію, що є в неї, стороні захисту. Є певні вимоги з приводу взаємин з потерпілими. Якби цей документ був втілений у життя в Україні, це було б чудово.

Ерік Сванідзе, екс-прокурор Грузії: Я вважаю, що в суспільстві є потреба у внесенні змін до законодавства про прокуратуру, і громадська думка це підтверджує. Генеральна прокуратура заявляє: вони готові розглянути питання про подальші зміни законодавства. Недавно відбувся саміт Україна — ЄС, в ході якого було підписано угоду про те, що в роботі прокуратури відбудуться подальші зміни. Тепер ваше завдання — виконувати взяті на себе зобов’язання.

— Після ухвалення нового КПК з’явився шанс зрівняти в правах прокуратуру й адвокатуру і створити реальну змагальність. При цьому важливо, як уже згадувалося, змінити психологію учасників процесу, а самі адвокати повинні формувати певну практику, щоб змінити ситуацію на краще. І, на думку експертів, велику роль у цьому повинен відіграти закон «Про безоплатну правову допомогу». Яким чином адвокати, котрі надають безоплатні правові послуги, зможуть формувати практику й змінювати ситуацію?

Е.Сванідзе: По-перше, і новий закон «Про безоплатну правову допомогу», і КПК тільки почали діяти. Поки що приблизно 2500 адвокатів надають такі послуги, які в обов’язковому порядку надаються з самого початку процесу. У новому КПК із цього приводу є імперативні норми, і це вже великий плюс. Тепер можна говорити про якість послуг.

У будь-якому випадку, думаю, це краще, ніж нічого. У цій системі закладені певні гарантії для того, щоб уникнути появи «кишенькових» адвокатів.

Дж.Гамільтон: У всіх країнах є прислів’я: «Довга дорога починається з першого кроку». Ви цей крок зробили.

Джеремі Мак-Брайд, голова комітету основоположних прав Агентства ЄС: Той факт, що в законі вже записано про необхідність залучення «безкоштовних» адвокатів із самого початку розслідування, — це вже важливий момент для зміни психології і прокурорів, і слідчих. І це набагато краще, ніж у багатьох інших країнах, тому що в багатьох державах взагалі немає ні такого закону, ні прав, що надаються їм. Звичайно, ми проводитимемо моніторинг, щоб з’ясувати, як це реалізовується. Думаю, важливо, щоб з часом збільшився бюджет — для того, щоб ці послуги надавалися ефективніше. Наприклад, у Великій Британії є система, згідно з якою відбувається постійна ротація адвокатів, що працюють при певних поліцейських дільницях. Це означає, що люди отримують негайний доступ до безоплатної правової допомоги.

Щоб реалізувати систему, потрібен час. Якщо ми зустрінемося через рік і ви скажете, що ця система взагалі не змінилася, тоді вже буде привід для тривоги.

— В Україні планується створити національне бюро розслідувань, при цьому дуже важливо забезпечити незалежність слідчих, які в ньому працюватимуть. Як цього можна досягти?

Дж.Мак-Брайд: Поки зарано про це говорити, навіть повноваження цього органу остаточно не визначені. Думаю, буде багато дискусій з приводу гарантій незалежності слідчих.

Важливий механізм призначення й звільнення. І ви також повинні знати послужний список цих осіб. Можливо, ви не захочете, щоб одних і тих самих людей переставляли з місця на місце й нічого не змінювалося.

Необхідно ретельно розробити ефективний механізм відбору претендентів. Це важливо, щоб переконатися, що створення такого органу — не просто «зміна вивіски», а насправді колишні працівники залишилися на своїх місцях. Повинні відбутися принципові зміни й орган має отримати серйозні повноваження. Йому знадобиться незалежність, щоб ефективно виконувати свої функції.

Це займе багато часу. Навіть повноваження — поки що предмет активних суперечок. Одні говорять, що бюро повинне мати широкі повноваження, другі — що вони повинні бути звужені. Я не знаю точної відповіді на це запитання.

— Тобто сказати, коли таке бюро з’явиться в Україні, поки що неможливо?

Дж.Мак-Брайд: Все, що ми поки знаємо, це те, що в нас є приблизно 4,5 року: термін, який відводить КПК на створення цього органу. Швидше за все, процес почнеться раніше, тому що для того, щоб новий орган повноцінно функціонував через 4,5 роки, робота над цим, переговори, дискусії повинні вже розпочинатися. Все це знову-таки пов’язано зі зміною законодавства про прокуратуру.

Думаю, активні дебати з приводу бюро розслідувань, швидше за все, розпочнуться наступного року.