Закон і Бізнес


Своя помилка — своя й турбота

Чого очікувати від міністерських перевірок роботи приватних виконавців


№6 (1564) 12.02—18.02.2022
Олексій СОЛОМКО, радник Адер Хабер, член Дисциплінарної комісії приватних виконавців
3548
3548

Міністерство юстиції опублікувало перелік приватних виконавців, яких перевірить у 2022 році. Чого можна очікувати від таких перевірок і чому до цього переліку включено голову Асоціації приватних виконавців України Віталія Чепурного?


Очікуване й несподіване

Проведення перевірок діяльності приватних виконавців визначається Порядком проведення перевірок діяльності органів державної виконавчої служби, приватних виконавців, затвердженим наказом міністра юстиції від 22.10.2018 №3284/5.

Перевірки можуть бути позаплановими (у разі надходження скарг учасників виконавчого провадження) та плановими. Останні проводяться згідно з графіком, який затверджує директор департаменту державної виконавчої служби.

Перша планова перевірка проводиться не раніше ніж через рік із дня внесення інформації до Єдиного реєстру приватних виконавців України. Наступні — не частіше ніж один раз на 2 роки з дати початку проведення попередньої планової перевірки.

Нинішній голова АПВУ В.Чепурний внесений до реєстру 7.04.2020, раніше планові перевірки його діяльності не проводились, а тому включення його до графіка перевірок на поточний рік було очікуваним.

Однак зовсім не очкували побачити себе в цьому списку приватні виконавці, які почали свою діяльність у 2021 році, тобто які на момент затвердження графіка пропрацювали менш як рік. Щоправда, фактична перевірка таких виконавців проводитиметься після року їхньої діяльності.

Під час визначення періодичності здійснення планової перевірки мають враховуватись результати попередньої, навантаження приватного виконавця (кількість виконавчих документів, які перебували на виконанні), наявність (відсутність) обґрунтованих скарг протягом строку, що підлягає перевірці. Тож можна припустити, що молоді приватні виконавці, які відразу потрапили в графік перевірки, за даними Мін’юсту очевидно мають значну кількість виконавчих проваджень та встигли отримати обґрунтовані скарги на свою діяльність.

Оцінки не уникнути

Також до графіка перевірок попало чимало приватних виконавців, яких будуть перевіряти вдруге. Попередні планові перевірки таких виконавців проводились у 2019—2020 роках.

Загалом до графіка перевірок включено 89 приватних виконавців. Хоча за потреби до нього можуть вноситися зміни, а графік — розширено або, навпаки, скорочено.

Уникнути проведення планової перевірки для приватного виконавця майже неможливо. Єдиною підставою може бути тільки припинення його діяльності. Навіть приватні виконавці, діяльність яких зупинена, формально не можуть уникнути перевірки.

Відзначимо, що Мін’юст досить оперативно реагує на будь-які спроби приватних виконавців ухилитись від перевірок. Нормативно навіть упереджено можливість зриву перевірки внаслідок тимчасової непрацездатності (хіба що вона закінчиться летально).

Будь-які спроби не допустити перевіряючих чи не надати їм документи є прямою підставою для притягнення до дисциплінарної відповідальності. Один такий випадок мав місце у 2021 році, коли приватний виконавець напередодні перевірки зник разом зі своїм офісом. Тоді Дисциплінарна комісія приватних виконавців прийняла одноголосне рішення про припинення його діяльності.

У цілому торік ДКПВ з 103 подань про притягнення приватних виконавців до відповідальності за результатами планових перевірок, задовольнила лише 21. Причому радикальні стягнення (зупинення та припинення діяльності) отримали лише троє.

Не хибить той, хто не робить

Однак кожен приватний виконавець, яким би він не був ідеальним у своїй роботі, за результатами планової перевірки все одно попадає на засідання комісії. Це є особливістю нормативного регулювання, визначеного Мін’юстом. Чому так — важко пояснити. Однак можна припустити, що в міністерстві вважають об’єктивною лише оцінку, яка буде дана ДКПВ.

З огляду на багатогранність виконавчого процесу, численність виконавчих проваджень, нормативну зарегульованість і недосконалість програмних засобів у роботі кожного приватного виконавця траплятимуться помилки. Як свідчить досвід дисциплінарної практики, таке буває навіть у виконавців, які вважаються найкращими, найвидатнішими та найдосвідченішими. В основному це стосується ведення діловодства та архіву, сканування всіх документів для автоматизованої системи, своєчасності вчинення виконавчих дій та перерахування стягнутих коштів.

Усунення приватним виконавцем виявлених під час перевірки помилок також не є підставою для нерозгляду матеріалів перевірки на засіданні комісії.

Можна очікувати, що не буде винятком із цього правила й В.Чепурний. І навіть якщо помилки, що можуть бути виявлені в його роботі, виявляться меншими ніж в інших, враховуючи його статус як представника всієї професії, суспільна оцінка його діяльності буде набагато суворіше. Не виключено, що й Мін’юст поставиться до перевірки його роботи більш принципово. Адже в даному випадку дії міністерства також будуть оцінюватися на предмет, чи не занадто упередженою або навпаки лояльною була перевірка.

До речі, в інших країнах керівники аналогічних асоціацій (палат, рад, об’єднань), як правило, не безпосередньо займаються виконанням судових рішень. А тому жоден регулятор не перевіряє їхню діяльність. На них покладається виключно керівництво асоціацією. Можливо, і нашим приватним виконавцям варто замислитися над перейняттям іноземного досвіду.