Закон і Бізнес


Чого варта обіцянка?


№3 (1561) 22.01—28.01.2022
1995

Правила ведення бізнесу змушують роботодавців все частіше ділитись зі своїми працівниками інформацією «з обмеженим доступом». Аби не допустити конкуренції зі своїм же працівником у майбутньому компанії укладають з працівниками угоди про неконкуренцію.


Такі угоди — non-compete clause, спрямовані на захист прав роботодавця та збереження конкурентоспроможності компанії на ринку. Про особливості застосування цих угод розповіла юрист GOLAW, адвокат Наталія Матвійчук.

Спікер зазначила, що за угодою про неконкуренцію сторони домовляються про те, що працівник не буде працевлаштовуватись на підприємства, які займаються аналогічною діяльністю; не буде брати участь у проектах, аналогічних до проектів компанії; не буде створювати бізнесу подібного до бізнесу компанії. 

Таке обмеження як правило встановлюється на певний строк після припинення трудових відносин. Зазвичай такі угоди додаються до контрактів із топ-менеджерами компаній. Аби стимулювати дотримання умов угоди, роботодавці часто обіцяють виплату грошової винагороди у разі їх дотримання. 

Застосування таких угод поки не набуло популярності в Україні, а порядок укладання таких угод як і відповідальність за недотримання їх умов трудовим законодавством України не передбачені. А з огляду на гарантоване Конституцією України право громадянина на працю, наявний ризик того, що угода про неконкуренцію як додаток до умов договору може розцінюватись судом як обмеження прав працівника та погіршення його становища.