Закон і Бізнес


Мовою народу

Чиновників відучать від бюрократичного стилю листа


.

№48 (1554) 27.11—03.12.2021
3296

Тим, хто хоч раз звертався до державних органів, відомо, що отримати відповідь — півсправи. Потрібно ще зрозуміти. В одному з польських міст вирішили навчити чиновників спілкуватися з городянами простою мовою.


Щороку мерія польського м.Тихий надсилає близько 100 тис. листів місцевим жителям. Відповіді чиновників через канцеляризми часто були не зрозумілі городянам. Наприклад, лист про відмову в придбанні житла міг містити 8 складнопідрядних речень з важкими юридичними термінами. Це призводило до тривалого вирішення простих питань і численних скарг.

Щоб якось налагодити комунікацію, лінгвісти підготували низку семінарів. Перше таке навчання працівники мерії пройшли ще у 2018 році. Експеримент показав, що написані простою мовою листи в 99% випадків починають подобатися адресатам.

Тепер навчання простої мови для місцевих чиновників стане обов’язковим. Працівникам мерії рекомендують робити глосарії, якщо в листі вони використовують складні терміни. Крім того, радять прямо прописувати рекомендований порядок дій для громадян, уникаючи складних граматичних конструкцій.

Очікується, що, перейшовши на мову народу, бюрократи не будуть породжувати потоки листів і скарг до вищих організацій. Тим самим вивільниться час для виконання безпосередніх обов’язків. Та й кількість працівників, які зайняті роботою зі зверненнями громадян, має суттєво скоротитися.

До речі, подібна проблема з «багатоповерховим» викладом думок притаманна не тільки бюрократам, а й багатьом юристам, із суддями та прокурорами включно. Мабуть, вони вважають, що чим більше зворотів, тим більш навченим сприймається автор.