Закон і Бізнес


Бунт на валізах

АРМА пояснить, як передала шахраям $400 тис. за підробленим рішенням суду


№23 (1529) 05.06—11.06.2021
Ірина КАРВАЙ
3882

Літо асоціюється з морем не тільки в пересічних громадян, а й у парламентарів. У цей період часто поєднують корисне з приємним. А тому обрали Одесу, аби з’ясувати, чи були корупційні ризики в контракті Укроборонпрому з Київською школою економіки.


Не принижувати колег

Після того як попереднє засідання Комітету Верховної Ради з питань антикорупційної політики не відбулося (мабуть, депутати вирішили записати в робочий табель позачергову зустріч з «екологами», від яких таки не змогли відкараскатися), його члени за відсутності як голови, так і законопроектів у порядку денному, зустрілися, аби просто вирішити, як жити далі.

Спершу Олександр Ткаченко попередив, що слід узгодити дату виїзного засідання в Одесі. Він запропонував перенести поїздку на п’ятницю, аби мати змогу залишитися там на вихідні. Адже, як сказав Ярослав Юрчишин, «чим далі, тим тепліше».

Заступник голови комітету Галина Янченко цього разу запропонувала заслухати секретаря Володимира Кабаченка. Він підготував проекти рішень щодо Укроборонпрому та КШЕ, а питанням «різне», у межах якого законопроекти розглядаються на предмет антикорупційних ризиків, знехтувати.

«Не розумію, чому ми маємо принижувати наших колег. Вони готують проекти рішень, звернень від комітету, а потім їх, вибачте, з неповагою ставлять у «різне». Уважаю, що ми маємо розглядати їх пріоритетно, а не тоді, коли всі вже розійшлися або розходяться», — стала на захист колег заступник голови. Г.Янченко запропонувала виносити такі проекти на засідання комітету максимально оперативно. Як тільки з’являється висновок головного науково-експертного управління та процес розблокований.

Аби їх не спіткала доля законопроекту №5141 про Агентство розшуку і менеджменту активів, до якого уже три місяці не доходять руки. «І сьогодні, коли я запропонувала унести його в порядок денний, то знайшлися якісь інші обставини, через які ми не можемо його розглянути», — обурилася народний депутат.

Політична воля керівництва

О.Ткаченко підтримав колегу й поділився спостереженнями за швидкістю роботи ГНЕУ. «Нещодавно ми розглядали законопроект, пов’язаний з Національним антикорупційним бюро України. Коли мною в останній день був поданий альтернативний варіант, то протягом буквально 4 год. з’явився й висновок ГНЕУ та все, що потрібно. Тобто, коли є політична воля, я так розумію, керівництва комітету, усе миттєво розглядається», — зазначив він.

Мовляв, незрозуміло, що заважає першочергово розглянути профільний проект, до авторського колективу якого входить колега.

Тож В.Кабаченко дістав змогу зачитати проект рішення комітету «Щодо наявності потенційного або реального конфлікту інтересів у діях Тимофія Милованова при укладенні державним зовнішньоторговельним підприємством «Спецтехноекспорт», що входить до складу Укроборонпрому, контракту з КШЕ на проведення дослідження щодо розробки економічної моделі оборонної промисловості України на суму 1680 тис. грн.».

Комітет вирішив звернутися з даним питанням до Національного агентства з питань запобігання корупції, аби отримати інформацію про наявність або відсутність у діях Т.Милованова потенційного або реального конфлікту інтересів. А також направити запит до НАБУ, щоб дізнатися, чи були відкриті кримінальні провадження стосовно укладеного контракту.

«Щодо пропозицій до наступного тижня, — повернулася до планів Г.Янченко. — Думаю, було б добре, аби ми частіше бачились із центральними органами виконавчої влади, які входять у предмет нашого відання, особливо з проблемними».

Заступниця голови запропонувала крім розгляду проектів №№5141 та 5141-1 (альтернативний — від А.Радіної) запросити на засідання представників АРМА, Державного бюро розслідувань і також «заслухати питання щодо передачі АРМА $400 тис., які були передані на зберігання через підроблене рішення суду».

«Такого в історії України, напевне, ніколи взагалі не було. Щоб за підробленим рішенням державний орган, який відповідає за збереження активу, просто віддавав шахраям не їхні кошти, а передані їм на зберігання», — обурилася Г.Янченко.

Логіка в запрошені на засідання на комітет ДБР була. Бюро зараз розслідує цю справу. «Ми маємо заслухати, яка зараз динаміка щодо справ. Адже АРМА — це наші підопічні, і ми маємо тримати руку на пульсі, і розуміти, що там відбувається», — наголосила нардеп.

Країна потребує ревізорів

Анатолій Бурміч підхопив хвилю й нагадав про питання двомісячної давнини: «Ми колись голосували за те, аби запросити представників Рахункової та Аудиторської палат. РП ми заслухали, співпрацюємо. Аудиторську треба також включити до порядку денного на найближчий час, щоб вони нам трошки прозвітували, розказали про свої здобутки», — запропонував він.

Нардеп запевнив, що в цьому напрямку є велике поле для роботи, у тому числі для комітету. «Розкрадання бюджетних грошей для України на сьогодні актуальне питання. За будь-яким використанням бюджетних коштів, особливо у великих розмірах, повинна йти Аудиторська палата або ревізори. Адже якщо цього не відбувається, ми спостерігаємо цілковиту безкарність», — пояснив він.

А.Бурміч зауважив, що в цій площині й лежить ключове завдання антикорупції. «Якщо ми змусимо ефективно працювати Аудиторську палату, корупції в країні поменшає», — висловив наміри депутат.

«Ми просили РП зробити позачерговий аудит ефективності АРМА. У них є проект рішення, згідно з яким вони хочуть провести позачерговий аудит починаючи з жовтня 2021 року», — нагадав В.Кабаченко.

Тим часом АРМА підготувала презентацію щодо своїх здобутків, починаючи з моменту, коли до агентства приєдналася нова команда. «Якщо ми наступного тижня запрошуємо АРМА на засідання комітету, з питанням передачі $400 тис., було б також непогано заслухати їх презентацію», — запропонував секретар комітету. Мовляв, презентація могла б лягти в основу проведення аудиту, а в комітету тим часом було б дві точки зору для порівняння.

«Я знаю, що здобутків там немає, — наголосив А.Бурміч. — Проте важливо віднайти питання, в яких ми маємо їм допомогти ефективно працювати. Щоб потім унести доповнення до закону чи запропонувати новий».

«Про маніпуляції з грошима краще слухати наживо», — запропонував Я.Юрчишин пріоритетну форму зустрічі з агентством. «До Одеси — своїм транспортом. На жаль, не компенсують», — під завісу засідання благословив відрядження на море керівник секретаріату Юрій Сорочик, наче продовживши застереження щодо маніпуляцій. Тож комітетників чекає тепле море й нова палка дискусія про те, як припинити розкрадання бюджетних коштів.