Закон і Бізнес


Ближче до політики

Усувати конституційні прогалини щодо НАБУ будуть маленькими кроками


№21 (1527) 22.05—28.05.2021
Ганна ГРУШКА
2039

Профільний комітет не підтримав законопроекту, який повністю розв’язує проблеми, окреслені Конституційним Судом, щодо створення Національного антикорупційного бюро та призначення його директора.


На чергове засідання Комітету Верховної Ради з питань антикорупційної діяльності завітали народні депутати Сергій Іонушас, який представив проекти №№5459 і 5459-1, та Григорій Мамка з проектом №5459-2. «Ці документи виникли тому, що 16.09.2020 КС визнав неконституційним окремі положення закону «Про Національне антикорупційне бюро». Зокрема, у висновках Суду зазначалося, що НАБУ є органом правопорядку і фактично є органом виконавчої влади», — нагадав С.Іонушас.

Усі три проекти поєднує те, що ними передбачається зміна статусу НАБУ з державного правоохоронного органу на центральний орган виконавчої влади зі спеціальним статусом. Основний проект, представлений С.Іонушасом, пропонує координувати орган безпосередньо Кабінетом Міністрів. При цьому акти бюро не будуть підлягати реєстрації та не можуть бути скасованими Урядом, хоча КМ має призначати і звільняти з посади директора НАБУ. Та народний обранець просив комітет підтримати альтернативну ініціативу, за якою очільника обиратиме комісія у складі 6 осіб, 3 з яких — за поданням міжнародних організацій.

Г.Мамка зазначив, що насправді мало місце два рішення КС щодо бюро: «Перше — про скасування і визнання неконституційним указу Президента щодо призначення керівника НАБУ, а друге — стосовно власне утворення НАБУ». Й усунути всі неточності в законі, як вимагає КС, слід було ще в минулому році. Мовляв, було більше трьох десятків проектів щодо цього, але їх чомусь не розглядають.

Проект №5459-2 також передбачає зміну статусу НАБУ, але встановлює, що бюро координується Кабміном винятково в межах і в порядку, установлених законом. При цьому його нормативно-правові акти підлягатимуть державній реєстрації Мін’юстом на загальних підставах і вступатимуть у силу лише після включаються до реєстру.

Також нардеп пояснив, що його ініціатива знімає ризики відсутності директора НАБУ на посаді невизначений термін через те, що міжнародні партнери не пропонуватимуть своїх членів до складу комісії. «На мою думку, Кабмін не повинен обмежуватись у виборі будь-якими партнерами, а має визначати, чи є особа фахівцем у галузі права», — зазначив нардеп.

Проте «антикорупційники» підтримали проект С.Іонушаса, деталі якого той обіцяв обговорити між першим і другим читаннями. Хоча й окреслив свою позицію: «Система не здатна прийняти незалежне рішення. Повинні бути особи, які зможуть подивитися на процедуру більш незалежно».

Утім, на думку експертів, той факт, що нардепи тягнуть із виконанням рішень КС, може свідчити про бажання дотягнути до того моменту, як закінчиться строк повноважень нинішнього очільника НАБУ. Аби не дратувати міжнародних партнерів його звільненням.