Закон і Бізнес


Якщо адвокати не проти…

Усі матеріали провадження перейдуть у цифру, а зловживання — в історію


№16 (1522) 17.04—23.04.2021
Альона КАУФМАН
2526

Ще кілька кроків — і захисники не дивуватимуться відмінним від раніше досліджених чи новим матеріалам кримінального провадження. Адже настрої народних депутатів показують, що інформаційно-телекомунікаційна система досудового розслідування скоро запрацює.


Документ, який консолідував

Проект «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо запровадження інформаційно-телекомунікаційної системи досудового розслідування» (№5246) — один з небагатьох, який знайшов абсолютну підтримку серед членів Комітету Верховної Ради з питань правоохоронної діяльності.

Ідеться про те, що ІТСДР покликана збирати, зберігати, шукати, обробляти та здійснювати передачу матеріалів та інформації в кримінальному провадженні. Безпосередніми користувачами цієї системи будуть слідчий, дізнавач, прокурор, слідчий суддя, суд, а також захисник (за його згоди) та інші учасники кримінального провадження.

Деякі нардепи, які, очевидно, звикли до бюрократії, почали фантазувати на тему «А як бути, якщо адвокат не дасть згоди?». Утім, знайти правника, який сам собі буде вставляти палиці в колеса та відмовлятися від отримання повної інформації про хід справи в онлайн-режимі, буде дуже складно…

Міністр юстиції Денис Малюська, який представляв документ, зазначив, що ця система потрібна країні в першу чергу для вирішення спорів між сторонами захисту та обвинувачення. На жаль, реалії українського слідства такі, що матеріали, надані для ознайомлення адвокату, до того, як потрапити вже до суду, змінюються, а захисникам часто-густо потрібно знайомитися з новими прямісінько в залі суду.

Деякі нардепи згадали й історії про те, що матеріали справи фізично могли губити в дорозі від правоохоронного органу до суду. До того ж говорить міністр ця система здатна прибрати значну частину спорів щодо того, у кого знаходиться справа та хто повинен здійснювати досудове розслідування.

Одним із корисних функціоналів системи буде й те, що підписані та погоджені в ІТСДР із використанням кваліфікованого електронного підпису документи, їх примірники в електронній та паперовій формі, будуть визнаватися їх оригіналами.

Тож попри великі сподівання на систему все ж таки революційною її не назвеш, оскільки в країні й так має колись запрацювати Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система, та вже дії Єдиний реєстр досудових розслідувань. Народний депутат Олександр Бакумов висловив занепокоєння щодо імовірного дублювання та розходження інформації. «У нас уже й так є ЄСІТС, ЄРДР. Невже не краще було б якось інтегрувати ІТСДР у вже створені?» — зауважив він.

Д.Малюська погодився, що зауваження доречне, і дійсно варто було б запровадити одну систему, яка б урахувала потреби всіх. Утім, наразі пропонована система — ефективний спосіб боротьби вирішення низки проблем.

До того ж, переконаний міністр, робота ЄСІТС не показала себе добре, і це попри мільйонні асигнування. «Усі ми бачимо, скільки часу ЄСІТС запроваджується та скільки мільйонів, навіть уже ближче до мільярда, бюджетних коштів було витрачено не неї… Але ж система електронного провадження в судах нормально не функціонує», — нарікав міністр.

Важливо, що в проекті передбачено: ІТСДР буде взаємодіяти з ЄРДР. Щодо дублювання, то він зазначив, що зараз в країні й так існує низка онлайн- та офлайн-систем, які успішно взаємодіють та не дублюють одна одну.

Під час комітету обранців цікавила низка технічних питань. Втім, поки не буде закону та відповідно положення від Офісу Генерального прокурора, про цю систему такі питання марні.

Тож диджиталізація та цифра — саме ті інструменти, які допоможуть у боротьбі з бюрократією. Імовірно, саме ці аспекти не дають морального права опиратися таким ініціативам.

Ні віри, ні меддопомоги

Проектом «Про правила відбування адміністративного арешту» (№3047а) передбачаються ще й повноваження поліції щодо поміщення до ізоляторів тимчасового тримання осіб, підданих адміністративному арешту, затриманих за вчинення адміністративних та кримінальних правопорушень.

Дискусію щодо цього проекту викликали правки нардепа Григорія Мамки, які не були враховані. Зокрема, у підкомітеті який розглядав цей проект, вирішили не надавати особам підданим адміністративному арешту можливості відправляти релігійні обряди та мати доступ до книг, журналів, теле- та радіопристроїв.

Також Г.Мамку обурило те, що в проекті не визначено чи буде в таких ізоляторах перебувати фельдшер. «Після медичної реформи швидка медична допомога виїжджає лише у виняткових випадках. Тож якщо немає температури чи інших показників для виклику «швидкої» виходить людина має терпіти та страждати?» — сказав він.

Нардеп припустив: якщо його зауваження не будуть ураховані, то ми отримаємо чимало рішень Європейського суду з прав людини проти України. Тож над зауваженнями члени комітету вирішили подумати, а проект №3047а — усе-таки підтримати.

Бюджетна дисципліна

Неоднозначно нардепи сприйняли проект «Про внесення зміни до статті 16412 Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо розширення переліку порушень бюджетного законодавства» (№4458), Головна ідея — урегулювати питання щодо застосування адміністративної відповідальності за порушення установлених термінів та порядку подання фінансової та бюджетної звітності бюджетних установ, подання такої звітності у неповному обсязі. А також встановити відповідальність у вигляді штрафу для посадових осіб від 30 до 50 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Деякі обранці були проти, бо вважають, що люди будуть боятися закону, а до добра це не приведе.

До обговорення проекту долучилася голова Державної казначейської служби Тетяна Слюз. Вона сказала, що відповідальність за несвоєчасне звітування необхідна. Адже через те, що деякі суб’єкти порушують бюджетну дисципліну та тягнуть із поданням звіту до останнього дня, у Держказначействі не в змозі швидко та в установлені строки звести консолідовану звітність та прийняти ефективні управлінські рішення. Для більшої ілюстративності картини Т.Слюз зазначила, що кількість випадків несвоєчасного подання звіту лише щодо місцевих бюджетів становить 3083. А тому проект №445, на її думку, тільки посилить дисципліну посадових осіб бюджетних установ.

Отже, депутати вирішили підтримати ідею посилення відповідальності та дисциплінування посадових осіб держустанов.