Закон і Бізнес


З неповного — у порожнє

Якої середньої зарплати очікувати працівникам апарату в ІІ кварталі


Людмила Гізатуліна (на екрані в центрі) наголосила, що не варто розраховувати на 200 млн грн. як перевиконання плану надходжень від судового збору.

№16 (1522) 17.04—23.04.2021
Юлія БОЙКО
11485

Члени Вищої ради правосуддя не зійшлися в баченні підходу до фінансування. З одного боку, перерозподіл бюджетних асигнувань додасть балів у сприйнятті судової влади Міністерством фінансів. З другого — ВРП не до кінця розуміє поточний стан і перспективи фінансування судів.


Вирівняти ситуацію

До участі в черговому засіданні ВРП долучилася т.в.о. голови Державної судової адміністрації Людмила Гізатуліна, а також голова Ради суддів Богдан Моніч. Їм разом з органом суддівського врядування належало вирішити, у кого та скільки можна забрати, аби інші отримали бодай якісь додаткові суми на поточні видатки. А головне — як зняти напруження від нерівномірних доходів працівників судових органів у різних установах і регіонах?

Член ВРП Олег Прудивус повідомив, що до Ради надійшов лист Л.Гізатуліної про фінансове забезпечення судів із пропозиціями щодо перерозподілу видатків держбюджету за кодами економічної класифікації видатків 2111 (заробітна плата), та 2120 (нарахування на оплату праці у розрізі судів згідно з додатками).

Наприкінці грудня ДСАУ подало до Мінфіну проекти зведених кошторисів на 2021 рік. Проте при складанні розписів держбюджету, Мінфін власноруч змінив розмір асигнувань, а саме обсягів суддівської винагороди та фонду оплати праці працівників апарату на 459,8 млн грн., зазначив О.Прудивус. Це, своєю чергою, зумовило невідповідність кошторисних призначень, оскільки не враховувало кадрові, та інші зміни, що відбулись у ІІ півріччі 2020 року.

«ДСАУ просить погодити перерозподіл видатків між судами і територіальними управліннями ДСАУ в тому варіанті, який передбачає залишити 50% стимулюючих виплат до посадового окладу в тих судах, де річний фонд оплати праці є більшим, а надлишки — перерозподілити на інші суди», — пояснила суть питання Л.Гізатуліна.

З урахуванням такого перерозподілу, зазначила вона, з’явиться можливість вирівняти ситуацію в судах. Утім зауважила, що цей перерозподіл повністю не забезпечить виплату основних складових. Адже для цього потрібно 2909,3 млн грн., а фактично є 2856,5 млрд. Власне ця різниця і заважає стовідсотково забезпечити виплату основних складових.

«Є сподівання, що з прийняттям змін до закону про держбюджет (проект №5304. — Прим. ред.) ситуація вирівняється ще більше. Але навіть з його прийняттям судам не буде забезпечено стимулюючі виплати в межах 20% посадових окладів», — пояснила вона.

«Відшуковуються альтернативні джерела для того, щоб можна було збільшити планові показники для забезпечення виплат», — зазначила Л.Гізатуліна й закликала ВРП підтримати цей перерозподіл як вимушений захід.

Задовольнити Мінфін

Виконувач обов’язків голови ВРП Олексій Маловацький нагадав, що йдеться про гроші для працівників апарату, а не суддям, і запросив до слова Б.Моніча.

«Безумовно, більш рівномірно кошти розподіляться, виходячи з розміру стимулюючих виплат 20%. Але ми все одно маємо розуміти, що це не вирішує проблеми належного фінансування органів судової гілки влади. Для порівняння. Якщо ми розподіляємо кошти, виходячи з 20%, то треба буде забрати 297,8 млн грн., а виходячи з 50% — 173,3 млн», — зазначив голова РСУ.

І додав, що в подальшому все одно розраховують на прийняття згаданого проекту, яким передбачено додатково виділити 600 млн грн., з яких на зарплатний фонд — 412 млн грн.

Тож очільник РСУ наголосив, що зараз можна обмежитися перерозподілом, виходячи з 50%. І ще раз підкреслив, що це в принципі одна з умов Мінфіну. Адже чиновники наполягають, аби судова гілка влади здійснила хоч якийсь перерозподіл. Тобто, простіше кажучи, затягнула паски усім судам, аби деякі не вмерли з голоду.

«Вони ставлять у залежність від цього, чи будуть далі підтримувати будь-які законопроекти щодо внесення змін до держбюджету на 2021 рік», — підкреслив Б.Моніч.

Поділити те, чого ще нема

«У поясненнях ви зазначали, що нам не вистачає 200 млн грн. І вчора на засіданні робочої групи в комітеті ВР було зазначено, що по спецфонду щодо наповнення бюджету за рахунок судового збору за І квартал є перевищення на 200 млн грн. Що ви можете сказати стосовно цієї суми?» — звернулася до представниці ДСАУ Л.Швецова.

«Заступник міністра теж розповідав, що в І кварталі за якимось окремими показниками є перевиконання, але Мінфін навіть не робить висновку, що буде забезпечено до кінця року», — зазначила Л.Гізатуліна. Надходження від судового збору на 108 млн грн. більші, ніж були за аналогічний період 2020-го. Але в ДСАУ не беруться прогнозувати, коли буде виконано план, що закладений у держбюджет на фінансування судів.

«Якщо за підсумками трьох кварталів виконаємо показник 2,5 млрд грн., то тоді зможемо самостійно, без внесення змін до законодавства ці кошти використовувати. І судова гілка влади готова це робити, але наразі це, можливо, передчасно», — зазначив Б.Моніч.

І навів розрахунки: пропонований перерозподіл уможливить підвищити середню зарплату до 6376 грн. А якщо в дежрбюджеті додатково виділять ще 412 млн, то середня зарплата працівників апарату зросте до 10059 грн. «Безумовно, це менше 12 тис., але, сподіваюся, це буде першим кроком», — зауважив очільник РСУ.

Проте тут О.Маловацький став на бік міністерства, яке наполягає, аби видатки були збалансованими й рівномірними. «А за тими відомостями, які ми отримали, вони далеко не збалансовані й не рівномірні. Я не хотів би оголошувати їх, — звернувся в.о. голови ВРП до Б.Моніча. — Подивіться по перших місяцях, якими були заробітні плати в керівників апарату».

За браком єдності

«У нас на 2021 рік в бюджеті закладено планові показники 15,6 млрд грн., із яких 2,5 млрд — спецфонд», — пояснила Л.Гізатуліна ази бюджетування. «Якби ми могли видавати боргові зобов’язання і виплачувати ними зарплату людям, я б з вами погодився. Тому ви говорите про планові показники, а я — про фактичні речі: планові показники розраховані на весь 2021 рік», — додала вона.

Тим часом Л.Швецова намагалася з’ясувати, чому, наприклад, Національна школа суддів та Служба судової охорони цьогоріч забезпечені на 100 та 90%. «Чому виникла така ситуація, що страждають саме судді та працівники апарату?» — обурилася вона.

Урешті з метою більш рівномірного розподілу коштів ВРП погодила перерозподіл та запропонувала ДСАУ до 18 травня подати для затвердження нормативи кадрового, фінансового та матеріально-технічного забезпечення судів. При цьому рішення щодо перерозподілу підтримало лише 9 членів ВРП із 15.

«Ви бачите розподіл голосів при прийнятті цього рішення? Це свідчить не про непідтримку рішення, а про відсутність єдиного підходу до фінансування», — звернувся до Л.Гізатуліної головуючий. І закликав зосередитися на питанні, які кошти плануються на наступний рік, і відповідно формувати й погоджувати бюджетні запити в межах повноважень судової влади.