Закон і Бізнес


Межі моралі

Презервативи «Слуга народу» та чорний кокаїн. Перли торговельних марок, які подають на реєстрацію


Виробникам одягу PO*UY не вдалося прикритися філософією бренду, а цей бар успішно зареєстровано. Хоча, на перший погляд, в обох ТМ «філософія» тотожна.

№13 (1519) 27.03—02.04.2021
Ігор НОВИКОВ
2162

Аби привернути увагу більшості, зазвичай достатньо одного лайливого слова. Принаймні те, що провокація — дієвий інструмент PR-стратегії, яскраво ілюструє статистика поданих для реєстрації торговельних марок.


Плоди фантазії

Комітет Національної асоціації адвокатів України з питань інтелектуальної власності провів у онлайн-форматі черговий IP-breakfast. Цього разу його присвятили принципам, моралі та торговельним маркам, які суперечать публічному порядку.

Спікером заходу виступила патентний повірений Аліна Сєроштан-Татарінова. Спікер звернула увагу на те, що раніше в ст.5 закону «Про знаки для товарів і послуг» містилося формулювання, що знак не повинен суперечити принципам гуманності та моралі. У нинішній же редакції ідеться про «загальновизнані принципи моралі». Вочевидь, зміна норми в цій частині аргументована тим, що межі моралі в різних людей також різні. І те, що для когось є цілком прийнятним, в іншого викликає обурення.

Цікаво, що ця суб’єктивність людського сприйняття нерідко поширюється і на експертів з Укрпатенту та Апеляційної палати, які в одних випадках уважають доцільним обігрувати доволі провокативні фрази, а в інших — безкомпромісно відмовляють у тому, аби такі плоди фантазії охороняти на законодавчому рівні.

Так от, довкола слова «хохол» трапилось неоднозначне сприйняття. Наприклад, мотоклуб під назвою «Крейзі хохолз» удалося зареєструвати, адже в апеляційній палаті апелянти аргументували свою назву тим, що насправді вони хочуть називатись шаленими чубами, крім того, брутальні байкери мають відмінне почуття гумору і своєю назвою не хочу образити українців, а навпаки хочуть представляти українських байкерів на світовій арені. Також апелянти навели назви мотоклубів з інших країн, а здебільшого американців, де зазвичай фігурують лайливі слова.

А от зареєструвати назву для ресторану «Хохол» не вийшло навіть після намагання донести, що «хо-хол» — це син сонця. Марку для сонячного насіння «Хохляшки» також виявили такою, що суперечить публічному порядку. Водночас назва «Хохлушка» для курячих яєць визнана пристойною.

Цікава практика склалась довкола слова «Мафія». В Україні без проблем реєструються торговельні марки, що містять це слово, а от за кордоном зареєструвати торговельну марку, в якій є слово «мафія», нереально. Адже італійське відомство дуже суворо відповідає, що для Італії мафія є не приводом для сміху, а серйозною проблемою, з якою борються та привертати увагу до якої в ТМ означає порушувати моральні норми.

Дуже багато спроб зареєструвати не лайливі, а, навпаки, «святі» ТМ. Але Пастафаріанській церкві в Україні та Церкві святого Томаса було відмовлено, як і торговельній марці під назвою Evangelie, утім, з 2014 року взагалі будь-які релігійні позначення не можна зареєструвати.

Під вуаллю сорому

ТМ інколи використовують і як тролінг. Адже, попри відмову, у базі Укрпатенту міститься інформація про те, що була спроба зареєструвати ТМ презервативів під назвою «Слуга народу».

За назву торговельної марки «Каратель» апелянт боровся до кінця. Аргументуючи це, тим що каратель по суті є членом збройних формувань, який карає когось за злочин чи провину. Він карає винного, а тому це не може суперечити публічному порядку і нормам моралі. Водночас ішлося про ТМ для громадського проекту книги скарг. Але, попри всі старання, заявнику було відмовлено. Поряд із цим одна з учасниць сніданку зазначила про те, що аналогічну назву для пестицидів було зареєстровано без проблем, навіть попри те, що було надано зауваження щодо того, кого історично називали карателями. Що мова про геноцид народу, а тепер назва використовується для продукції, що покликана знищувати колорадських жуків.

Спроба зареєструвати благодійну організацію Fuck Cancer, що має на меті боротьбу із хворобою на рак, зазнала невдачі. І це навіть з огляду на те, що в Інтернеті є популярним хештег #ракдурак і, вочевидь, одне й інше словосполучення покликані донести, що хворобу подолати можливо.

А інколи почуття гумору не полишає заявників навіть після того, як їх ТМ відмовляються реєструвати. Так ТМ «Кури, скотина, подохнешь от никотина!» відмовились реєструвати через вульгаризми. Хоча заявник відзначав, що повнолітні особи не мають бути цим шоковані. Після цієї відмови той самий заявник прийшов реєструвати ТМ «Кури на здоровье, хороший человек!», але це вже було оцінено як заклик до вживання тютюнових виробів, а тому заявнику було знову відмовлено.

Водночас із цим апеляційна палата дозволила охороняти законом ТМ для алкогольних напоїв під назвою «Омар Хаям». Апелянт зауважив, що у родичів Омара Хаяма з об’єктивних причин дозвіл він взяти не міг, а закордоном без проблем реєструють подібні назви для алкогольної продукції.

Довкола слова «контрабанда» виникли також неоднозначні асоціації. Так, забігайлівка з такою назвою отримала зелене світло від Укрпатенту. А от аналогічна назва для алкогольних напоїв викликала негативні асоціації, що суперечать публічному порядку.

Назва Black Cocaine з літерою «о» у вигляді кавового зернятка не пройшла суворої перевірки на мораль. Адже апеляційна палата вказала на те, що «чорний кокаїн» — це суміш звичайного кокаїну з іншими речовинами, аби зробити невловимою таку суміш для нюху собак, котрі відчувають запах наркотиків. А отже, ідеться про агітацію до вживання наркотиків.