Закон і Бізнес


П’яний за кермом

Бездіяльність апарату ВР, який відмовився вносити зміни до текстів КК та КпАП, уже визнано протиправною


Тепер у поліцейського, який виявить, що водій нетверезий, виникає дилема: складати адмінпротокол чи викликати дізнавача.

№13 (1519) 27.03—02.04.2021
Григорій ШЕПІТКО, адвокат, м.Одеса
4995
4995

Правова нісенітниця зі ст.130 Кодексу про адміністративні правопорушення та ст.2861 Кримінального кодексу розвивається з липня 2020 року та є дійсно безпрецедентною. Своє слово в спорі вже сказав суд, він став на бік позивача.


Низка змін

17.03.2021, після набрання чинності законом «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за окремі правопорушення у сфері безпеки дорожнього руху» від 16.02.2021 №1231-IX, у тексті КК, розміщеному на офіційному сайті Верховної Ради, фактично виявилося дві статті під номером 286-1. Одна — у редакції закону від 22.11.2018 №2617-VIII, інша — відповідно до закону №1231-IX.

Усе розпочалося після того, як парламент ухвалив закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення досудового розслідування окремих категорій кримінальних правопорушень» від 22.11.2018 №2617-VIII. Ним серед іншого вводилася кримінальна відповідальність за керування транспортними засобами в стані сп’яніння, а КК було доповнено ст.2861.

Далі був закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення досудового розслідування окремих категорій кримінальних правопорушень» від 17.06.2020 №720-ІХ. Зокрема, виключено положення із закону №2617-VIII, яким КК доповнено ст.2861 та внесено зміни до ст.130 КпАП.

Закон №2617-VIII набрав чинності 1.07.2020, а закон №720-ІХ — через два дні, 3.07.2020.

«Алкогольна амністія»

Апарат ВР відмовився вносити зміни до тексту КК, передбачені законом №720-ІХ, пославшись на порушення парламентарями законотворчої техніки та Регламенту Ради. Саме із цього й розпочався хаос у питаннях застосування ст.130 КпАП.

Спочатку суди почали масово закривати провадження у зв’язку зі скасуванням відповідальності за ст.130 КпАП. Дехто це назвав «алкогольною амністією для водіїв».

Згодом парламентський Комітет з питань правової політики дав роз’яснення, що у зв’язку з набранням чинності законом №720-ІХ ст.130 КпАП діє в редакції, що була до запровадження закону №2617-VIII, а ст.2861 КК виключено з кодексу.

Посилаючись на роз’яснення комітету, суди першої та апеляційної інстанцій дійшли сталої практики щодо притягнення осіб, які кермували в стані сп’яніння, до відповідальності за ст.130 КпАП, попри її відсутність у тексті цього кодексу на офіційному сайті ВР.

При цьому з огляду на малозначність даної категорії справ Верховний Суд відмовив у допуску всіх без винятку справ для перегляду та визначення остаточної правової позиції.

Задоволені вимоги

Зважаючи на безпрецедентність та недопустимість ситуації з правовою невизначеністю в такому болючому для суспільства питанні, як відповідальність водіїв, котрі керували авто в стані сп’яніння, я в порядку адміністративного судочинства пред’явив позов про протиправну бездіяльність апарату ВР.

Касаційний адміністративний суд справу №9901/372/20 направив для розгляду до Одеського окружного адміністративного суду.

9.03.2021 ООАС позов задовольнив у повному обсязі. Суд констатував, що з 3.07.2020 ст.2861 КК виключена, а ст.130 КпАП після 3.07.2020 діє в редакції закону від 24.09.2008 №586-VI (зі змінами, унесеними згідно із законами від 19.11.2013 №693-VII, від 14.07.2015 №596-VIII, від 7.07.2016 №1446-VIII).

Апарат ВР зобов’язано привести ст.130 КпАП та ст.2861 КК у відповідність до закону №720-ІХ, а саме — оприлюднити ст.130 КпАП в редакції, що діяла до запровадження закону №2617-VІІІ, та виключити ст.2861 КК.

Отже, після набрання чинності цим рішенням апарат ВР має привести у відповідність опубліковані на сайті Ради оригінальні тексти кодексів, аби жоден із правопорушників не зміг скористатися даною ситуацією з метою уникнення відповідальності.