Закон і Бізнес


«Нетверезий» саботаж

Нардепи шукають винного у власній халепі й думають, чи варто зобов’язувати поліцейських бити себе електрошокером


Олександра Устінова припускає, що пропозиція визначити в законі підстави для застосування електрошокерів — це спроба легалізувати витрачені на них кошти.

№12 (1518) 20.03—26.03.2021
Каріна ПЕТРАШ
3397

Уряд запропонував уточнити, коли та проти кого можна застосувати електрошокер. Попри високий рівень серцево-судинних захворювань, позицією Міністерства охорони здровов’я чомусь не поцікавились. Водночас народні депутати хочуть карати за порушення самоізоляції, але механізму контролю не придумали.


Нова ганьба

Чергове засідання Комітету Верховної Ради з питань правоохоронної діяльності розпочалося з «ганебної» новини. Принаймні такою її вважає очільник цього органу Денис Монастириський.

Він нагадав, що недавно набрала чинності нова редакція ст.2861 Кримінального кодексу, яка посилила відповідальність за керування транспортним засобом напідпитку. Утім, чи то помилково, чи навмисно працівники апарату Верховної Ради не виключили стару редакцію статті та додали нову. Таким чином, станом на 17.03.2021 у КК містилися дві норми, які передбачали покарання за одне й те саме діяння, але з різними санкціями. Прикметно, що статей дві, а номер один.

Нардепи з адвокатським минулим відразу заговорили, що ті особи, які після цього дня сядуть за кермо нетверезими, у майбутньому, посилаючись на таку помилку, зможуть уникнути відповідальності.

Д.Монастирський вбачає підступ. «Такі дії можна розцінювати як саботаж з боку апарату ВР, на що має бути відповідна реакція компетентних органів», — сказав він.

Натомість Максим Бужанський не бачить ніякого умислу в таких діях і не вважає за потрібне звертатися до правоохоронців. «Уперше в історії України Михайло Теплюк (в.о. керівника апарату ВР. — прим. авт.) утонув у законодавчому смітті, яким ми завалюємо парламент. Це технічна помилка. Який ЄРДР? Де тут умисел?» — сказав він.

Нардепи домовилися зібратися на позачергове засідання та заслухати позицію тимчасового очільника апарату та розв’язати питання з колізією.

Утім, відповідь на запитання, як так сталося, банальна: замість того щоб викласти ст.2861 КК у новій редакції, народні обранці записали: «доповнити статтею 2861 такого змісту». Працівники ж апарату ВР лише перенесли до кодексу зміни, передбачені в законі №1231-IX, який підписав гарант. Тож слідство, якого так прагнули парламентарі, вийшло б саме на них.

До речі, це не єдина хиба, якої припустився цей склад парламенту. Наприклад, як повідомляв «ЗіБ», нардепи внесли начебто незначне уточнення до ст.22 закону «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування». Але через недогляд фактично з 30.06.2021 позбавили майже всіх громадян права на оплату лікарняних.

Не контролюємо, але покараємо

Дискусію перервала Олександра Устінова, яка зробила зауваження колегам, котрі перебували на засіданні без масок. Адже в останніми днями кількість нових хворих сягає 10 тис. Деякі обранці відразу прислухалися до колеги. А от нардепи від монобільшості Артем Дмитрук і Микола Галушко, а також представник опозиції Ілля Кива зробили вигляд, що не дочули. Таке нехтування буквою закону є дуже показовим.

Утім, прикметно, що на цьому ж засіданні взялися за проект №4540, який встановлює відповідальність за порушення правил самоізоляції.

Автори проекту та представники МОЗ пропонують за порушення обов’язкової самоізоляції, обсервації, якщо це не призвело до поширення хвороби, накладати штраф від 3400 до 8500 грн. Повноваження розглядати подібні справи хочуть надати органам державної санітарно-епідеміологічної служби, виконавчим комітетам сільських, селищних, міських рад та Державній прикордонній службі. Необхідність таких жорстких змін пов’язують зі недотриманням громадянами встановлених карантинних обмежень та різким зростанням захворюваності.

Більшість нардепів виступили проти цього проекту, бо не побачили дієвого механізму виконання цих вимог. О.Устінова розповіла, що її особистий досвід самоізоляції показав, що «Дія» час від часу не діє та дає збій, а тому до неї частенько навідувались правоохоронці. Утім, проблема з цією нормою не в досконалості роботи додатку, а в тому, що робити, якщо людина відмовляється інсталювати на своєму телефоні додаток або просто має кнопковий телефон. У проекті немає ніякого обов’язку встановлювати цей додаток та й не може бути, бо це може порушити права громадян, переконана О.Устінова.

А от І.Кива, який протягом усього засідання був без маски, не пропустив можливості кинути у бік влади. Він переконаний, що вона провалила боротьбу з епідемією, а тепер хоче перекласти вину на українців та ще й стягувати з них штрафи. Не забув нардеп розповісти й про розвезення ним масок по лікарнях ледь не щодня.

Отже, одні шукали механізм, інші — піар, треті переконували не голосувати за проект, який не буде працювати. Утім, на підтримку проекту за основу 10 голосів все-таки нашкрябали.

Шокером по своїх

Неоднозначне ставлення та полеміку між нардепи викликав і урядовий проект №4375. Суть змін — розширити перелік випадків, коли поліцейський може застосовувати електронні пристрої контактної та контактно-дистанційної дії.

Нагадаємо, автори пропонують бити електрошокером осіб, які вчинили адміністративне або кримінальне правопорушення і чинять при цьому опір поліцейському під час затримання, а також тих, хто вчинив тяжкий або особливо тяжкий злочин і намагається втекти. Ці ж засоби поліцейські зможуть застосовувати для затримання особи, яка чинить збройний опір та намагається втекти, або озброєної особи, яка погрожує застосувати пристрій.

Найбільше нардепів непокоїло використання шокерів під час затримання за адмінправопорушення, до вагітних осіб та людей з серцево-судинними захворюваннями. Адже існує великий ризик, що, затримуючи дрібного крадія, правоохоронець вб’є людину. Навіть запобіжник у законі, щодо певних категорій осіб не можна застосовувати ні зброю, ні кийки, ні шокери, не може запобігти простому незнанню. Бо ж установити візуально, що жінка вагітна, якщо це не останні місяці, як поліцейський, так і будь-яка інша людина не можуть.Тому нардепи переконані, що якщо підтримати цей проект, то суспільство почує про історії, коли вагітну вдарили шокером.

До речі, на небезпеку схвалення такого закону звертали увагу й експерти на сторінках «ЗіБ» (див. «Затримання в 50000 вольт»).

Нардеп О.Устінова звернула увагу ще й на офіційну статистику Міністерства охорони здоров’я: 64% населення України страждає на серцево-судинні захворювання. І частина з них — це молоді люди. Втім, у самому поданні та пояснювальній записці ніякого висновку від МОЗ немає, і це дуже дивує. Адже на кону — життя та здоров’я людей.

До того ж представники Національної поліції, які презентували цей проект зазначили, що поліцейські повинні будуть на собі перевірити інтенсивність удару та рівень болю. На такі ідеї М.Бужанський запропонував колегам, які мають намір підтримати цей проект, перед голосуванням спробувати на власній шкірі дію 50000 В. Так би мовити, своїм прикладом показати, що це безпечно.

Парламентар Олександр Куницький переконаний, що шокери поліцейським потрібні, але не зараз. На його думку, наші правоохоронці ще не готові, аби мати на озброєнні такі пристрої. Виною ницої підготовки кадрів обранці вважають набір по оголошенню всіх без перебору та відсутність якісної фізичної підготовки копів.

Проте розуміння, чому силовикам хочуть дати в руки електрошокери, приходить лише в кінці обговорення. За словами О.Устінової, вартість одного такого пристрою сягає 65 тис. грн. Тож у відомстві вирішили спрацювати на випередження та вже закупили їх, а тепер хочуть прийняти закон. «Я розумію, що Нацполу потрібно легалізувати 33 млн грн., які вже виділили на ці пристрої», — сказала вона.

Ці слова підтверджує ще й той факт, що підстави для застосування шокерів такі ж самі, як і для зброї. А право використовувати шокери в поліцейських і так є.

Радилися, сварились, а тому законопроект відправили на доопрацювання.