Закон і Бізнес


Як адвокату отримати інформацію з реєстру нерухомості пояснили у Мін’юсті


19.03.2021 14:31
2992

Міністерство юстиції не має повноважень надавати інформацію про зареєстровані речові права на нерухоме майно, обтяження таких прав, документи реєстраційної справи за зверненнями адвокатів, що надходять.


Тому у відомстві вирішили нагадати загальні умови, підстави, процедуру надання адвокатам інформації з Державного реєстру прав на нерухоме майно, передає «Закон і Бізнес».

Ці питання визначаються Порядком доступу до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127 (далі – Порядок 1127):

Щодо отримання інформації про речові права та їх обтяження на об’єкти нерухомого майна та суб’єктів таких прав

Частина третя статті 32 Закону, зокрема, встановлює, що для адвокатів інформація з Державного реєстру прав у зв’язку із здійсненням ними повноважень, визначених законом, надається за суб’єктом права чи за об’єктом нерухомого майна в електронній формі шляхом безпосереднього доступу до Державного реєстру прав, за умови ідентифікації відповідної посадової особи за допомогою електронного цифрового підпису.

Відповідно до пункту 3 Порядку 1127 доступ адвокатів до Державного реєстру прав надається (припиняється) на підставі договору, укладеного з технічним адміністратором Державного реєстру прав – Державним підприємством «Національні інформаційні системи» (далі – ДП «НАІС»), текст якого розміщений на офіційному вебсайті ДП «НАІС» у розділі «Форми договорів/Адвокати». Укладання зазначеного договору відбувається шляхом направлення до відповідної регіональної філії ДП «НАІС» «Заяви приєднання до Договору про надання послуг з користування Державним реєстром речових прав на нерухоме майно».

При цьому слід зазначити, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень проводиться  з 01.01.2013 у Державному реєстрі прав за заявницьким принципом, тобто, за заявою особи, у якої виникає, переходить чи припиняється право власності на відповідний об’єкт нерухомого майна. До 01.01.2013 державну реєстрацію прав власності на об’єкти нерухомого майна проводили Бюро технічної інвентаризації, зокрема, на паперових носіях, державну реєстрацію права власності, права користування (сервітут) земельними ділянками, права постійного користування земельними ділянками, договорів оренди земельних ділянок; права користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); права забудови земельної ділянки (суперфіцій) проводили територіальні органи земельних ресурсів

Щодо отримання копій документів з реєстраційної справи об’єкта нерухомого майна

Пошук відомостей Державного реєстру прав, форма та зміст отримуваної інформації визначено Порядком ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України  від 26.10.2011 № 1141 (далі – Порядок 1141) (пункт 6, абзац другий пункту 7 Порядку 1127).

Витребування (вилучення) реєстраційних справ або документів із них здійснюється виключно за судовим рішенням (стаття 17 Закону).

Проте, адвокати можуть отримувати такі документи в електронній формі самостійно.

Відомості з Державного реєстру прав формуються у формі інформації з Державного реєстру прав про, зокрема, документи реєстраційної справи.

Інформація з Державного реєстру прав про документи реєстраційної справи містить відомості про всі документи, що містяться у відповідній реєстраційній справі в електронній формі, та надається для ознайомлення у формі переліку таких документів.

Після ознайомлення з відповідним переліком документів особа може отримати з Державного реєстру прав відповідний документ реєстраційної справи в електронній формі (пункти 56, 59 Порядку 1141).

Враховуючи вищезазначене, порядок отримання інформації з Державного реєстру прав, зокрема, для адвокатів чітко визначений Порядком 1127 та Законом, відповідно до яких адвокати самостійно отримують інформацію з Реєстру.

Закон і Бізнес