Закон і Бізнес


Незнайко на Місяці,

або Чому відмінникам не місце у вищій освіті


№7 (1513) 13.02—19.02.2021
Борис ПОЛЯКОВ, суддя Північного апеляційного господарського суду, д.ю.н., професор
1758
1758

Передноворічний наказ Міністерства освіти і науки привніс чергову інновацію в освітній процес у вигляді позбавлення студентів права на диплом з відзнакою. Таке нововведення має всі ризики знизити якість вищої освіти, що неминуче негативно позначиться на економічному й соціальному розвитку країни.


Загадка місячного каменя

Стало вже традицією, що кожного року з метою оптимізації освіти в державі профільне міністерство здійснює реформи. На жаль, багато з них стають настільки чутливими для суспільства, що довгий час молодь не може знайти собі спокою.

Не стало винятком і нещодавнє новаторство в галузі вищої освіти, де наказом МОН «Про затвердження форм документів про вищу освіту (наукові ступені) та додатка до них, зразка академічної довідки» від 29.12.2020 №1571 не передбачено видачі вузами студентам дипломів з відзнакою.

Історія з таким документом чимось нагадує відомий мультфільм «Незнайко на Місяці». Коли головний герой знайшов місячний камінь, то відразу виявив, що той світиться і тим самим відрізняється від земних каменів. Побіжний перегляд наказу №1571 теж одразу говорить про його загадковості.

Перша загадка. Цей наказ, як видно з його змісту, скасовує дію свого попередника — наказу МОН від 12.05.2015 №525. Але річ у тому, що скасовуваний акт уже був зі змінами. Їх уніс наказ від 22.06.2016 №701. І ось про останній акт чомусь немає відомостей у новому наказі №1571. Виходить, наказ, який вносив зміни, і далі буде існувати?!

Друга загадка. Як убачається з п.5 наказу №1571, сам акт підлягає реєстрації в Міністерстві юстиції. Отже, може вступити в силу не раніше його реєстрації та подальшої публікації.

До речі, накази МОН №№525 та 701 якраз і набирали чинності саме з моменту публікації. Натомість наказ №1571 згідно з п.7 уступає в силу з 1.01.2021, тобто до реєстрації в Мін’юсті.

Можна, звичайно, заперечити: які це загадки, якщо такі одруки — звичайне явище в правотворчій або правозастосовній діяльності. Так само спочатку коротуни не побачили особливості каменя, який знайшов Незнайко.

Дійсно, головна загадка або таємниця захована в додатку до наказу №1571. У ньому не передбачено такої форми документа, як диплом з відзнакою для молодшого бакалавра, бакалавра й магістра.

Утім, диплом з відзнакою є одним з наріжних каменів системи якісної вищої освіти. І відсутність ось такого каменя якраз створить «невагомість» в освіті.

Політ на Місяць

У мультику, використовуючи функцію взаємодії місячного каменя з магнітом, Знайка розраховував, як здійснити політ на Місяць. Там учений мріяв знайти таких же коротунів. У нашому випадку хотілося б дізнатися про наявність або відсутність дипломів з відзнакою в провідних країнах світу.

Диплом з відзнакою, або with honours, з’явився на землях Сполученого Королівства ще в середині ХІХ ст. й донині продовжує успішно там існувати. Більше того, такі дипломи тепер широко використовують у США, Канаді, Австралії та в деяких інших країнах.

Першочерговою метою введення особливого виду диплома було саме виділення окремих студентів, які демонстрували високі здібності в освіті. Нині сама суть не змінилась, але система видачі «особливих» дипломів є досить диференційованою залежно від країни.

Наприклад, у тому ж Сполученому Королівстві існує цілих 5 рівнів дипломів бакалавра, де 4 — з відзнакою, а 5-ий — звичайний. Різниця між дипломами з відзнакою полягає в різному рівні досягнень студента.

В Австралії для того, щоб здобути омріяний диплом, студентові доводиться провести цілий додатковий рік навчання.

До речі, у списку найпрестижніших вузів світу присутні саме університети США та Великої Британії, де успішно використовують інститут дипломів with honours.

Острів розваг

На Місяці, де жили подібні землянам коротуни, був острів розваг. На нього міг потрапити будь-хто, але звідти ніхто не повертався. На ньому розміщувалася незліченна кількість атракціонів, на яких до знемоги розважалися коротуни. Через деякий час вони перетворювалися на овець і баранів.

Пандемія істотно змінила систему вищої освіти. На заміну присутності на лекціях і семінарських заняттях прийшли відеоконференції. Така форма викладання стала значно знижувати якість освіти. Раніше шпаргалка на іспитах і заліках була рідкісним явищем. При їх складанні в режимі онлайн використання шпаргалки або допомоги колег стали нормою.

У той же час на іспитах для відмінників викладачі влаштовували справжній перехресний допит у вигляді бліцпитань і відповідей. При цьому студенти були позбавлені можливості скористатися не те що шпаргалкою, а й навіть часом на роздуми. До пандемії така форма іспитів могла снитися студентам тільки в кошмарному сні. Проте заради диплома з відзнакою студенти готові були витримати й таке.

Поширити зазначену технологію на всіх студентів неможливо. Бо навіть серед відмінників далеко не кожен може швидко приймати рішення в умовах дефіциту часу.

Водночас диплом з відзнакою давав деякі переваги або можливості при працевлаштуванні. Документ відразу виділяв людину серед їй подібних. І цей факт в автобіографії залишався на все життя.

Ліквідація такого стимулу вводить так звану зрівнялівку у вищій освіті та дозволить плодити лише незнайок. А сам процес навчання перетвориться на «острів розваг».

Про те, що буде далі, нам уже відомо з мультика.

Знайка поспішає на допомогу

Для того щоб виправити наказ №1571, який, напевно, підготував або «знайшов» Незнайко, необхідно зробити три кроки.

По-перше, слід повернути форми дипломів з відзнакою, зазначивши їх у додатку до наказу.

По-друге, потрібно усунути одруки в пп.4, 7, указавши в них на втрату сили наказом №701 та про набуття чинності наказом №1571 після його реєстрації в Мін’юсті та з моменту опублікування.

По-третє, всі майбутні новаторства у галузі освіти необхідно попередньо виносити на обговорення з громадськістю, а вже потім приймати щодо них рішення у вигляді нормативно-правових актів.

Усе це дозволить підвищити якість навчання і, відповідно, не буде викликати соціальної напруженості в суспільстві.