Закон і Бізнес


Новий закон ринку альтернативної енергетики: чого очікувати в «зеленому» майбутньому України?


.

19.11.2020 10:12
547

Весь 2020 рік український ринок альтернативної енергетики переживав глобальні флуктуації, які не могли не позначитись на умовах для основних гравців і їх регулюванні державою. Цей великий і перспективний сегмент давно викликав інтерес не тільки в українських, а й зарубіжних інвесторів.


Всі вони прагнули скоріше скористатися «зеленим тарифом», навчені гірким досвідом, що все гарне коли-небудь закінчується. В результаті спостерігалося безпрецедентне зростання інвестицій та визнання України світовим рекордсменом в плані розвитку відновлюваної енергетики.

Паралельно відбувається значний стрибок у розвитку технологій накопичення та використання сонячної енергії. Обладнання для сонячних електростанцій стає все більш ефективним та доступним, спостерігається підвищений попит на послуги з установки сонячних панелей в приватному секторі. В країні з'являються представництва іноземних компаній, які спеціалізуються на їх виробництві.

Кінець лібералізації ринку альтернативної енергетики настав у вигляді очікуваного «добровільно-примусового» зниження тарифів та запуску, обов'язкових для їх отримання, аукціонів. Причиною став дефіцит коштів на виплати зобов'язань у держпідприємства «Гарантований покупець», який під кінець нинішнього року досяг 19 млрд грн.

Щоб домогтися взаємопорозуміння в цьому питанні з підприємцями, Мінекоенерго в листопаді сіло з ними за стіл переговорів. Ажіотажу в сфері альтернативної енергетики додало відкриття Конституційним Судом України провадження щодо «неконституційності» способу реалізації «зеленого» тарифу.

Чим «загрожує»новий закон українському ринку альтернативної енергетики?

У другій половині червня Кабінет міністрів України подав на розгляд народних депутатів законопроект про вдосконалення умов підтримки виробництва електроенергії, отриманої з альтернативних джерел. Законопроект зібрав більшість голосів депутатів і тепер він відомий громадськості, як «Закон 810-IX». Які зміни він несе для учасників ринку альтернативної енергетики?

Тариф для виробників електроенергії з відновлювальних джерел буде знижений. Відсоток зниження прив'язали до періоду запуску обладнання в роботу.

Наприклад, для сонячної електростанції СЕС «Озерна» в Львівській області, яка розпочала виробляти електроенергію з 30.06.2015 року, максимальна ставка буде розраховуватися, як максимальна ставка для СЕС до 10 МВт, зменшена на 15% (з деякими застереженнями).

А для сонячних електростанцій, які почнуть виробляти електроенергію з 01.04.2021 року, розмір тарифу зменшиться на 60% (також з примітками).

Закон передбачає також фінансову відповідальність за порушення балансу для виробників до 1 Мегавату.

А ось що стосується «історичної» заборгованості «Гарантованого покупця» (яка була прописана в Меморандумі про взаєморозуміння держави і учасників ринку альтернативної енергетики), то в Законі про неї ні слова.

Втім, ця заборгованість потроху погашається. В середині 2020 року вона зменшилася на 1 млрд грн. Ці кошти «пішли» в рахунок боргів за березень, що дозволило скоротити загальний обсяг заборгованості за цей період на 53%. Борг за більш пізніші періоди становить всього близько 3%.

Для подальшого зниження заборгованості передбачено низку нових рішень. Зокрема, Кабмін повинен розробити законопроект, який зможе запустити державні внутрішні облігації на п'ять років.

Також для покриття боргу передбачається залучити 70% доходів Укренерго від розподілу енергії на пунктах міждержавного сполучення. А з держбюджету хочуть профінансувати «Гарантованому покупцю» не менше 20% прогнозованого виробництва електроенергії з ВДЕ.

Заходи у відповідь від інвесторів «зеленої» енергетики

Чимало інвесторів вважають положення Закону неприйнятними та не готові чекати результатів перевірки на практиці, чи будуть дієвими механізми покриття боргів. На даний момент в українських судах знаходиться на розгляді близько 15 позовів. Очікується, що їх кількість буде зростати.

Також розглядається можливість подачі позовів щодо відшкодування заборгованості в паризький арбітраж ICC. При цьому інвестори мають можливість вимагати сплати штрафних санкцій. Каменем спотикання є також відсутність реалістичних пропозицій щодо компенсацій за зниження «зеленого» тарифу після продовження термінів його дії.

Аналітики прогнозують, що Україна може опинитися в тому ж становищі, що і інші держави, де зменшили «зелені» тарифи – Італія, Іспанія, Чехія. І хоч у різних інвесторів різні шанси на успіх в інвестиційних арбітражах, на компенсацію збитків вони можуть сміливо розраховувати. Причому, у великому розмірі – масштаби компенсацій можуть перевищувати десятки мільйонів євро. Причиною такої впевненості є участь України в міжнародній угоді про взаємний захист інвестицій.

Світова практика позовів від інвесторів інших країн показує, що збитки можуть розраховуватися за різною методикою. Наприклад, на основі дисконтованого потоку фінансів. Цей спосіб передбачає компенсацію втрачених доходів, а також фінансових втрат внаслідок залучення кредитних коштів та інших.

Далі – більше

Сорок сім депутатів ВР України подали до КСУ подання з вимогою визнати неконституційними ряд найважливіших положень закону «Про альтернативні джерела енергії» та окремих положень статті 65 закону «Про ринок електроенергії». Подання знаходиться на стадії розгляду.

Якщо механізм «зеленого тарифу» та виплати «Гарантованим покупцем» будуть визнані такими, які суперечить Конституції і Закону, не виключена повна зупинка галузі альтернативної енергетики в Україні.

PROMOTED