Закон і Бізнес


Мільярди на повітря


Зал, де пасажири проходять реєстрацію, накриває величезний червоний «килим-літак».

№45 (1499) 07.11—13.11.2020
3418

31 жовтня відчинив двері новий міжнародний аеропорт «Берлін-Бранденбург» (BER). Одні захоплюються його дизайнерськими знахідками, інші ж охрестили аеропорт «кладовищем мільярдів».


Про новий аеропорт задумалися незабаром після падіння Берлінської стіни, а в 1996-му визначилися з місцем для майбутньої повітряної гавані — на південній околиці Берліна, в Бранденбурзі, з використанням частини інфраструктури аеропорту «Шенефельд», пише DW.

Спочатку влада зробила невдалу спробу приватизації землі, потім мала місце довга судова тяганина з місцевими жителями, які заперечували проти будівництва. Все це обійшлося скарбниці в десятки мільйонів євро і 10 років часу.

Влітку 2006 року майданчик для будівництва був готовий, жителів знесених сіл розселили, і вже у вересні відбулася церемонія закладення першого каменя. На будівництво виділили €2 млрд.

Однак в 2010-му збанкрутувала компанія-проектувальник, а правила безпеки з боку влади ЄС посилилися. Відкриття перенесли на 2012-ий, але знову не склалося ...

У 2013 році в ході інвентаризації об’єкта було виявлено близько 120 тис. дефектів, у тому числі серйозних. Наприклад, непрацююча система протипожежного захисту, тисячі автоматичних дверей без підключення до електромережі та провисаючі стелі парковок. Крім того, ескалатори, що ведуть від терміналу до підземного вокзалу, виявилися занадто короткими.

В результаті будівельний кошторис зріс з 2 млрд до €7 млрд. Крім цього, з’ясувалося, що проектувальники помилилися в розрахунках і аеропорт буде занадто малий, а подальше розширення потребує ще €2,3 млрд.

Сенат Берліна створив комітет з розслідування, в підсумковому звіті якого йдеться про «колективну втрату відчуття реальності». У 2014 році технічний директор аеропорту був засуджений до умовного строку і штрафу в розмірі €200 тис. за корупцію. А один з керівників аеропорту зізнався в суді, що отримав хабар у розмірі €150 тис. від колишнього співробітника голландської компанії, що відповідала за систему пожежогасіння.

У 2018 році з’ясувалося, що 750 встановлених в аеропорту інформаційних екранів відслужили свій термін. А незадовго до відкриття журналісти помітили, що деякі системи аеропорту досі працюють під управлінням Windows XP.

Прикметно, що дизайнери прикрасили підлогу в залі прильотів монетами з різних країн. Ідея проста: кожен прибулий пасажир повинен відчути себе як удома, коли побачить «рідні» гроші. Але самі німці із сумом відзначили, що ця інсталяція нагадуватиме про ті мільярди, які були «закопані» при будівництві аеропорту.