Закон і Бізнес


Ефект ближнього світла

Як та із чого почати формування адвокатського досьє у справах про ДТП?


№44 (1498) 31.10—06.11.2020
Ігор НОВИКОВ
3004

Чому звичайна людська неуважність може піти не на користь адвокату? Як пристрої створюють ілюзії та для чого потрібний альтернативний протокол? З’ясуємо відповіді на ці запитання в контексті справ про дорожньо-транспортні пригоди.


Смартфон усе знає

У Вищій школі адвокатури відбувся семінар «Знайомство з матеріалами кримінального провадження та формування адвокатського досьє в справах про ДТП». Член комітету з сімейного права Національної асоціації адвокатів України Людмила Гриценко поділилася досвідом захисту прав клієнтів у сфері ДТП.

Насамперед вона звернула увагу на те, яким чином пристрої створюють ілюзію. Зокрема, на стадії ознайомлення з матеріалами справи адвокат робить фото кожного з аркушів і на рівні підсвідомості ставить собі галочку, що ознайомлення здійснене. Хоча насправді просто в смартфоні з’явилися знімки документів. Тому необхідно себе спіймати на цьому й таки ознайомитися з матеріалами справи, а також здійснювати інтелектуальну обробку інформації.

Аби систематизувати процес, можна створити шаблон для ознайомлення з матеріалами, в якому відзначити для себе основні моменти, на які слід звернути особливу увагу. Такий шаблон стане гарним способом узагальнення обсягу інформації.

Адвокатське досьє, за словами Л.Гриценко, може містити титульний аркуш; договір та копії ордера; інформаційну картку; позицію клієнта; план дій та заходів; картку справи; узагальнену інформацію про справу або ж матриці структурування тексту; чек-листи; аналітичні примітки та судову практику; розписку про отримання/передачу документів; гонорарну політику/звіти/акти виконаних робіт.

Людський фактор

Спікер акцентувала увагу на тому, що людський фактор відіграє вирішальну роль, тому потрібно прояснити для себе самого та клієнта певні моменти. Один з них полягає в тому, що люди помічають те, на чому вони зосереджені. Той, хто мріє про червоний автомобіль, скрізь буде бачити червоні автомобілі, а вагітна жінка скрізь по дорозі зустрічатиме вагітних.

Саме тому важливо навчитися помічати те, чого міг не помітити клієнт. Л.Гриценко радить провести невеличку вправу: «Я пропоную клієнту повернутися до мене спиною та назвати 5 речей, які він запам’ятав у моєму кабінеті. Потім починаю демонструвати те, скільки речей виявилося непоміченими». Так можна показати, що людський фактор може мати велике значення, коли мова йде про ДТП.

Коли можливе оперативне реагування, Л.Гриценко радить одразу виїжджати на місце ДТП. По-перше, це дає змогу зробити власні фото з місця події, які сприятимуть проведенню експертиз. По-друге, з’явиться шанс прослідкувати за тим, яким саме чином оформлюється протокол і чи правильно це роблять. Загалом Л.Гриценко зауважила, що протокол з місця події — саме той документ, який потрібно вивчити детально.

«Я так бачу» — позиція клієнта

Ще один важливий аспект — позиція клієнта. Адже залежно від типу складності ДТП бажання можуть суттєво відрізнятися. Саме тому основне завдання — зафіксувати позицію/інформацію/сприйняття клієнтом обставин справи та його очікування.

Оформити це можна у вигляді письмових пояснень або заяв клієнта, наприклад про відмову від апеляційного оскарження, підтверджень про роз’яснення процесуальних прав. Не завадить запропонувати клієнтові описати ситуацію та зафіксувати це підписом.

Дуже важливо в цей момент роз’яснити, що така інформація охороняється адвокатською таємницею. Тут важливо сфокусуватися на тому, що це певна відправна точка. Далі адвокат і клієнт погодять обсяг і строки дій у кримінальному провадженні.

У чому ж полягає мета фіксування такої позиції? По-перше, з часом сама подія забувається, і так вже влаштований наш мозок, що частіше ми згадуємо те, про що багато разів розповідали, ніж саму подію. По-друге, можна відобразити всі акценти (важливі моменти або певні неточності, які клієнт помітив у справі). Також тут може міститися інформація, якої поки що немає у справі, викладені обставини справи, які є відправною точкою.

Для вироблення плану дій та заходів варто визначити для себе такі аспекти. У момент вступу у справу складно скласти глобальний план, охопивши стадію і досудового слідства, і судового розгляду справи. Тому плани можуть бути окреслені певним часовим проміжком (тиждень/місяць).

Далі відбувається зустріч адвоката з клієнтом для надання інформації/зворотного зв’язку й погоджується наступний план. На початку формування взаємодії доречно обумовити й зафіксувати періодичність, спосіб та обсяг інформування адвокатом клієнта про вчинені дії/отримані відомості. Це сприяє відкритості, довірі та є певним додатком, стимулом самоконтролю для правника. Саме такий послідовний план у межах описаної структури дозволяє створити ефект ближнього світла, за якого адвокатові час від часу відкриватиметься саме той проміжок дороги, який необхідно пройти саме тепер. Так поетапно вдасться прийти до бажаного результату.

Тепер щодо чек-листів. Це певний перелік дій/завдань, які необхідно виконати за певний період часу. Наприклад, якщо в один день у адвоката 3 або 4 судові засідання в різних установах у справах з різним предметом спору, то після першого довготривалого або виснажливого засідання можна випадково забути про те, що заплановано зробити в інших справах. Тобто чек-лист — це певний засіб самоконтролю перед кожним судовим засіданням/слідчою дією, План дій на конкретне засідання/слідчу дію.

Є нескладні справи, де досвіду більш ніж достатньо, щоб зробити все і в інтересах клієнта, і відповідно до норм закону. Та є й інші справи, які можуть відкладатися через завантаженість судової системи на кілька місяців. І тоді інформаційна карта справи та чек-листи є чудовим способом відновити в пам’яті все, що відбувалося на попередніх засіданнях.

Про адвокатське досьє слід насамперед пам’ятати таке. Воно є засобом виконання доручення, засобом для фіксації суттєвої для справи інформації, а також основною базою для виконання аналізу зібраних доказів. Адвокатське досьє є необхідною умовою для вироблення найбільш ефективної правової позиції, воно дозволяє перевірити якість, повноту та своєчасність наданої правової допомоги. Водночас таке досьє є засобом запобігання/уникнення конфлікту інтересів, є одним зі способів збереження таємниці клієнта й забезпечення конфіденційності інформації.