Закон і Бізнес


Які додаткові можливості надають підприємцю публічні закупівлі


.

27.10.2020 17:29
3018

Сьогодні представники бізнесу частіше обирають для участі комерційні тендери за наступні їхні переваги:


Всі ці фактори приваблюють велику кількість учасників, що, відповідно, збільшує й конкуренцію між ними. Але для того, щоб отримати максимальні прибутки, постачальнику варто не позбавляти себе додаткових каналів збуту і брати участь як у комерційних, так і в державних тендерах на Smarttender. Про їхні переваги та можливості, що вони відкривають перед постачальниками, розповідаємо в нашій статті.

Масштаб та кількість замовників

На електронних торговельних майданчиках працюють переважно масштабні комерційні замовники (мережі магазинів, великі промислові підприємства, компанії та корпорації національного і міжнародного рівнів тощо). Вони закуповують товари та послуги на дуже великі суми, але кількість їхніх тендерів на рік — обмежена. При цьому середня кількість учасників в одному тендері складає 3,5 (згідно з даними майданчика SmartTender.biz).

Водночас кількість державних організаторів у системі Prozorro у 2020 році складає 37 610 (станом на 1 жовтня). Серед них є як масштабні обласні адміністрації з кількамільярдними замовленнями, так і невеликі заклади (наприклад, дитсадки, об’єднані територіальні громади, житлово-експлуатаційні контори), що закуповують товарів та послуг лише на кілька десятків чи сотень тисяч гривень щороку.

Середня кількість учасників державних тендерів у першому півріччі 2020 року склала 2,5. Це не дуже багато, що автоматично означає великі шанси для кожного підприємця на те, щоб стати переможцем у закупівлі та укласти договір на постачання.

Прибуток від закупівель

Лише у першому півріччі 2020 року сумарна вартість лотів державних закупівель склала 456,3 млрд гривень. Це означає, що навіть в умовах скорочення попиту з боку звичайних громадян та комерційних замовників, держава продовжує потребувати великої кількості різноманітних товарів (від канцелярських скріпок і продуктів харчування до складного технологічного обладнання та пального) послуг (курси підвищення кваліфікації, послуги прибирання тощо) та робіт (ремонт доріг чи будівель).

Єдиний регламент правил участі та неупереджена оцінка учасників

Для участі в комерційних закупівлях постачальнику немає необхідності збирати велику кількість документів, що підтверджують відповідність його та його пропозиції умовам тендерної документації. Тут все гнучкіше, і кожен замовник самостійно визначає, якими будуть правила участі. Але в цьому ж полягає і мінус комерційної закупівлі. Організатор на свій розсуд може визначати критерії відбору постачальників, які в окремих випадках можуть бути навіть дискримінаційними, може за результатами торгів обирати пропозицію учасника не з найменшою ціною та складати власний чорний список постачальників. Він має на це право.

В той самий час державні закупівлі завжди проходять за єдиними правилами, регламентованими Законом «Про державні закупівлі». Умови документації в таких тендерах мають бути прозорими та чесними, а замовник не може відхилити пропозицію учасника з необ’єктивних причин. У випадку яких-небудь неправомірних дій, рішень чи бездіяльності замовника, учасник має право звернутися зі скаргою в АМКУ, захистити свої інтереси та навіть відстояти право на перемогу. Про даний механізм розповімо далі.

Аналітика по конкурентам

Учасникам публічних закупівель на майданчику SmartTender доступний інструмент аналітики конкурентів. З його допомогою будь-який постачальник може аналізувати бізнес-стратегії інших представників своєї галузі та вибудовувати власну стратегію просування. Або ж просто слідкувати за своїми головними конкурентами, трендами обраної категорії товарів та середніми цінами. Все це можливо завдяки відкритій базі Prozorro, з якою може ознайомитися кожен охочий.

На жаль, отримати аналітику по комерційним закупівлям неможливо, оскільки такі подробиці можуть бути комерційною таємницею замовника.

Проста та чесна процедура оскарження

Учасники державних закупівель мають право висувати вимоги до замовника щодо зміни умов тендерної документації, якщо вони є дискримінаційними. Якщо ж замовник не реагує на вимоги або вчиняє будь-які інші неправомірні дії (приміром, дискваліфікує учасника з необ’єктивних причин чи обирає переможцем постачальника з невідповідним товаром), учасник має право звернутися до АМКУ — державного органу, який безпосередньо займається розглядом справ стосовно ходу публічних закупівель. Крім того, до моменту отримання офіційної відповіді від замовника на вимогу тендер блокується.

Подання скарги є платним для постачальника, але у випадку її ухвалення гроші повертають скаржнику. Постачальник може збирати аргументи для скарги та слідкувати за її розглядом самостійно або ж заручитися допомогою професійних юристів майданчика.

Для учасників комерційних закупівель немає єдиного органу впливу на замовника, оскільки не існує єдиного регламенту ходу таких закупівель. Для відстоювання своїх прав вони можуть звернутися лише до суду за власні кошти або до керівництва компанії-замовника.

Отож, якщо до сьогодні ви брали участь лише у комерційних тендерах, настав час звернути увагу і на публічні закупівлі Prozorro. Для того, щоб стати їх учасником, реєструйтеся на майданчику SmartTender.biz, знаходьте цікаві оголошення та укладайте угоди із державними замовниками. Це значно розширить ваш ринок збуту та сприятиме розвитку вашого бізнесу.

PROMOTED