Закон і Бізнес


Бути поза системою

Чому рейдерство в Україні не зникне протягом найближчого часу


№42 (1496) 17.10—23.10.2020
1889

Доки бізнес не отримає простих і прозорих механізмів, рейдерство в державних реєстрах залишиться актуальним. Про те, де ліпше шукати правди, якщо ви раптом утратили все, говорили адвокати та захисники інтересів бізнесу.


Ментальні реалії

Рейдерство в державних реєстрах, незважаючи ні на постійну увагу до цього явища, ні на зміни законодавства та прийняття різних законів, ні на кількість заходів, на яких намагаються знайти рішення, залишається актуальним. Утім, правники та практики раз у раз сідають за круглий стіл, аби обговорити не лише проблему, а й рішення, які є більш ефективними.

Відповідне обговорення теми «Рейдерство в державних реєстрах: ефективна протидія» відбулося за підтримки Національної асоціації адвокатів України. Почати вирішили зі з’ясування, чому правові механізми, які так добре працюють в європейських державах, украй важко приживаються в Україні.

Як наголосила інспектор Ради бізнес-омбудсмена Марина Павленчик, рейдерство з’явилося з моменту появи державних реєстрів. Тож перша та ключова його причина полягає в напрацюванні прозорого механізму ведення таких реєстрів. Наступною проблемою є постійні зміни в законодавстві, які не тільки прогалини створюють, а й уможливлюють гру на суперечностях. І третя, ключова, причина — це відсутність честі, поваги до приватної власності та професійної гідності. Адже більшість рейдерств відбувається за підтримки фахівців, представників правових професій, які вважають, що зароблені сьогодні гроші важливіші за твою репутацію завтра.

На думку М.Павленчик, питання щодо викорінення рейдерства не так актуальні, як питання його мінімізації, адже завжди знайдуться охочі ризикнути своєю репутацією та порушити закон. Ключова проблема в суспільстві — відсутність інституту репутації, тож, доки українці не стануть ментально готові грати за правилами, рейдерство буде розквітати пишним цвітом. Як наголошують інспектори РБО, продовження на рівні суспільства таких «традицій» робить Україну країною третього світу та завдає шкоди подальшому розвитку. Адже, доки в державі права так само складно набути, як і втримати, а бюрократія робить більш вигідним використання корупційних шляхів, про жодне економічно зростання та процвітання можна не мріяти.

Ситуація з реєстраційним рейдерством в Україні є доволі складною. У зверненні до Міністерства юстиції зазначається, що більшість неправомірних дій вчинено без жодних на те підстав.

Зокрема, державні реєстратори, вносячи зміни до реєстру, не підкріплюють їх жодними документами. Якщо такі дії були вчинені держреєстратором комунального підприємства, то особа потрапляє в замкнене коло. Адже в судовому порядку відновити її права неможливо, так само як і притягнути до відповідальності реєстратора. Фактично в таких умовах власник не може подати позов про скасування реєстраційної дії, оскільки відсутні формальні підстави, тож суд не може прийняти ні позовної заяви, ні рішення.

Позиція Верховного Суду щодо таких питань доволі однозначна, але скасувати реєстраційні дії без акта неможливо. Тож фактично єдиним механізмом захисту та відновлення порушених прав є звернення до антирейдерської комісії Мін’юсту.

Інструментарій рейдера

Зловмисники найбільше цікавляться доступом до нерухомого майна, корпоративними правами, акціями та способами впливу на підприємство. Рейдерські ж утручання в реєстр потребують підготовки, якісного знання об’єкта власного інтересу та суспільних правовідносин, які встигли скластися. Раніше такі атаки вчиняли без попередньої підготовки, проте сьогодні цей шлях малоймовірний, тому за етапом збору інформації слідує підробляння документів.

Частіше за все підробляють земельну документацію, судові рішення, а також ухвалюють рішення на непідконтрольних територіях. Доволі поширеним залишається підробляння рішень у реальних справах. Утім, зловмисники, використовуючи реальні номери, підкладають «свої» рішення в ЄДРСР. Дещо меншою є кількість підробляння корпоративних документів і рішень.

Серед справ, які доводилося розглядати інспекторам РБО, були навіть випадки підроблення нотаріальних актів. За всіма ознаками вони відповідали дійсності, крім однієї — такого нотаріуса ніколи не існувало. Водночас, як виявляється, це не є перешкодою. Проте такі справи вирішуються відносно легко, адже Мін’юст адекватно реагує на подібні речі та відновлює права потерпілого.

Наступний крок — це безпосередня взаємодія з реєстраторами. Серед них є як горезвісні чорні нотаріуси та реєстратори, так і ті, хто має недостатньо знань для адекватної та належної перевірки поданих документів. Зміни, які недавно відбулись у законодавстві, дуже поліпшили ситуацію. Проте й досі достатньо тих, хто не береже своєї репутації. Як наголошують інспектори РБО, якщо існує запит на рейдерство, то консультації такі особи отримують від дуже кваліфікованих гравців юридичного ринку.

Окремий напрям — це «задвоєння» прав, що часто трапляється в агросфері. Найулюбленіший метод — «задвоєння» договорів оренди ділянок із подальшим виведенням такої землі від попереднього орендаря або ж використання документів для захоплення врожаю.

Утім, не тільки рейдери зловживають правами. Трапляються й бізнес-схеми, коли підприємство отримує в оренду 9 м2, які згодом перетворюються на 4000 м2 будівель. Потім це подається як умова для реєстрації договору оренди під усією територією, яка часто виявляється великим торговим центром. Проте таким діям не лише кладуть край, реєстрацію досить часто й скасовують. Хоч іноді викрутаси таки спрацьовують.

На Мін’юст сподівайся…

За словами експертів, сьогодні ефективних і швидких способів захисту від рейдерства не існує. Антирейдерська комісія перевантажена справами, аналогічна ситуація і в судах. Доволі часто сторона, яка вдалася до неправомірних дій, намагається втягнути в конфлікт державні та правоохоронні органи. Проте, як запевняють представники Мін’юсту, вони добре бачать такі маніпуляції та приймають виважені рішення. Невдовзі сподіваються отримати можливості для забезпечення й арештів. Також покладають надію на більш ефективну взаємодію з реєстрами.

Наступний крок, на який дуже сподіваються, — це системне оновлення реєстрів. Зокрема, планується перехід від наявної моделі до системи веб-інтерфейсів. На думку розробників, це зменшить можливості для впливу на реєстр на місцях і зробить його більш захищеним.

Однак нині єдиним працюючим методом залишається уважне ставлення до своєї власності та пам’ять про належні нам права. А ще не завадить розумно поводитися з партнерами та друзями й суворо дотримуватися стандартів безпеки — з точки зору як належного оформлення документів, так і непоширення конфіденційної інформації.