Закон і Бізнес


Коефіцієнт власного розвитку

Як лідери юридичного ринку формулу успіху для 2021 року шукали


Валентин Богунов (ліворуч) упевнений, що популярні види практики нікуди не зникнуть із найпоширеніших юридичних послуг.

№40 (1494) 03.10—09.10.2020
Ігор НОВИКОВ
1190

Залишається зовсім небагато часу до підбиття підсумків 2020 року, але, перш ніж попрощатись із черговим роком, а особливо таким насиченим різноманітними подіями, хочеться все ж трішечки зазирнути в майбутнє. Те, яким буде 2021 правовий рік, намагалися спрогнозувати лідери юридичного ринку.


Жити чи виживати?

Асоціація адвокатів України провела форум «Адвокатура. Формула успіху». Під час заходу правники намагалися з’ясувати, у чому полягає секрет успіху на юридичному полі. Голова наглядової ради ААУ, керуючий партнер АО Dmitrieva & Partners Ольга Дмитрієва, відкриваючи форум як модератор його першої сесії, зазначила, що йтиметься про тренди й майбутнє юридичного ринку та юридичної практики.

Серед найбільш затребуваних «карантинних» технологій генеральний директор ТОВ «Юридична газета» Олена Осмоловська назвала дистанційну роботу, безпеку, приватні хмари, у продажу — використання вебінарів, велику кількість алертів, спецпроектів для консультування бізнесу в період карантину. Також спікер звернула увагу на невизначеність, яка ходить світом: «Ніхто не знає, наскільки довгою буде криза та яких чорних лебедів нам ще очікувати. Гроші на ринку є, але менше. Реальний сектор падає, спостерігається криза платежів. Головне завдання — не втратити фінансову рівновагу, залишитися на ринку, а методи для цього можуть бути різні, навіть непопулярні».

Думка керуючого партнера АО «Лещенко, Дорошенко і партнери» Олександра Лещенка була ще менш утішною. Він уважає, що внаслідок несприятливих умов, у тому числі пов’язаних з COVID-19, відбудеться суттєве зменшення ринку юрпослуг. Трендом 2021 року, за прогнозами О.Лещенка, стане юридичний супровід ринку землі.

Юрист Project Manager LigaBook та ЛІГА:ЗАКОН Олександр Попов помітив ще один тренд — конфлікт поколінь і невизначеність: «Молоде покоління не готове виконувати ту роботу, яку вважає особисто для себе неетичною. Це необхідно враховувати. Ми маємо вчитися не боятися в останній момент змінювати плани, якими б грандіозними вони ще кілька днів тому не здавалися».

Заступник головного редактора газети «Закон і Бізнес» Валентин Богунов у свою чергу зазначив, що найбільш затребуваними видами практики впродовж наступного року будуть: трудове право, податкові спори, судова практика, корпоративне, аграрне право, захист бізнесу та, звичайно ж, IT. На думку В.Богунова, цифрові технології, які нині є вимушеною мірою спілкування в більшості випадків, позбавлені душі, адже тільки-но спікер вимикає мікрофон, зникають і його емоції.

У цілому питання успіху полягає не в тому, хто зуміє вижити на юридичній арені, а в тому, хто зуміє не перетворити своє життя на суцільне виживання, прикриваючись черговою кризою.

Рекламуй себе повністю

Під час другої сесії спікери говорили про антикризовий менеджмент. Політтехнолог, кризовий PR-менеджер Дмитро Раімов виступив із презентацією «Антикризові комунікації бізнесу під час пандемії та тривалої економічної кризи». Експерт відзначив, що під час кризи ринок самоочиститься від непрофесіоналів, від тих, хто не вміє правильно вести бізнес і вибудовувати комунікацію. І саме тоді з’являться нові можливості.

«Чого нас навчили попередні кризи? По-перше, у кризу слід бути помітним і яскравим. Поки інші вирішують внутрішні проблеми бізнесу, ви вирішуєте комунікаційні. Це можливість заявити про себе й закріпити за собою певну нішу», — додав Д.Раімов. На його думку, дуже важливо слідкувати за контентом своїх сторінок у соціальних мережах, якщо ви не хочете, щоб клієнти забули про вас під час пандемії.

Фахівець із PR-комунікацій та просування юридичних послуг ЮК L.I.GROUP Ірина Лук’янець прийняла естафету з контентом та розповіла про побудову особистого бренду в режимі онлайн. Вона навела статистичні дані щодо користувачів Інтернету та глобальної мережі загалом.

Так, за цей рік кількість користувачів Інтернету збільшилася до 4,57 млрд осіб. Показник став на 7% більшим порівняно з минулим роком. Ще більш стрімко зростає кількість користувачів соцмереж — на сьогодні це вже 3,81 млрд осіб. І.Лук’янець порадила для побудови стратегії перш за все дати для себе відповіді на кілька запитань. По-перше, до кого саме звертається клієнт: до юридичного бренду чи до конкретного юриста компанії?

Також дуже важливо відповісти на запитання: чи ви суттєво відрізняєтеся від інших брендів, у чому ваша особливість? Загалом І.Лук’янець назвала особистий бренд під час «коронакризи» «нематеріальним активом», адже, на її думку, саме на таких інструментах розвитку бізнесу варто зупинитися під час глобального виклику. Також при рекламуванні себе не варто забувати про речі, які грають проти вас. До них, зокрема, віднесено раптові фотографії та логотипи «на коліні» (нездорова активність логотипу в усьому контенті, який вас розвиває. Логотип має бути доречним).

Тотальна диджиталізація

Третя сесія форуму була присвячена диджиталізації адвокатської діяльності. Тетяна Лежух-Вовк розповіла про нестандартні інструменти для просування юридичних послуг. Що ж сталося зі стандартними інструментами й чому варто все ж змінити коней на переправі?

Проблема звичних інструментів полягає в необхідності вкладення значних фінансових ресурсів без гарантії результату. При цьому ще й можлива невідповідність очікуваної та залученої аудиторії. Стандартні підходи програють і через те, що необхідно довго завойовувати довіру клієнта, але цілісна стратегія залучення клієнтів відсутня. Аби визначити, які саме нестандартні інструменти для просування послуг обрати, потрібно опрацювати кілька етапів.

На першому потрібно визначитися зі спеціалізацією послуг. На другому — установити перелік і вартість послуг. Третій полягає у визначенні портрета «бажаного клієнта». Четвертий — це візуалізація потреб, інтересів, очікувань і цінностей клієнта. П’ятий етап являє собою визначення середовища та методів для комунікації з потенційним клієнтом.

До нестандартних методів просування спікер віднесла написання книги, створення унікального контенту, паралельний розвиток в іншій сфері, спостереження за тенденціями та спілкування однією мовою з клієнтом.

Кібербезпека — ще один дуже важливий інструмент в адвокатській діяльності. Це питання адвокатської таємниці. Проте не всі знають, як захистити інформацію, яку довіряють їм клієнти. Так, Віталій Короткий розповів про важливість захисту в Інтернеті інформації, яка має важливе значення для кожного з нас. За його словами, за 2019 рік аналітичний центр установив 1348 справ з витоком даних. А найголовніше, що 98% цих справ сталися з вини осіб, які мали легальний доступ до даних.

Виходить, що формула успіху в кожного своя, але в будь-якому разі вона не програмний код, а щоденна інтелектуальна праця та бажання бути кращим за себе вчорашнього. І в кого коефіцієнт власного розвитку разом із ККД буде вищим, той і стане юридичним лідером наступного року.