Закон і Бізнес


Нас не подолати!

В Ader Haber розповіли про особливості малої податкової реформи та нове рекламне законодавство


№37 (1491) 12.09—18.09.2020
Альона КАУФМАН
3180

Карантин зробив український бізнес сильнішим. Чи не єдиною «бідою», для юридичних та інших компаній, які працюють у сфері ритейлу залишаються недолугі законодавчі ініціативи. Необґрунтовані постанови та закони лише вставляють палиці в колеса платників податків і роботодавців.


Обачні податків не платять

Про нові правила ведення бізнесу говорили в рамках міжнародної спеціалізованої виставки RAU Expo — 2020 представники найбільшого юридичного та торговельного бізнесу в країні. Власники бізнесу розповіли про те, як швидко вони змушені були адаптувати свій бізнес, захищати працівників, та про недолугі спроби Уряду, парламенту, правоохоронців урегулювати на свій лад порядок роботи. Учасники панельної дискусії погодилися, що в урядовому кварталі не розуміються на специфіці роботи великих компаній, а тому в понесених останніми збитках винний не тільки коронавірус, а й чиновники.

Для будь-якого бізнесмена завжди актуальною є тема податків, тому радник компанії Ader Haber Станіслав Карпов розповів про зміни, які відбуваються в контексті малої податкової реформи.

Як зазначив юрист, перша частина реформи стосується оскарження актів податкових перевірок. Вивчатиме заперечення профільна комісія контролюючого органу протягом 10 робочих днів. Загалом строк розгляду буде подовжено на 3 дні.

Друга частини стосується вимог до форми податкового повідомлення та рішення. Так уже склалося, що суди не йдуть назустріч платникам у питанні, коли податкове рішення містить неточності або помилки в реквізитах. Суди не тільки першої, а й касаційної інстанції стоять на позиції, що недотримання з боку фіскальних органів формальних вимог не є підставою для скасування ППР.

Утім, на думку С.Карпова, майбутні норми можуть кардинально змінити судову практику. Бо законодавець чітко встановив перелік обов’язкових реквізитів, яким має відповідати повідомлення. Разом з тим підставою для притягнення до відповідальності є рішення, яке відповідає вимогам, установленим законом. Тож, імовірно, суди будуть скасовувати ППР тільки через неналежно складений документ. Відповідно, або податківці стануть уважнішими, або платники — багатшими.

Натомість презумпції вини в Податковому кодексі таки бути. Якщо раніше вина ставала каменем спотикання між платниками та фіскалами, то вже в наступному році це питання буде врегульовано. Усього одне слово в понятті податкового правопорушення змінює розвиток судових спорів. Замість «протиправне діяння» отримаємо «протиправне винне діяння у випадках, передбачених кодексом».

Утім, досвідчений правник після аналізу переліку правопорушень для притягнення до відповідальності, за які необхідно довести вину, зробить висновок, що не все так однозначно. Якщо вина не встановлена, це не звільнить платника від відповідальності, а лише дасть йому можливість сплатити штраф у меншому розмірі.

На думку юриста, українські нормотворці не були б собою, якби в новий закон не заклали нових корупційних ризиків. Про що мова? Розмір штрафу для платника може бути зменшеним у випадку форс-мажору, збою в роботі електронного кабінету тощо. Такі норми певною мірою спонукають домовлятися з податковими органами, а це позитиву не додає.

Болючим є питання штрафів за прострочення реєстрації податкових накладних. Верховний Суд не раз у таких спорах ставав на бік податківців, що мало наслідком мільйонні штрафи для платників.

Що вигадали ініціатори реформи? Головна ідея полягає в тому, що під штрафи будуть потрапляти всі накладні, але для окремих категорій платників стягнення становитиме 1020 грн, а для інших розмір не зміниться. Для платників, у яких залишилися великі штрафи, позитив є, бо ж законодавець дозволив їм ретроспективно змінити суми штрафів, які вони отримали в період з 2017 року.

Рекламні війни

Юрист Ader Haber Ярослава Лаган розповіла про зміни у сфері маркетингу та про те, чому перед поширенням будь-якої реклами слід проконсультуватися з юристом, який допоможе уникнути кусючих штрафів. Рекламні війни, про які ми чули тільки від закордонних ЗМІ, тепер розпочнуться на теренах і нашої країни, бо ж законодавці врегулювали питання порівняльної реклами.

Більшість норм перекочувала з європейського законодавства. Проте, на відміну від Старого світу, у нас не заборонена «паразитуюча» реклама. Наприклад, коли один бізнес порівнює себе з іншим, більш відомим. За словами Я.Лаган, до змін у нас існували дві проблеми. Перша стосувалася достовірності реклами. Ми часто чули тези «10 з 10 рекомендують наш продукт», але такі дані не завжди відповідали дійсності, тому компанії за це несли відповідальність. Друга — це неможливість використання торговельних марок конкурентів, тобто рекламний «тролінг» був поза законом.

Утім, тепер фантазія маркетологів стримуватиметься лише критеріями достовірності та дотримання правил добросовісної конкуренції або порадами вузькоспеціалізованого юриста.

 

КОМЕНТАР ДЛЯ «ЗіБ»

Юрій ПЕТРЕНКО,
керуючий партнер Ader Haber Law Firm

— З якими найбільшими проблемами зіткнулася ваша компанія під час карантину?

— Для мене це не проблеми й не складнощі. Це — виклики. Першочерговим завданням було гарантувати особисту безпеку наших працівників, особливо в перші дні, коли інформації було мало та складно було зрозуміти, як себе поводити. Систему безпеки для працівників ми створили за допомогою постійного температурного скринінгу, масок, рукавичок.

Другий виклик — це перебазувати наші інтелектуальні ресурси. Частково до віддаленого доступу роботи ми були готові. Основні інструменти роботи юриста — це його знання та Інтернет. Ну, і третій момент — правильно налаштувати комунікацію з клієнтами.

Наші адвокати, як і юристи по всій країні, зіткнулися з проблемою доступу до суду. Звичайно, не всі судді йшли нам назустріч і переносили засідання через неможливість дістатися до суду. Такі ситуації ми намагалися врегулювати тільки за рахунок процесуальних інструментів.

Звичайно, кожен бізнес, і юридичний також, зіткнувся з фінансовою складовою карантинних складнощів. Утім, ми завжди готові до нових викликів. Якщо країну накриє друга хвиля карантину, то ми вже точно будемо готові на всі 100%.