Закон і Бізнес


Ставка на азарт

У казино заборонять грати в борг, але дозволять розраховуватися кредитками


У казино можна збагатитися хіба що позитивними емоціями та адреналіном.

№32 (1486) 08.08—14.08.2020
Євген ПЕЛІХОС, керуючий адвокат Адвокатського бюро «Євгена Пеліхоса»
2631
2631

Нині очікує підпису Президента закон «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор». Це доволі резонансний нормативно-правовий акт, що пов’язано з різними причинами. Що він означає для громадян, наприклад, у частині регулювання їхніх обов’язків, а також відповідальності?


Обов’язки організатора

Звісно, пересічному громадянину важко зрозуміти нагальність потреби в легалізації та врегулюванні грального бізнесу із соціально-економічної точки зору. Тим більше що закон є дуже насиченим і складним, а тому важким для сприйняття населенням.

Так, запроваджується комплексне регулювання ринку азартних ігор. Зокрема, визначається вичерпний перелік видів діяльності у сфері азартних ігор, що дозволені в Україні, а саме: організація та проведення азартних ігор казино в гральних закладах та мережі Інтернет; букмекерська діяльність; організація та проведення ігор у залах гральних автоматів, а також гри в покер в Інтернеті.

Установлюється система ліцензування діяльності у сфері азартних ігор з диференційованим розміром плати за ліцензії залежно від виду діяльності, розташування грального закладу тощо. Запроваджуються жорсткі вимоги до фінансового стану організаторів азартних ігор з метою забезпечення їх фінансової стабільності та гарантування виплат виграшів.

Висуваються вимоги щодо місць проведення азартних ігор і вносяться зміни до закону «Про рекламу», які запроваджують обмеження щодо реклами азартних ігор. За порушення законодавства у сфері грального бізнесу наставатиме фінансова, адміністративна та кримінальна відповідальність.

У законі передбачено багато вимог та обов’язків організаторів азартних ігор. Звернімо увагу на деякі з них, які безпосередньо стосуються громадян.

Так, установлено вимогу до організатора щодо оформлення цільового банківського депозиту чи банківської гарантії здійснення виплати виграшів на суму 7200 розмірів мінімальної заробітної плати, установленої на 1 січня поточного року (нині — понад 34 млн грн.). Це не космічна сума для організаторів казино, але її, можливо, буде достатньо для гарантування виплат.

До цієї ж теми можна віднести й передбачення обов’язку організаторів своєчасно та в повному обсязі здійснювати виплату (видачу) виграшу (призу), виплату відповідно до правил проведення азартних ігор упродовж строку, установленого цим актом.

Боротьба з лудоманією

Закон приділяє багато уваги боротьбі з лудоманією, а також установлює жорсткі вікові обмеження. Зокрема, чітко сказано про недопущення участі в азартних іграх осіб, які не досягнули 21 року, запроваджено жорсткі фінансові санкції за невиконання цієї вимоги. Утім, усе це не дуже узгоджується із законодавством у цілому. Адже загалом громадянин в Україні користується всіма можливими правами після досягнення 18-річного віку.

Питання профілактики та боротьби з ігровою залежність є вкрай болючим для українських сімей, оскільки «гравці» витягують зі своїх родичів і домівок буквально останнє майно. Тому законодавці встановили для організаторів азартних ігор низку додаткових вимог. Так, необхідно розміщувати інформаційні матеріали щодо гральної залежності та відповідальної гри, зокрема про обмеження віку гравця, шансів на виграш, принципів відповідальної гри, про ознаки патологічної та проблемної гральної залежності й місця, де можна отримати допомогу в разі гральної залежності.

Установлено й пряму заборону примушувати відвідувачів до участі в азартних іграх, як і спонукати до гри, пропонуючи безкоштовно або як винагороду за участь в азартній грі алкогольні напої, пиво, слабоалкогольні напої чи тютюнові вироби або майно, володіння або розпорядження яким передбачає отримання відповідних дозволів або ліцензій. Під забороною буде й прийняття ставок у кредит (із розстроченням платежу) або з наступною оплатою, крім оплати кредитними або дебетовими картками за наявності авторизації платежу, що в принципі нічого не змінює. Людей, які є залежними від лудоманії, ці обмеження навряд чи утримають від ігри.

Заборонили організатору азартних ігор надавати гравцю позики для участі в грі, розміщувати в гральних закладах банківські та кредитні установи, ломбарди, банкомати, пункти обміну валют. Натомість не заборонили це робити організаціям поблизу казино, що комплексно не розв’язує проблеми, а лише створює видимість цього.

Крім того, організатори повинні забезпечувати ідентифікацію гравців і відвідувачів у порядку, визначеному цим законом, як у гральному закладі, так і під час провадження діяльності в Інтернеті. У випадках та порядку, установлених уповноваженим органом, вони не повинні допускати до участі в азартних іграх осіб, яким такий доступ обмежено, та осіб, в яких є виражена ігрова залежність.

Крім заборони на бонусні виплати, подарунки чи послуги в будь-якій формі, не допускаються й інші види заохочень, які прямо чи опосередковано зумовлені фактом програшу в азартній грі.

Обмеження для гравців

Згідно із законом гравцями в Україні не можуть бути особи:

• недієздатні та обмежено дієздатні;

• які не досягли 21 року;

• які згідно із законодавством мають відповідні обмеження;

• які перебувають у стані наркотичного чи алкогольного сп’яніння;

• визнані адміністрацією закладу небажаними;

• унесені до Реєстру осіб, яким обмежено доступ до гральних закладів та (або) участь в азартних іграх.

Установлено й доволі значну відповідальність організаторів. Наприклад, за допуск до гри особи віком до 21 року або з наявністю заборони грати передбачений штраф у розмірі майже 2,4 млн грн. Чи будуть дійсно працювати всі ці обмеження — покаже час.

Для громадян цікавим і прогресивним можна вважати положення щодо обмеження для осіб, які є залежними. Так, фізична особа може самостійно обмежити себе у відвідуванні гральних закладів та участі в азартних іграх на строк від 6 місяців до 3 років. Для цього вона має особисто подати організатору азартних ігор або уповноваженому органу письмову заяву (заяву про самообмеження) з одночасним пред’явленням документа, що посвідчує особу. Ключове положення полягає в тому, що відкликання заяви про самообмеження не допускається. Тож, якщо прийняв рішення про припинення гри, треба його виконувати.

Таке обмеження участі особи в азартних іграх шляхом унесення до Реєстру осіб, яким обмежено доступ до гральних закладів та (або) участь в азартних іграх, здійснюється або самостійно за заявою особи, або уповноваженим органом за обґрунтованою заявою членів сім’ї першого ступеня споріднення чи законних представників на строк до 6 місяців, або за рішенням суду.

У Цивільному процесуальному кодексі буде передбачено порядок обмеження судом особи у відвідуванні гральних закладів та участі в азартних іграх за заявою членів сім’ї першого ступеня споріднення або законних представників.

Можливість не платити виграш

Особливу увагу слід звернути на те, що закон містить такі собі зачіпки для організаторів азартних ігор, аби не виплачувати виграшів та маніпулювати гравцями.

Наприклад, визначено: якщо особа, незважаючи на заборону, установлену цим законом та правилами, узяла участь в азартній грі, остання стосовно такої особи є нікчемною. Виплата виграшів (призів) за нікчемними договорами не здійснюється. Якщо організатор азартних ігор здійснив виплату (видачу) виграшу (призу) цій особі, кошти підлягають поверненню в повному обсязі у строки, які повідомить такій особі організатор.

Ставки в Інтернеті

У законі говориться й про можливість грати в Інтернеті. Тож усі норми щодо правил можуть не працювати, оскільки за іграми в мережі неможливо встановити такий самий контроль, як в ігрових залах.

На практиці люди дедалі частіше стикаються з недосконалістю рішень Урядом щодо так званої диджиталізації. Наприклад, проект щодо додатку «Дія» дотепер не реалізований у цілому. Адже не розв’язано проблеми забезпечення всіх організацій та установ необхідним обладнанням для зчитування відповідної інформації. Яким чином держава планує контролювати малолітніх лудоманів — поки що незрозуміло.

Проте є й позитив. Зокрема, установлено вимогу, аби вебсайт та доменне ім’я організатора азартних ігор належали на праві власності або користування організатору азартної ігри або його засновнику (учаснику), який прямо чи опосередковано здійснює контроль над таким організатором. Такі вимоги виглядають як благі наміри держави захистити громадян від шахрайства, яке в цій сфері дуже поширене.

Після набуття чинності вказаним актом припинить дію закон «Про заборону грального бізнесу в Україні». Також буде внесено низку змін до Кодексу про адміністративні правопорушення, Кримінального кодексу та ЦПК.

***

Наразі складно об’єктивно судити про нововведення. Повинна бути проведена дуже фундаментальна робота щодо вдосконалення законодавства, аби держава мала економічний зиск, а громадяни — безпеку від можливості залишитися на вулиці ні з чим. Звісно, урегулювання відносин завжди краще за відсутність такої регуляції, але можна стверджувати, що законодавці взялися за вкрай болюче та складне питання.