Закон і Бізнес


Здивувати споживача

Як охороняти форми товарів: відмінності між промисловим зразком і торговельною маркою


№31 (1485) 01.08—07.08.2020
Федір МАЛЕНЬКИЙ
6055

Хоча в Україні ще не дуже добре навчилися захищати права людей, тенденції ведуть до того, що в країні міцнішає інститут інтелектуальної власності. Але іноді об’єкти авторського права — це основа бізнесу, на який покладені не лише надії, а й саме життя.


Форма має значення

Черговий IP-breakfast провів комітет з інтелектуальної власності Національної асоціації адвокатів України у новій для себе формі. Якщо раніше спікери та учасники снідали за одним столом і обговорювали теорію та практику у сфері ІВ, то цього разу довелось об’єднати сніданки у платформі для відеоконференцій Zoom.

Одним із тематичних питань, які розглянула під час свого виступу патений повірений Катерина Сопова, стала правова охорона форми товару. І дилема пов’язана з вибором охорони. Що краще: захищати форму товару як промисловий зразок чи як торговельну марку?

Адвокат Ірина Городецька у свою чергу зазначила, що в більшості випадків на практиці обирають саме торговельну марку, однак якщо звернутися до норм закону, то виходить навпаки — доречно охороняти об’єкти як промислові зразки. Хоча все залежить від кожного конкретного випадку.

Узагалі сама суть промислового зразка полягає в його зовнішньому вигляді, що має бути унікальним та оригінальним. Але Укрпатент, як показує досвід, може зареєструвати таку ж торговельну марку, і тоді виходить, що об’єкт як промисловий зразок охороняється, але від цієї охорони немає особливого сенсу через наявність аналогічної зареєстрованої торговельної марки. Тому, якщо є така можливість, краще реєструвати форму товару і як промисловий зразок, і як торговельну марку.

Розрізняльна здатність

До розрізняльної здатності об’ємних позначень слід віднести ряд характеристик. Це може бути оригінальна форма пакування товару або тривимірний об’єкт, не пов’язаний з товаром, для якого він зареєстрований. Також охороноздатною є фантазійна або довільна форма товару. При цьому варто пам’ятати, що реалістичні зображення товару не мають розрізняльної здатності для позначення цих товарів, але відповідно до законодавства можуть набути її в процесі використання з урахуванням особливості форми товару, яку вони реалістично зображають.

При цьому відмінності в способі використання промислового зразка та торговельної марки полягають у такому. Використанням промислового зразка визнається виготовлення виробу із застосуванням запатентованого промислового зразка (п.2 ст.20 закону «Про охорону прав на промислові зразки»).

З торговельною маркою ситуація виглядає дещо інакше. Використанням знака тут визнається нанесення його на будь-який товар, для якого знак зареєстровано, упаковку, в якій міститься такий товар, вивіску, пов’язану з ним, етикетку, нашивку, бирку чи інший прикріплений до товару предмет (п.4 ст.16 закону «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг»).

Для таких об’єктів інтелектуальної власності проводиться експертиза об’ємних позначень, які є формою або упакуванням товару (EUIPO). Перший крок такої експертизи — аналіз розрізняльної здатності, який полягає в перевірці наявності підстав для відмови, які не можна подолати навіть через набуття розрізняльної здатності: природні форми досягнення технічного результату та надання товару істотної цінності. Другий крок — ідентифікація елементів об’ємного позначення. Стандартна форма продукту може бути зареєстрована як об’ємна ТМ, якщо на ній присутні інші відмітні елементи (слова чи логотипи), які нададуть формі особливого характеру. Завершальний крок — виділення критеріїв відмітності (дистинктивності) самої форми. Відмітність форми товару полягає в тому, що вона повинна настільки істотно відрізнятися від базових, типових або очікуваних форм, що дозволить споживачеві ідентифікувати товар тільки за формою та купити ту річ знову.

До критеріїв відмітності форми належать такі характеристики. Форма не є дистинктивною, якщо вона є основною або комбінацією основних форм. Аби бути дистинктивною, форма повинна значно відійти від норми або звичаїв відповідного сектору. Крім того, недостатньо, щоб форма була варіантом з ряду форм серед товарів, де існує величезна різноманітність дизайнів. А функціональні форми або особливості функції форми будуть сприйматися споживачем не як позначення, а як виконання окремої функції.

 

КОМЕНТАР ДЛЯ  «ЗіБ»

Сергій БАРБАШИН,
заступник голови комітету з інтелектуальної власності НААУ, голова UnBA NextGen

— Як з’явилася традиція проводити сніданки, присвячені питанням інтелектуальної власності?

IP-breakfast — це класний та успішний проект комітету з інтелектуальної власності НААУ.

Ідея полягала у створенні заходу для фахівців у галузі інтелектуальної власності та всіх небайдужих до цієї сфери. Ми хотіли, щоб учасники могли спілкуватись у неформальній обстановці на актуальні теми, ділитися власним досвідом і спільно вирішувати питання.

Формат заходу передбачає одного-двох спікерів, котрі мають практичні значення з оголошеної теми, жваву дискусію, та, звісно, чашку кави за дрес-кодом (жартую). Модерують заходи члени комітету. Зокрема, вони окреслюють коло питань, слідкують за часом і беруть участь у дискусії. Заходи успішно проходять раз на місяць із листопада 2019 року, а наступними темами будуть: «Охорона винаходів в Україні та міжнародне патентування» та «Робота з попередніми відмовами в реєстрації ТМ».