Закон і Бізнес


Патент на квадрат

Суд ФРН вирішив, що форма може бути окремо від умісту


№31 (1485) 01.08—07.08.2020
Тетяна ВАЙНМАН, DW
3174

Ще в 1990 роках виробник німецької марки шоколаду Ritter Sport запатентував квадратну форму шоколадних плиток. Проте на неї знайшовся інший претендент, що визнав це конкурентною перевагою.


Квадратну форму придумала дружина засновника фабрики Клара Ріттер ще в 1932 році. Така шоколадка мала вміщатися в кишені будь-якого спортивного жакета. На відміну від довгастої форми, квадрат дозволяв зберігати шоколад цілим.

Якщо раніше в асортименті фабрики були продукти й іншої форми, то в 1960 році новий власник, котрий успадкував підприємство від батька, зосередився на квадраті.

У 2010-му концерн Kraft Foods, якому належить Milka, звернувся до німецького патентного відомства з вимогою позбавити Ritter ексклюзивного права на квадратну упаковку.

Федеральний суд з патентів ухвалив позитивне (для Milka) рішення, обґрунтувавши його тим, що квадратна форма є перевагою, якої позбавлені конкуренти. Проте у 2017 році Федеральна судова палата вказала, що головне в шоколаді — смак та інгредієнти, а не форма, а значить, справу треба переглянути.

Конкурент знову подав скаргу. Нарешті, вища німецька судова інстанція в Карлсруе сказала останнє слово: квадратним може бути тільки Ritter Sport. Така форма упаковки не має художньої цінності і не приводить до різниці в ціні, сказано в обґрунтуванні.

І хоча покупець асоціює її з певним виробником і якістю, вона не відіграє вирішальної ролі при купівлі шоколаду. А значить, квадрат залишиться захищеною торговельною маркою, а слоган «Квадратіш. Практіш. Ґут» і далі буде особливістю шоколадок Ritter Sport.