Закон і Бізнес


І вічна зрада, спокій тільки сниться

Комісія з питань доброчесності не буде форматувати ВРП, і у певних колах подібне не можуть пережити


На кону – президентський законопроект №3711

24.06.2020 13:06
Антоніна Славицька, народний депутат України
16225

Буває (не часто, але буває), що президент Україна проводить таку-сяку роботу над помилками і видає на-гора законопроект, який має підрихтувати його попередні законодавчі зусилля. Добрим є такий законопроект чи поганим – питання окреме. Але якщо в ньому через слово не повторюється «іноземці» чи «іноземний», активісти-євроінтегратори та антикорупціонери всіх мастей піднімають крик. Час вже, мабуть, використовувати мем про дворецького Беримора та сера Баскервіля: «Що це за виття на болотах?» – «Це Шабунін, сер. Він знову незадоволений зменшенням іноземного впливу».


Жарти – жартами, а на кону – президентський законопроект №3711, який вже опублікований на сайті Верховної Ради. Документ зветься про внесення змін до Закону України "Про судоустрій і статус суддів" та деяких законів України щодо діяльності Верховного Суду та органів суддівського врядування.

 А в його пояснювальній записці мова йде про те, що мета законопроекту – привести законодавство у відповідність із рішеннями Конституційного Суду. Бо раніше, а саме 11 березня 2020-го КС вже частково забракував судову реформу Зеленського. А перед тим – 18 лютого 2020-го – визнав неконституційною ліквідацію Верховного Суду України ще у судовій реформі Петра Порошенка.

До яких же кроків вдався президент Зеленський, аби виправити ситуацію? Передусім, у його законопроекті скасовується норма про скорочення суддів Верховного Суду (за реформою Зеленського склад ВС скоротився з 200 до 100 суддів). Також документ скасовує рішення про скорочення їхньої зарплати. Це – цікавий момент, тому про нього детальніше.

Так, згідно із законопроектом Зеленського, суддя Верховного Суду матиме оклад у 75 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, розмір якого встановлено на 1 січня календарного року (в попередньому законопроекті зарплатна ставка відповідала 55 мінімумам). Наприклад, якщо брати прожитковий мінімум на 1 січня 2020 року, то зарплата судді становитиме 157 650 гривень. Якщо суддів 200, то на їхню зарплату на місяць треба 31,5 мільйона гривень.

Наступний момент. Зараховувати суддів до Верховного Суду  будуть у касаційний суд тієї юрисдикції, яка відповідає юрисдикції судової палати Верховного Суду України, в якій суддя працював раніше. Також закон передбачає кваліфікаційне оцінювання цих суддів упродовж року. Якщо воно виявить, що суддя не може займати свою посаду за критеріями компетентності, професійної етики або доброчесності, його звільнять.

А тепер – увага! – в законопроекті №3711 немає згадки про комісію з питань доброчесності та етики, яка була у першій судовій реформі Зеленського і яка мала б впливати на Вищу раду правосуддя (ВРП). Натомість прописано порядок формування Вищої кваліфікаційної комісії суддів (ВККС) – «одного з ключових органів суддівського врядування». Новий склад ВККС має призначати ВРП за результатами конкурсного відбору. У склад конкурсної комісії Зеленський пропонує включити іноземних експертів. Зазначимо, що подібна практика була і при відборі суддів Антикорупційного суду.

«Добір здійснюватиметься конкурсною комісією у складі представників суддівського корпусу та міжнародних експертів. Зокрема, пропонується, щоб до складу комісії входили три особи з числа суддів або суддів у відставці, запропоновані Радою суддів України, та три особи з числа міжнародних експертів, визначені Вищою радою правосуддя на підставі пропозицій міжнародних та іноземних організацій, які надають Україні міжнародну технічну допомогу чи провадять свою діяльність у сфері юстиції та/або у сфері судової влади, та/або у сфері запобігання і протидії корупції», – йдеться у законопроекті.

Тобто міжнародні експерти таки зазначені, то що ж тоді знову не влаштовує активістів?

Їх не влаштовує відсутність згадуваної вище комісії з питань доброчесності та етики, яка б мала переформатувати діючий склад Вищої ради правосуддя. І в якій зовнішні контролери мали б переважне право голосу. Ця ланка випала, і у певних колах подібне не можуть пережити.

У ЦПК ім. Віталія Шабуніна (тобто в Центрі протидії корупції) президенту вказують на те, що він, мовляв, пішов на порушення домовленостей, досягнутих із Міжнародним валютним фондом. У нещодавньому підписаному меморандумі з МВФ українська влада взяла на себе зобов’язання оновити Вищу раду правосуддя, нагадують у ЦПК.

А для цього необхідне створення незалежної комісії з міжнародними експертами в складі, яка має провести перевірку членів ВРП на відповідність закону і критеріям доброчесності та ініціювати їхнє звільнення. Натомість, зауважують в ЦПК, президент в своєму законопроекті пропонує, щоб рішення, чи звільняти членів ВРП, приймала сама ВРП – за таке рішення має проголосувати щонайменше 14 членів ради.

Одна з експерток ЦПК зазначає таке: «Зеленський знову встає на ті самі граблі і навіть не вчиться на власних уроках. Адже його перша спроба реформувати суди провалилася з тріском у січні цього року саме через Вищу раду правосуддя. І зараз президент знову дає нереформованому органу всі повноваження на реформування судової системи, що навіть звучить абсурдно. Лише з аналізу законопроекту зрозуміло, що в Офісі президента не хочуть ніякої судової реформи, яку обіцяли виборцям».

Крім того, продовжують у ЦПК, якщо раніше до складу конкурсної комісії могли увійти лише ті міжнародні експерти, які допомагали відбирати суддів Вищого антикорупційного суду, то зараз фактично будь-яка міжнародна чи іноземна організація, яка працює в сфері правосуддя чи боротьби з корупцією, зможе запропонувати будь-яку особу, а ВРП отримає право обирати.

Отже, просто будь-які міжнародні експерти, які стануть вирішувати долю українських суддів, Центр протидії корупції вже не влаштовує. Їм потрібен особливий, чітко визначений контингент. Бажано такий, на затвердження якого дасть благословення сам Шабунін. Мені здається, що в даній ситуації апетити антикорупціонерів ростуть вже не по днях, а по годинах. «Балувані Галі» з ЦПК готові просто таки надиктувати необхідні їм прізвища і тим завершити формування пулу міжнародних експертів.

Що ж стосується їхнього твердження про те, що реформа Зеленського провалилася через Вищу раду правосуддя, то хочу нагадати, що рішення Конституційного Суду стосувалися закону й президента Зеленського, і президента Порошенка стосовно реорганізації Верховного Суду України у Верховний суд без слова «Україна» у назві та щодо скорочення складу Верховного Суду.

Натомість варто згадати, що в останніх рекомендаціях Венеціанської комісії взагалі мовилося про те, що постійне існування системи участі міжнародних експертів з наданням вирішальної ролі у відборі складу Вищої ради правосуддя може піднімати питання конституційного суверенітету.

Саме таким бачить роль всіх цих комісій Венком, і про формування списку дозволених активістами іноземців у її висновках чомусь – ані слова.

Водночас, все це в чергове свідчить - необхідність ухвалення законопроекту №3564 щодо прозорості діяльності громадських об’єднань, яким забезпечується іноземна підтримка з кожним днем набуває все більшої актуальності.  Вочевидь, іноземні емісари не повинні входити і до складу конкурсних комісій із відбору осіб і керівників до державних органів. Нам вже вистачає наглядових рад.

Я не хочу сказати зараз, що законопроект Володимира Зеленського є бездоганним зразком законотворчості та вершиною юридичної думки. Його треба читати, вивчати та особливо ретельно досліджувати тоді, коли документ з усіма правками надійде на друге читання, але мова зараз не про це. Разом з тим, на наших теренах надто швидко визріває «зрада» і надто густо колоситься, будучи загноєними такими інституціями, як ЦПК під егідою його голови.

Але, може, досить бруду, панове? Те, що ви здатні виробляти його у промислових масштабах, зрозуміли вже всі.