Закон і Бізнес


Лобіст верховенства права

Усі державні органи зобов’яжуть співпрацювати з УБО, аби допомогти бізнесу


№25 (1479) 20.06—26.06.2020
Марчін СВЄНЧІЦЬКИЙ, бізнес-омбудсмен в Україні
2646
2646

Новим законом про установу бізнес-омбудсмена держслужбовців зобов’яжуть надавати службову інформацію та встановлять відповідальність за несвоєчасне та неповне її надання.


Чи стане бізнес-омбудсмен більш незалежним?

У Верховній Раді зареєстрували законопроект «Про Установу бізнес-омбудсмена в Україні» (№3607), авторами якого виступили 39 народних депутатів.

Новий закон посилить незалежність бізнес-омбудсмена. Установа змінить статус з консультативно-дорадчого органу при Кабміні на неурядову неприбуткову організацію. Наглядова рада установи, до складу якої входитимуть представники Уряду, бізнес-асоціацій та міжнародних фінансових установ, не отримуватиме жодних винагород за свою роботу. Вона затверджуватиме квартальні та річні звіти, призначатиме та звільнятиме бізнес-омбудсмена та його заступників, здійснюватиме загальний нагляд за діяльністю. Однак рада не матиме права впливати на індивідуальні та системні рекомендації УБО.

Крім цього, закон установить високі вимоги до бізнес-омбудсмена та його заступників. На ці посади не можуть бути обрані особи з політичними або економічними інтересами в Україні, особи, які є або були протягом останніх 3-х років державними службовцями в Україні або обіймали посади в органах державної влади, органах місцевого самоврядування або юридичних особах, що належать до сфери управління органів державної влади або органів місцевого самоврядування.

Зауважимо, що бізнес-омбудсмен не має на меті лобіювання інтересів іноземних інвесторів. Мета установи — допомагати бізнесу, який працює в Україні, стежачи за належним виконанням українського законодавства держорганами. Тому можна сказати, що бізнес-омбудсмен — лобіст верховенства права та парламенту.

Навіщо потрібен закон?

Новий закон має зробити діяльність установи більш ефективною. По-перше, щоб ефективно проводити розслідування, інспекторам часто потрібен доступ до службової інформації. Нині для того, щоб отримати необхідну інформацію, інспектори посилаються на відповідний закон. Але публічна інформація — це статистика, результати експертиз, листи та розпорядження — все те, що вже існує. А інспекторам потрібні відповіді на запити, пояснення та мотивації держорганів щодо прийняття рішень. Закон зобов’яже держслужбовців надавати таку інформацію та встановить відповідальність за несвоєчасне та неповне її надання.

По-друге, РБО готує системні звіти — аналіз системних проблем бізнесу з рекомендаціями держорганам щодо їх вирішення. Нині бізнес-омбудсмен має обмеження щодо їх презентації. Закон дасть можливість виносити системні рекомендації на рівень Прем’єр-міністра, засідань парламенту, комітетів Верховної Ради та Кабміну відповідно до регламенту цих установ. Це покращить якість розгляду та можливості імплементації системних рекомендацій РБО.

У 2014 році була створена РБО — нова інституція, що мала на меті боротьбу з неправомірними діями державних органів та покращення бізнес-клімату в Україні. За 5 років роботи РБО вдалося довести свою ефективність та продемонструвати практичну користь для бізнесу. Рада розглянула понад 7000 скарг, закрила 2/3 справ та допомогла бізнесу повернути 18 млрд грн.

Але вже час закріпити статус установи законом. Адже саме він гарантує стабільність роботи установи бізнес-омбудсмена, на відміну від постанови Кабінету Міністрів, яку можна у будь-який день скасувати. Закон розширить обов’язок співпрацювати з РБО для не підпорядкованих Кабміну органів (Генеральної прокуратури, СБУ, місцевих органів влади). РБО і зараз з ними зустрічається та розглядає скарги бізнесу, але виключно за згодою посадовців. Законом можна зробити таку співпрацю обов’язковою.

Прийняття закону про установу бізнес-омбудсмена в Україні — це правильний позитивний сигнал для країн-донорів, іноземних та українських інвесторів, який доведе, що Україна використовує всі механізми захисту інтересів бізнесу від неправомірних дій держорганів.