Закон і Бізнес


Шинель. Наші дні

Кризові періоди та виходи із них у відносинах працівників і роботодавців


№23-24 (1477-1478) 13.06—19.06.2020
Федір МАЛЕНЬКИЙ
4102

Карантин допоміг нам переосмислити своє ставлення до роботи. Дехто почав сумувати за нею, більшість спробувала відносини на відстані, а дехто якраз переживає активну фазу розірвання своїх взаємин з нею. Ера нова, але проблеми у трудовому законодавстві старі. Чи мають шанси на вирішення найбільш болісні питання для працівників та роботодавців?


Чорним по білому

Останніми роками у сфері трудового права відбулися певні зміни, але, мабуть, найбільше ця галузь потерпає не від коректив у законодавстві, а від таких кризових ситуацій, що мали місце цього року. У зв’язку із цим Асоціація правників України провела вебінар «Посткарантин: все про трудові відносини», спікером якого стала член ради комітету АПУ з трудового права, радник ЮФ Asters Інеса Летич.

Кодекс законів про працю діє ще з 1971 року, і в цілому в ньому мало що змінилось, вважає І.Летич. Але водночас дуже посилився контроль за виконанням роботодавцем умов, передбачених у кодексі. Більше повноважень дістали інспектори з перевірки умов праці, аби мати можливість боротись із незадекларованими працівниками.

Що ж до «білих» та «чорних» зарплат, то, на думку експерта, тут варто подумати про те, що це може потягнути за собою різного ґатунку наслідки — як зниження репутації, так і санкції у розмірі до 10 мінімальних зарплат за одного працівника.

Потрібно виходити з того, чим є біла зарплата — питанням виживання чи просто бажанням зекономити? Оформлення ФОП, оформлення за трудовим договором чи договором підряду, на думку спікера, — це не альтернативи. Адже передусім слід визначитись із тим, чи є працівник частиною колективу.

Через кризу, що насувається на різні країни, найбільш актуальним питанням стане звільнення та його оформлення. Експерт радить розрізняти звільнення з реальних підстав, передбачених КзПП, та у зв’язку з оптимізацією бюджету в кризовий період. У другому випадку залишається скорочення штату. Згідно із цією процедурою потрібно повідомляти працівників про заплановане скорочення за два місяці до нього і виплатити вихідну допомогу в розмірі однієї зарплати. На практиці дуже часто бізнес пропонує працівникам замість цих тривалих процедур звільнення за угодою сторін. У цьому випадку також можна передбачити вихідну допомогу.

Коли не виходить домовитися «по-доброму», залишається суд. Чим суди можуть допомогти роботодавцям та тим, кого звільнили? Насправді роботодавці дуже рідко звертаються до суду. Зазвичай лише теоретично можна стягнути шкоду, якщо вона завдана працівником. Як правило, судяться колишні працівники, бо, якщо їх неправильно звільнили, вони можуть претендувати на виплати за час вимушеного прогулу.

Прощання по-американськи 

На запитання щодо того, чи готується нині новий Трудовий кодекс, І.Летич відповіла, що це питання «майже риторичне». Змінити кодекс вже намагались і неодноразово. Висувалася також ідея закріпити у трудовому законодавстві «американський» сценарій звільнення, згідно з яким працівник отримує повідомлення про звільнення без пояснення причин і починає збирати коробку з речами. Саме такий кадр у більшості фільмів ми звикли бачити. А через пандемію це стало не просто кадром, а цілим елементом сценарію, за яким в один момент були звільнені мільйони американців. Але якщо звільнення за фактом відбувається у день повідомлення про нього, роботодавець сплачує, до прикладу, подвійну заробітну плату як компенсацію.

У проекті змін до ТК, який готувався свого часу, планувалося і введення різних типів трудових договорів, зокрема з нефіксованим робочим часом. Наприклад, послуги перекладача можуть стати в пригоді в одному місяці кілька разів, а в наступному — взагалі не знадобляться. Зараз же у ситуаціях, де важко передбачити конкретний обсяг зайнятості, трудові договори не оформлюються належним чином або взагалі не оформлюються.

Також спікер звернула увагу, що перевірки хоч і тимчасово припинені, але вони обов’язково повернуться. Тож І.Летич нагадала про необхідність перевірити повноваження візитера, його посвідчення, печатку тощо. Далі слід дізнатися, з приводу якого питання інспектор прийшов до вас. Інспектор не може перевіряти геть усе, в нього є конкретне завдання, наприклад з’ясувати, чи надаються працівникам відпустки.

Для більшості роботодавців під час карантинних заходів актуальним стало питання правильного оформлення особи, що працює віддалено. Причому тепер дистанційно — це не просто вдома, але й з будь-якого іншого місця. На період карантину роботодавець може просто видати наказ про це. Працівники або пишуть заяви, або ставлять підпис зі словом «ознайомлений». Але після карантину потрібно буде оформлювати письмовий трудовий договір, щоб передбачити дистанційну форму роботи.

І.Летич радить роботодавцям переглянути умови, на яких працюють співробітники. Є час для того, щоб переоформити договори, якщо вони були оформлені не зовсім коректно. Можна нарешті навести лад у документації і бути спокійним у разі перевірки інспектором тих чи інших документів.

Варто подбати про безпеку праці: чи є належні умови у працівника, аби здійснювати робочі функції дистанційно, а також забезпечити технічні умови для цього. Адже комп’ютери залишилися в офісі, а вдома особа працює на тому, що є під рукою. І якщо це старий ноутбук, то необхідно подумати про організацію переміщення стаціонарного комп’ютера до неї додому. На це теж потрібно оформити відповідні акти.

Більшість роботодавців схиляється до того, щоб продовжити роботу у дистанційному форматі і після закінчення карантину. Це зрозуміло, адже не треба орендувати офіс, платити за електрику тощо. Тим часом працівники економлять на проїзді і не зношують ділового одягу, сидячи вдома в халаті, як Акакій Акакійович у Гоголівській «Шинелі». Але разом з тим залишаються такими незахищеними і з таким туманним майбутнім.