Закон і Бізнес


Три мушкетери і бюро

Наступного тижня в парламенті визначаться з тими, хто відбиратиме кандидатів на посаду голови ДБР


№21 (1475) 30.05—05.06.2020
Аміна БЕКМІРЗАЄВА
1785

Розглянувши питання щодо посилення відповідальності за ігнорування депутатських звернень, члени Комітету ВР з питань правоохоронної діяльності затвердили дату та порядок повторного подання матеріалів кандидатів до складу конкурсної комісії Державного бюро розслідувань.


Запит — справа ювелірна

Депутати, ображені неповагою до себе, розробили проект «Про внесення змін до статті Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за невиконання законних вимог та перешкоджання діяльності народного депутата України, Рахункової палати, депутата місцевої ради» (№3354).

Ним пропонується збільшити розмір санкцій до 200—500 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Зокрема, за недодержання встановлених законом строків надання відповіді на запит нардепа або надання неправдивої інформації. Також установлюється більш жорстка відповідальність за неналежне реагування на депутатські запити та звернення та невиконання законних вимог нардепа.

Під час підготовки проекту до другого читання до комітету надійшло 53 поправки, більша частина яких передбачала ще більші санкції. Втім, було виключено одну з ключових позицій — щодо встановлення відповідальності за невиконання вимог депутатів місцевої ради. Адже нині поданий окремий законопроект із цього приводу. Проте він має багато недоліків, та й Асоціація міст України виступає із критикою запропонованих змін.

За підтримку проекту висловився народний депутат Ілля Ківа. Він доповів, що звернувся до Київської міської державної адміністрації із запитом щодо витрачання коштів на прибирання снігу в 2019—2020 рр., але протягом трьох місяців його звернення ігноруються. Так, за його словами, вартість прибирання снігу, якого цієї зими майже не було, сягнула 395 млн грн. Тож нардеп сподівається, що жорсткі санкції стимулюватимуть чиновників бути активними та вчасно відповідати на запитання, які турбують суспільство та народних обранців. Тож 21 член комітету проголосував за внесення проекту до сесійної зали для остаточного голосування.

Кандидати в мушкетери

Не менш нагальним є й визначення представників Верховної Ради до складу комісії з проведення конкурсу на зайняття посади директора ДБР. Нині парламент має запропонувати трьох осіб, аналогічна кількість делегується Урядом та Президентом.

Як наголосив голова комітету Денис Монастирський, доречно використати той самий порядок, який було напрацьовано минулого разу. Тож єдине, що необхідно змінити, — це час та дату. Зокрема, він запропонував дати можливість фракціям та депутатським групам обирати до 5 кандидатів. Крім того, можна пропонувати і самого себе.

Приймати документи планують до 2 червня, а вже наступного дня призначити засідання комітету та провести голосування.

Деяких депутатів такі ідеї настільки збудили, що вони висловлювали наміри «пощупати» кандидатів. Утім, більше турбували час засідання та кількість представників. Мовляв, навіщо висувати 5 кандидатів, якщо необхідно обрати лише трьох. Проте після обговорення парламентарі дійшли згоди, що, зважаючи на рейтингове голосування, у цьому є раціональне зерно. Напевне, тому, що тоді голоси будуть розпорошені між висуванцями від фракцій і перемогти можна навіть випадково.

Обговорюючи процедуру, не забули і про журналістів, адже приміщення комітету не може вмістити всіх охочих висвітлювати процес добору. З огляду на карантинні умови роботи нардеп Григорій Мамка запропонував провести засідання комітету в одному з допоміжних приміщень. Тому секретаріату доручили вивчити це питання, але гарантій того, що журналістів таки допустять, немає. Напевне, обмежаться відеотрансляцією.

Після цього члени комітету долучилися до обговорення необхідності звернення до Національного агентства з питань запобігання корупції по роз’яснення, чи не порушать нардепи, які подадуть свої кандидатури, приписи антикорупційного законодавства. Водночас Максим Бужанський розкритикував запропоновані ідеї та зазначив, що минулого разу парламентарі чітко висловилися з цього питання. «Цього разу все буде так само», — наголосив він. На його думку, парламентарі вже знають усіх кандидатів, тож не варто робити з мухи слона та відкладати засідання комітету.

Отже, вирішили, що кандидатів до складу конкурсної комісії можуть пропонувати депутатські фракції та групи (не більш як 5 осіб), а також всі народні депутати шляхом самовисунення. Головне — мати бажання долучитися до добору та відповідати встановленим законом критеріям. Зокрема, мати бездоганну ділову репутацію, вищу юридичну освіту, високі професійні та моральні якості й суспільний авторитет.

Список претендентів приймуть до 2 червня, а розглянутий він буде 3 червня на засіданні комітету.

Розглянувши ключове питання, народні депутати послухали про законопроекти, які надійшли на розгляд комітету. Погодившись із тим, що ці законотворчі ініціативи мають право бути розглянуті до парламентських канікул, нардепи розійшлися. Проте інтрига полягає в тому, чи здивують громадськість депутатські фракції поданими кандидатурами та чи зможуть ці Портос, Атос та Араміс обрати гідну людину на посаду голови ДБР. Чи їм таки стануть на заваді слуги кардинала Рішельє?