Закон і Бізнес


Ударимо ревізіями по бездоріжжю!

Укравтодор, у якого досі немає начальника, жорстко розкритикували


№6 (1096) 09.02—15.02.2013
Антон Пряников
1578

Не встиг з Укравтодору піти його начальник Володимир Демішкан, як у підприємства вже почалися неприємності. Станом доріг серйозно зацікавилися правоохоронці й навіть провели засідання колегії ГПУ з довгою красномовною назвою «Про стан прокурорського нагляду за дотриманням законодавства при здійсненні Держагентством автомобільних доріг України, його територіальними підрозділами держзакупівель, товарів, робіт і послуг, зокрема за бюджетні кошти». За словами Генпрокурора Віктора Пшонки, сума збитків через правопорушення у сфері автодорожнього комплексу становить майже 114 млн грн.


Дороги псуються, збитки збільшуються

Давно відомо, що в Росії дві біди — дурні й дороги. Як укотре довели учасники останнього засідання колегії ГПУ, це повною мірою стосується й України. Саме вітчизняні дороги були цього разу об’єктом пильної уваги наглядового органу. Генпрокурор, відкриваючи засідання, підкреслив, що через їх незадовільний стан, у державі не зменшується кількість дорожньо-транспортних пригод. Адже трапляються вони найчастіше з вини власників вулично-дорожньої мережі. За словами В.Пшонки, минулого року 290 людей було травмовано, з них 44 — померло.

Він також висловив занепокоєння з приводу стану законності при проведенні держзакупівель у сфері автодорожнього комплексу й навів тривожну статистику. Тільки протягом останніх 2 років загальна сума коштів, виділених Державному агентству автомобільних доріг, дорівнювала майже 38 млрд грн. За цей період у цілому були здійснені закупівлі на 11 млрд грн. «А поза процедурою підписано договорів на суму понад 4 млрд грн.», — підкреслив Генпрокурор. Крім того, в ході проведених у 2012 році перевірок прокуратурою виявлені численні порушення при витраті бюджетних коштів, зокрема зловживання з боку керівників підприємств і органів виконавчої влади. «Реагуючи на такі факти, минулого року прокурори порушили 25 кримінальних справ, до дисциплінарної відповідальності притягнуто 76 посадових осіб, з яких 22 — представники органів контролю, — уточнив В.Пшонка. — За результатами планової перевірки, яка була організована й проведена ГПУ, до Єдиного реєстру досудових розслідувань внесено 105 кри­-мінальних правопорушень. Сума збитків, заподіяних цими правопорушеннями, становить майже 114 млн грн.».

За словами Генпрокурора, при проведенні центральним апаратом ГПУ перевірок були виявлені серйозні проблеми в діяльності Міністерства інфраструктури й Держагентства автомобільних доріг. Наприклад, в Укравтодорі здійснювали закупівлі товарно-матеріальних цінностей і робіт без проведення конкурсних торгів. Щоб уникнути тендерних процедур службами автомобільних доріг у регіонах безпідставно приймалися рішення про штучне розділення предметів закупівлі, вартість яких перевищує 100 тис. грн. Крім того, як з’ясувалося, «автодорівці» під час здійснення держзакупівель незаконно надавали перевагу певним підприємствам, проводили тендери з одним учасником. Наприклад, заступник директора Донецького облавтодору купував матеріали у свого підприємства ТОВ «Промкомплект». Також до участі в закупівлях допускалися підприємства, тендерні пропозиції яких не відповідали умовам конкурсних торгів. Такі порушення були виявлені більш ніж у 20 регіонах, а сума збитків від незаконного проведення закупівель становила майже 170 млн грн.

Контроль посилити!

Обговорили на засіданні колегії й ефективність використання органами державної виконавчої влади й місцевого самоврядування субвенцій, спрямованих державою місцевим бюджетам на будівництво, ремонт і утримання вулиць і доріг, що перебувають у державній власності. Як з’ясувалося, і тут не все гаразд. «Мною було ухвалено рішення й направлені групи працівників Генеральної прокуратури в прокуратури Вінницької, Донецької, Івано-Франківської, Дніпропетровської і Київської областей для вивчення причин цієї ситуації», — повідомив В.Пшонка. Він також розповів, що за результатами проведених перевірок у вказаних регіонах встановлені конкретні факти здійснення держзакупівель без проведення відповідних процедур більш ніж на 45 млн грн. У результаті до Єдиного реєстру досудових розслідувань були внесені відомості про скоєння посадовими особами територіальних підрозділів Укравтодору 3 злочинів, і заявлено позов про стягнення коштів у розмірі більш ніж 1 млн грн.

Генпрокуратура також звернула увагу на те, що саме через відсутність контролю керівників територіальних підрозділів Укравтодору за використанням держкоштів мали місце факти непідтвердження виконаних робіт документами первинного обліку. Причому ревізії виявили такі порушення у всіх без винятку регіонах. У результаті збитки від завищення обсягів і вартості робіт становили майже 177 млн грн.

До речі, в ході проведених за два останні роки Державною фінансовою інспекцією ревізій територіальних служб автомобільних доріг і дочірніх підприємств територіальних служб автомобільних доріг та дочірніх підприємств Укравтодору були встановлені порушення, унаслідок яких заподіяно збитків на суму 225 млн грн. При цьому Генпрокурор нарікав на те, що Держфінінспекція недостатньо ефективно реалізує надані їй законом повноваження, а тому необхідно посилити контроль за усуненням виявлених ревізією порушень.

В.Пшонка підкреслив необхідність активізації й прокурорського нагляду в цій сфері. «Тут необхідне негайне втручання. Хочу, щоб ви зрозуміли гостроту ситуації і весь ступінь відповідальності за очолювану вами ділянку роботи», — резюмував Генпрокурор.

* * *

Очевидно, за дороги вирішили взятися серйозно. А точніше за тих, хто відповідає за їх стан. Можна припустити, що за таких умов нинішнє керівництво Укравтодору чекають не найкращі перспективи. Хоча за великим рахунком на цей час повноцінного керівництва зазначене відомство не має. Після того, як з посади начальника Держагентства було звільнено В.Демішкана (у зв’язку з обранням до парламенту), в Інтернеті з’явилася інформація, що на його місце призначили першого заступника Миколу Мездріна. Але, як з’ясувалося, це лише чутки — М.Мездрін як і раніше перебуває на своїй посаді та на цей час навіть не є виконувачем обов’язків начальника. Після таких розгонів він навряд чи може претендувати на вакантне і, з чуток, вельми прибуткове місце (до речі, порівняно з 2012 роком бюджет Укравтодору збільшився з 9,6 млрд грн. до 13,6 млрд грн.).

За неофіційною інформацією, в агентство може повернутися В.Демішкан. Говорять також, що є ймовірність того, що в Укравтодор прийде людина Ріната Ахметова. Адже нинішні куратори підприємства — віце-прем’єр Олександр Вілкул і міністр інфраструктури Володимир Козак — вважаються людьми, близькими донецькому бізнесменові. Але поки що це тільки чутки.

До теми

Прикметно, що в столиці за поганий стан доріг своїх посад вже позбулися 3 керівники райдержадміністрацій Києва. Президент звільнив Сергія Рюмшина з посади голови Святошинської райдержадміністрації й Петра Матвієнка — з посади голови Подільської райдержадміністрації. В той же час керівник Голосіївської райдержадміністрації Олександр Незнал звільнений у зв’язку з поданою ним заявою. Як відомо, раніше Олександр Попов уже просив звільнити О.Незнала, С.Рюмшина і П.Матвієнка за незадовільне прибирання з доріг снігу й льоду.