Закон і Бізнес


Тут — рахуємо, тут — ігноруємо

РСУ пояснила, як правильно обмежити суддівську винагороду в квітні


№17 (1471) 02.05—08.05.2020
111327

Обмеження розміру суддівської винагороди застосовується тільки з 18.04.2020, а на відпускні та оздоровчі вони взагалі не поширюються.


Рада суддів України

Рішення

24 квітня 2020 року м.Київ №22

Щодо питань у зв’язку із змінами до закону «Про Державний бюджет України на 2020 рік»

Заслухавши та обговоривши інформацію голови РСУ Б.Моніча щодо питань, які виникають у зв’язку з набранням чинності закону «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» від 13.04.2020 №553-ІХ, Рада суддів

встановила:

17.04.2020 опубліковано закон «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» від 13.04.2020 №553-ІХ.

Даним законом, зокрема, передбачається, що у квітні 2020 року та на період до завершення місяця, в якому відміняється карантин, установлений Кабінетом Міністрів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, заробітна плата, грошове забезпечення працівників, службових і посадових осіб бюджетних установ (включаючи органи державної влади та інші державні органи, органи місцевого самоврядування) нараховуються в розмірі, що не перевищує 10 розмірів мінімальної заробітної плати, установленої на 1.01.2020. При цьому в зазначеному максимальному розмірі не враховуються суми допомоги по тимчасовій непрацездатності, допомоги для оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань та оплата щорічної відпустки.

РСУ вважає окремі норми цього закону такими, що не відповідають Конституції.

Разом з тим закон набув чинності, а з огляду на те, що окремі його норми можуть викликати певні спірні питання в їх застосуванні РСУ вважає за необхідне звернути увагу розпорядників бюджетних коштів на таке.

У ст.135 закону «Про судоустрій і статус суддів» визначено, що судді при здійсненні ним повноважень виплачується суддівська винагорода.

Цією ж статтею визначені окремі складові суддівської винагороди.

РСУ в рішенні від 2.07.2018 №40 уже звертала увагу на те, що в питаннях виплати суддівської винагороди, обліку роботи суддів, які прямо не врегульовані законодавством про судоустрій, на суддів поширюються гарантії, установлені трудовим законодавством.

За змістом ч.1 ст.97 Кодексу законів про працю, оплата праці працівників здійснюється за погодинною, відрядною або іншими системами оплати. Оплата може провадитися за результатами індивідуальних і колективних робіт.

У ст.107 КзПП визначено особливості оплати роботи у святкові й неробочі дні, відповідно до яких така оплата здійснюється:

1) відрядникам — за подвійними відрядними розцінками;

2) працівникам, праця яких оплачується за годинними або денними ставками, — у розмірі подвійної годинної або денної ставки;

3) працівникам, які одержують місячний оклад, — у розмірі одинарної годинної або денної ставки понад оклад, якщо робота у святковий і неробочий день провадилась у межах місячної норми робочого часу, і в розмірі подвійної годинної або денної ставки зверх окладу, якщо робота провадилася понад місячну норму.

Оплата в зазначеному розмірі провадиться за години, фактично відпрацьовані у святковий і неробочий день.

У ст.6 закону «Про оплату праці» визначено, що системами оплати праці є тарифна та інші системи, які формуються на оцінках складності виконуваних робіт і кваліфікації працівників.

Тарифна система оплати праці включає: тарифні сітки, тарифні ставки, схеми посадових окладів і професійні стандарти (кваліфікаційні характеристики).

Тарифна система оплати праці використовується при розподілі робіт залежно від їх складності, а працівників — залежно від кваліфікації та за розрядами тарифної сітки. Вона є основою для формування та диференціації розмірів заробітної плати.

Тарифна сітка (схема посадових окладів) формується на основі тарифної ставки робітника першого розряду та міжкваліфікаційних (міжпосадових) співвідношень розмірів тарифних ставок (посадових окладів).

Схема посадових окладів (тарифних ставок) працівників установ, закладів та організацій, що фінансуються з бюджету, формується на основі:

мінімального розміру посадового окладу (тарифної ставки), установленого Кабміном;

міжпосадових (міжкваліфікаційних) співвідношень розмірів посадових окладів (тарифних ставок) і тарифних коефіцієнтів.

У ст.24 цього ж закону визначено, що заробітна плата виплачується працівникам регулярно в робочі дні у строки, установлені колективним договором або нормативним актом роботодавця, погодженим з виборним органом первинної профспілкової організації чи іншим уповноваженим на представництво трудовим колективом органом (а в разі відсутності таких органів — представниками, обраними й уповноваженими трудовим колективом), але не рідше ніж 2 рази на місяць через проміжок часу, що не перевищує 16 календарних днів, та не пізніше 7 днів після закінчення періоду, за який здійснюється виплата.

Розмір заробітної плати за першу половину місяця визначається колективним договором або нормативним актом роботодавця, погодженим з виборним органом первинної профспілкової організації чи іншим уповноваженим на представництво трудовим колективом органом (а в разі відсутності таких органів — представниками, обраними й уповноваженими трудовим колективом), але не менше від оплати за фактично відпрацьований час із розрахунку тарифної ставки (посадового окладу) працівника.

За змістом ч.2 ст.30 закону «Про оплату праці», роботодавець зобов’язаний забезпечити достовірний облік виконуваної працівником роботи й бухгалтерський облік витрат на оплату праці в установленому порядку.

Аналогічні норми містяться в ст.115 КзПП.

У більшості судів установлений 15 робочий тиждень з 8-годинною нормою тривалості робочого часу.

У ч.1 ст.58 Конституції передбачено, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи.

Відповідно до п.1 розд.ІІ «Прикінцеві положення» закону №553-ІХ цей закон набирає чинності з дня, наступного за днем опублікування.

З огляду на вище викладене при виплаті заробітної плати та суддівської винагороди за квітень 2020 року слід виходити з того, що передбачені законом №553-ІХ обмеження у виплаті суддівської винагороди, заробітної плати, грошового забезпечення працівників, службових і посадових осіб бюджетних установ слід застосовувати виключно до частини суддівської винагороди, заробітної плати, грошового забезпечення, розрахованих починаючи з 18.04.2020 пропорційно до кількості відпрацьованих у місяці робочих днів/годин, виходячи з фактично відпрацьованого часу з розрахунку тарифної ставки (посадового окладу та інших надбавок і доплат).

Виплата суддівської винагороди, заробітної плати, грошового забезпечення за період із 1.04.2020 до 17.04.2020 має здійснюватись у повному обсязі за фактично відпрацьовані робочі дні/години, виходячи з фактично відпрацьованого часу з розрахунку тарифної ставки (посадового окладу та інших надбавок і доплат) відповідного працівника та без обмежень, установлених законом №553-ІХ.

З огляду на те що складові суддівської винагороди, визначені в ст.135 закону «Про судоустрій і статус суддів», окремо скороченню не підлягають, а законом №553-ІХ не визначено відповідної процедури, розрахунок суддівської винагороди слід здійснювати на загальних підставах, а обмеження максимального її розміру — застосовувати до загальної суми розрахованої суддівської винагороди.

У ст.136 закону «Про судоустрій і статус суддів» визначено, що суддям надається щорічна оплачувана відпустка тривалістю 30 робочих днів з виплатою, крім суддівської винагороди, допомоги на оздоровлення в розмірі посадового окладу. Суддям, які мають стаж роботи більше ніж 10 років, надається додаткова оплачувана відпустка тривалістю 15 календарних днів.

Згаданою нормою передбачено особливий порядок оплати щорічної відпустки суддів, відповідно до якого судді при виході в щорічну відпустку нараховуються:

суддівська винагорода за дні, в які він перебуватиме у відпустці;

допомога на оздоровлення в розмірі посадового окладу.

Зважаючи на викладене, при нарахуванні суддям коштів за час перебування в щорічній відпустці не підлягають застосуванню положення ч.2 ст.21 закону «Про відпустки» та Порядку обчислення середньої заробітної плати, затвердженого постановою КМ від 8.02.95 №100.

У ст.29 закону «Про Державний бюджет України на 2020 рік» у редакції закону №553-ХІ передбачено, що в зазначеному максимальному розмірі не враховуються суми допомоги по тимчасовій непрацездатності, допомоги для оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань та оплата щорічної відпустки.

Таким чином, за час перебування судді в щорічній відпустці протягом 2020 року йому здійснюється виплата суддівської винагороди за дні, в які суддя перебуватиме у відпустці, та допомоги на оздоровлення в розмірі посадового окладу в повному обсязі та без будь-яких обмежень, передбачених законом №553-ХІ.

Водночас, зважаючи на дефіцит фонду оплати праці у 2020 році, рекомендувати головам і керівникам апарату судів при наданні щорічних відпусток суддям та працівникам апарату з виплатою матеріальної допомоги та допомоги на оздоровлення дотримуватися графіка надання відпусток на 2020 рік.

У випадку тимчасової непрацездатності судді, виплата відповідних коштів здійснюється в загальному порядку та без обмежень, визначених законом №553-ХІ.

На підставі викладеного, Рада суддів

вирішила:

1. Виплата суддівської винагороди, заробітної плати, грошового забезпечення за період з 1.04.2020 до 17.04.2020 має здійснюватись у повному обсязі за фактично відпрацьовані в місяці робочі дні/години, виходячи з фактично відпрацьованого часу з розрахунку тарифної ставки (посадового окладу та інших надбавок і доплат) відповідного працівника та без обмежень, установлених законом №553-ІХ.

2. При виплаті зарплати та суддівської винагороди за квітень 2020 року слід виходити з того, що передбачені законом №553-ІХ обмеження у виплаті суддівської винагороди, заробітної плати, грошового забезпечення працівників, службових і посадових осіб бюджетних установ слід застосовувати виключно до частини суддівської винагороди, заробітної плати, грошового забезпечення, розрахованих починаючи з 18.04.2020 пропорційно до кількості відпрацьованих у місяці робочих днів/годин, виходячи з фактично відпрацьованого часу, з розрахунку тарифної ставки (посадового окладу та інших надбавок і доплат).

3. Розрахунок суддівської винагороди слід здійснювати на загальних підставах, а обмеження максимального її розміру, передбачені законом №553-ІХ, слід застосовувати до загальної суми розрахованої суддівської винагороди.

4. За час перебування судді в щорічній відпустці протягом 2020 року йому здійснюється виплата суддівської винагороди за дні, в які він перебуватиме у відпустці, та допомоги на оздоровлення в розмірі посадового окладу в повному обсязі та без будь-яких обмежень, передбачених законом №553-ХІ.

5. Зважаючи на дефіцит фонду оплати праці у 2020 році, рекомендувати головам та керівникам апарату судів при наданні щорічних відпусток суддям і працівникам апарату з виплатою матеріальної допомоги та допомоги на оздоровлення дотримуватися графіка надання відпусток на 2020 рік.

6. У випадку тимчасової непрацездатності судді виплата відповідних коштів здійснюється в загальному порядку та без обмежень, визначених законом №553-ХІ.

7. Копію даного рішення надіслати Міністерству розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства для приведення роз’яснення щодо окремих норм закону №553-ІХ, викладеного в листі міністерства від 23.04.2020 №3502-06/26135-01, у відповідність до вимог чинного законодавства.

Голова Б.Моніч