Закон і Бізнес


У НААУ підготували пропозиції щодо порядку звільнення директора НАБУ


15.04.2020 15:11
3738

НААУ пропонує уточнити порядок звільнення директора НАБУ в законопроекті №3133 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення ефективності протидії корупції в окремих правоохоронних та інших державних органах».


Пропозиції до законопроекту № 3133 розробив Комітет з питань антикорупційної політики та комплаєнсу, повідомив на своїй сторінці у Facebook адвокат, член НААУ Василій Хрущ, передає «ЗіБ».

Аналіз чинного законодавства свідчить, що низка спеціальних норм, які конкурують між собою, створюють колізії, породжують прогалини й інші недоліки, істотно утруднюють процес звільнення Директора Національного бюро і ставлять його у залежність від політичних факторів. Отже, існує нагальна потреба удосконалення правової матерії, для того, щоб звільнення очільника Національного антикорупційного бюро знаходилися в межах правового поля.

Аналізуючи законопроект №3133, Комітет НААУ пропонує відмовитися від пропозицій авторів надати можливість претендувати на посади в Національному антикорупційному бюро особам, що мають судимість за вчинення злочину, якщо така судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку (крім реабілітованої особи), або особам, на які впродовж останнього року накладалося адміністративне стягнення за вчинення правопорушення, пов’язаного з корупцією; особам, притягалася судом до відповідальності за вчинення умисного злочину.

Комітет Національної асоціації адвокатів України з питань антикорупційної політики пропонує п. 2) ч. 1 ст. 13 Закону України «Про Національне антикорупційне бюро України» № 1698-VII від 14.10.2014 р. викласти в такій новій редакції:

Чинна редакція окремих положень статті Закону № 1698-VII від 14.10.2014 р.:

Стаття 13. Обмеження стосовно працівників Національного бюро

1. Особа не може бути призначена на посаду в Національному бюро, якщо вона:

2) має судимість за вчинення злочину, якщо така судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку (крім реабілітованої особи), або на яку протягом останнього року накладалося адміністративне стягнення за вчинення правопорушення, пов’язаного з корупцією, або притягалася судом до відповідальності за вчинення умисного злочину;
{Пункт 2 частини першої статті 13 із змінами, внесеними згідно із Законом № 524-IX від 04.03.2020}

Нова редакція положень зазначеної статті 13 Закону № 1698-VII, яка пропонується до впровадження Комітетом з питань антикорупційної політики:

Стаття 13. Обмеження стосовно працівників Національного бюро

1. Особа не може бути призначена на посаду в Національному бюро, а призначена підлягає звільненню, якщо вона:

2) притягалася судом до відповідальності за вчинення кримінального правопорушення або притягалася до відповідальності за вчинення умисного адміністративного правопорушення.

4. Автори законопроекту № 3133 від 28.02.2020 р. пропонують внести зміни до частини четвертої статті шостої Закону України «Про Національне антикорупційне бюро України» № 1698-VII від 14.10.2014 р. у спосіб доповнення даного закону новими підставами для звільнення Директора Національного бюро:

Стаття 6. Директор Національного бюро

4. Повноваження Директора Національного бюро припиняються у зв’язку із закінченням строку його повноважень або смертю.
Директор Національного бюро звільняється з посади в разі:

6) набрання законної сили обвинувальним вироком суду стосовно нього або набрання законної сили рішенням суду про притягнення його до адміністративної відповідальності за вчинення правопорушення, пов’язаного з корупцією;

Як видається, через одночасне існування в ст. 6 Закону № 1698-VII положень, які одвічно суперечать одне одному, допускають різні тлумачення повноважень Президента і Верховної Ради України щодо ініціативи звільнення Директора антикорупційного бюро, передбачають невиправдані юридичні перепони для звільнення високопосадовця НАБУ /навіть у разі вчинення ним умисного злочину і не тільки корупційного), – оперативно відсторонити зазначену особу від здійснення посадових повноважень навіть у разі вчинення нею злочину – виключна, вкрай складна задача.
Для її вирішення, а також з метою повернення ст. 6 Закону «Про Національне антикорупційне бюро України» № 1698-VII до першоджерел справедливості, законності і інтересів Української держави та суспільства, пропонуємо законодавчим шляхом розділити інститут звільнення Директора національного антикорупційного бюро і інститут припинення повноважень зазначеної особи.

В НААУ пропонують встановити в законі спеціальне застереження, що в разі набрання чинності рішенням уповноваженого органу державної влади (суду) про притягнення Директора НАБУ до юридичної відповідальності його повноваження одразу автоматично припиняються й він з цього моменту втрачає права видавати юридично значущі акти, рішення, вказівки тощо.

Подальше звільнення цієї особи з посади має відбуватися за загальними процедурами. Відповідно, такий очільник Національного антикорупційного бюро має право оскаржувати своє звільнення тощо.

Водночас, через пряму дію закону він втратить можливість деструктивно впливати на роботу підлеглої йому структури. Виконання функцій керівника НАБУ по закону перейде до інших керівників цієї служби за посадою. Робота даного важливого правоохоронного органу Національне антикорупційне бюро буде продовжуватися безперервно. Врешті-решт, авторитет цього органу зазнає меншої шкоди.

З урахуванням викладеного, Комітет Національної асоціації адвокатів України з питань антикорупційної політики пропонує:
– змінити п. 6) ч. 4 ст. 6 ст. 6 Закону «Про Національне антикорупційне бюро України» № 1698-VII від 14.10.2014 р. і викласти його у новій редакції;
– доповнити ст. 6 Закону «Про Національне антикорупційне бюро України» № 1698-VII від 14.10.2014 р. новою частиною п’ятою (ч. 5).

Нова редакція, яку пропонує НААУ:

Стаття 6. Директор Національного бюро

4. Повноваження Директора Національного бюро припиняються у зв’язку із закінченням строку його повноважень або смертю.
Директор Національного бюро звільняється з посади в разі:

6) набрання законної сили обвинувальним вироком суду стосовно нього або набрання законної сили рішенням суду про притягнення його до адміністративної відповідальності за вчинення правопорушення, пов’язаного з корупцією;

5. Повноваження Директора Національного бюро повністю припиняються з моменту настання однієї із зазначених в п. 6) ч. 4 цієї статті обставин.

Для припинення повноважень Директора Національного бюро не вимагається прийняття окремого рішення уповноваженого органу чи посадової особи. Подальше звільнення Директора Національного бюро, повноваження якого припинені, здійснюється відповідно до положень даного Закону.

На думку Комітету з питань антикорупційної політики, упровадження вищезазначених пропозицій дозволить істотно покращити теперішній стан правозастосовної практики й вирішити певний масив нині існуючих проблем законодавства та практики.

Закон і Бізнес