Закон і Бізнес


За пенсію на 80%


№7 (1461) 22.02—28.02.2020
ЛЕВ СЕМИШОЦЬКИЙ
240605

Небезпідставні очікування державних службовців були перекреслені новими правилами призначення пенсій та їх перерахунку. А це суперечить низці статей Конституції. Так стверджує омбудсмен. Те, чи правий він, на цьому тижні почав з’ясовувати Конституційний Суд.


Спірними нормами законів «Про державну службу» та «Про службу в органах місцевого самоврядування» були скасовані особливі умови призначення пенсій для цих категорій громадян. Тобто замість 80% від заробітної плати їм стали нараховувати пенсію на загальних підставах.

На думку уповноваженого Верховної Ради з прав людини, це несправедливо з огляду на особливий статус державної служби. Адже до чиновників висуваються додаткові вимоги, як-от обмеження, передбачені законом «Про запобігання корупції». Також вони зобов’язані поважати гідність людини, не допускати порушення її прав і свобод, зберігати державну та службову таємницю. І при цьому працювати в умовах прозорості.

Утім, твердження, що підвищені пенсії для держслужбовців є компенсацією за доброчесну службу, виглядає дещо сумнівною з огляду на декларації деяких високопосадовців. Та й коли в 1993 році писався закон, міністри та їхні заступники не отримували зарплат, у десятки разів більших за середню по країні. Саме тому висока пенсія в майбутньому мала стимулювати служити державі за мізерні гроші.

Проте у 2015 році остання виробила інший підхід: більше платити сьогодні, аби чиновників не спокушали хабарями під час служби. Якщо ж КС визнає спірні норми неконституційними, то всі чиновники, котрі вийшли на пенсію раніше, зможуть претендувати на перерахунок виплат з огляду на доходи нинішніх посадовців.

Якщо керуватися європейським досвідом, то принцип очікувань спрацьовував не завжди. Наприклад, у Німеччині свого часу суд сказав, що нові пенсійні умови можуть поширюватися виключно на тих, хто вперше стає до роботи після прийняття такого закону. Натомість у Франції працівникам довелося відстоювати на акціях протесту свої права на збереження механізму нарахувань.

Утім, очевидно, що наш КС, запроваджуючи принцип очікувань як складову верховенства права, відкрив скриню Пандори. Адже законні сподівання на певні умови виходу на заслужений відпочинок до 2015 року були не тільки в держслужбовців, а й у всіх інших громадян, яким підвищили пенсійний вік та збільшили мінімальний страховий стаж. Тож, якщо Суд визнає, що держава не виправдала сподівання одних, наступним кроком має стати захист очікувань й усіх інших. Інакше це буде якесь вибіркове верховенство права…