Закон і Бізнес


Евакуаційне свавілля

Далеко не кожна неправильна стоянка тягне за собою затримання автомобіля


№5 (1459) 08.02—14.02.2020
Олександр ШАДРІН, партнер АО «Баррістерс», адвокат
10622
10622

У січні цього року Києвом прокотилися рейди інспекторів з паркування КМДА, які супроводжувалися тотальною евакуацією транспортних засобів. Спробуємо розібратися із законністю такої процедури та можливістю її оскарження.


«Я прийшов — авто нема…»

Коли водій повертається до залишеного на вулиці транспортного засобу та виявляє його відсутність, зазвичай телефонує «102», щоб повідомити про можливе незаконне заволодіння ним. У випадку евакуації оператор підтверджує цей факт і пропонує зателефонувати охороні одного з двох штрафних майданчиків, щоб перевірити, на якому саме перебуває транспортний засіб.

Коли дізналися, не поспішайте туди їхати. Спочатку необхідно вистояти кількагодинну чергу заради отримання бланку заяви, сум та реквізитів трьох платежів: штрафу, за послугу евакуації приватної компанії (близько 1250 грн., що у 3—4 рази перевищує ринкові ціни) та послугу зберігання (144 грн. на день), а також печатки на заяві.

Якщо автомобіль евакуювали у п’ятницю ввечері, доведеться платити за 4 дні зберігання, оскільки субота та неділя є вихідними. Ось так передбачений законом штраф у розмірі 255 грн. може обернутися для власника автомобіля витратами у сумі понад 2000 грн.

Отже, водіїв евакуйованих автомобілів у більшості випадків притягають до адміністративної відповідальності за ч.3 ст.122 Кодексу про адміністративні правопорушення. Вона передбачає відповідальність за «порушення правил зупинки, стоянки, що створюють перешкоди дорожньому руху або загрозу безпеці руху» (порівняйте із ч.1 цієї ж статті, що передбачає відповідальність за порушення правил зупинки і стоянки, які не створюють перешкоди дорожньому руху або загрозу безпеці руху і за які евакуація як захід забезпечення адміністративного провадження не може бути застосована).

Підстави для евакуації

Кваліфікація зупинки або стоянки як такої, що створює перешкоду дорожньому руху або загрозу безпеці руху, не є оціночним поняттям. Такі випадки чітко визначені в ст.265-4 КпАП, що передбачає процедуру затримання транспортних засобів інспекторами з паркування.

Крім перелічених у цій статті випадків, є лише 2 порушення, за які транспортні засоби можуть евакуювати:

паркування на місцях, призначених для безоплатного паркування транспортних засобів особами, які не мають відповідних пільг (крім випадків, визначених ч.6 цієї статті), або на місцях, не призначених для паркування відповідних транспортних засобів;

паркування на місцях, призначених для паркування транспортних засобів, оснащених електричними двигунами (одним чи кількома).

Цей перелік є вичерпним і розширеному тлумаченню не підлягає.

У цій же ст.265-4 КпАП визначені випадки, коли може здійснюватися евакуація транспортних засобів.

«Тимчасове затримання транспортного засобу шляхом доставки для зберігання на спеціальний майданчик чи стоянку здійснюється у разі вчинення порушення, передбаченого чч.3 та 6 ст.122 (порушення правил зупинки, стоянки в межах відповідного населеного пункту), ч.1 ст.152-1 КпАП, у випадках, передбачених ч.3 цієї статті, а так само у разі вчинення порушень, передбачених чч.2 та 8 ст.152-1 цього кодексу».

Таким чином, далеко не кожна неправильна зупинка чи стоянка повинна мати своїм наслідком евакуацію транспортного засобу.

Оскарження тимчасового затримання

Стаття 267 КпАП передбачає можливість оскарження тимчасового затримання транспортного засобу шляхом доставки для зберігання на спеціальний майданчик чи стоянку як захід забезпечення провадження у справах про адміністративні правопорушення до вищого органу (вищої посадової особи) або до суду.

Вбачається доцільним оскаржувати також і саму постанову про накладення стягнення в адміністративному позовному провадженні, куди можна також включати витрати на професійну правничу допомогу та компенсацію моральної шкоди, завданої неправомірними діями, рішеннями, бездіяльністю суб’єкта владних повноважень.