Закон і Бізнес


«Шкідлива» вислуга

КС захистив право пільговиків на правомірне очікування пенсії


№4 (1458) 01.02—07.02.2020
ЛЕВ СЕМИШОЦЬКИЙ
11845

Поетапне підвищення віку виходу на пенсію, запроваджене у 2015 році, не відповідає принципу юридичної визначеності. Щоправда, цю тезу Конституційний Суд поки що поширив на окремі категорії працівників, які мають право на пенсію за вислугу років чи на пільгових умовах.


Кабінет Міністрів Арсенія Яценюка економив на всьому, що стосувалося виплат простим громадянам, держслужбовцям чи суддям. Зокрема, була розпочата так звана пенсійна реформа, коли одним обмежували поточні виплати, іншим відкладали вік виходу на заслужений відпочинок чи збільшували стаж для призначення пенсій тощо.

Та тільки через 5 років суспільство дізналося, що закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення» від 2.03.2015 №213-VIII не узгоджується з Конституцією. Зокрема, ідеться про нові редакції ст.13, ч.2 ст.14, пп.«б»—«г» ст.54 закону «Про пенсійне забезпечення», якими було змінено нормативне регулювання призначення пенсій таким особам — передбачене поетапне збільшення стажу та граничного віку, що дають право на пенсію за вислугу років.

На думку Конституційного Суду, яка викладена в рішенні від 23.01.2020 №1-р/2020, ці зміни вплинули на очікування осіб стосовно настання юридичних наслідків, пов’язаних із реалізацією права виходу на пенсію. Тобто громадяни, які працювали в шкідливих або особливих умовах і належали до категорії так званих списків №№1 та 2, «об’єктивно передбачали настання відповідних наслідків» — призначення пенсій на умовах, що діяли до внесенні змін законом №213-VIII.

Із цього КС висновує, що зміна умов призначення пенсій таким особам суттєво вплинула на їхні очікування, погіршило становище стосовно права на призначення пенсій. Суд уважає, що такі зміни мають реалізовуватися при зміні нормативного регулювання лише «у разі справедливого поліпшення умов праці та впевненості у настанні відповідних юридичних наслідків, пов’язаних із реалізацією права виходу на пенсію».

З огляду на те що правомірні очікування не справдилися через унесення змін до законодавства, Суд констатував, що поетапне підвищення на 5 років віку виходу на пенсію на пільгових умовах з урахуванням відповідного стажу роботи та на пенсію за вислугу років суперечить ч.1 ст.8 Конституції, тобто порушує принцип верховенства права, складовою якого є юридична визначеність.

Окремо зазначено, яка саме редакція ст.13, ч.2 ст.14, пп.«б»—«г» ст.54 закону «Про пенсійне забезпечення» тепер підлягає застосуванню. Щоправда, є уточнення, що це стосується виключно осіб, які працювали до 1.04.2015 на посадах, визначених у вказаних нормах. Тобто це рішення КС можна розуміти таким чином, що громадяни, які почали працювати на шкідливих виробництвах після цієї дати, вже не можуть розраховувати на попередні умови.

Утім, відкритим залишилося питання, як бути з очікуваннями всіх «звичайних» працівників, тобто непільговиків? Адже вони також мали всі законні підстави розраховувати вийти на пенсію в 60 (55) років. Проте, швидше за все, КС знайде пояснення, чому їхніми очкуваннями можна знехтувати.