Закон і Бізнес


«Належний стримуючий ефект»

Від АМК очікують пояснень щодо санкцій, які застосовуються до суб’єктів господарювання


№3 (1457) 25.01—31.01.2020
6351

Немотивовані штрафи та законопроект щодо Антимонопольного комітету. В Асоціації правників України з нового року намагаються сприяти посиленню конкуренції на ринку.


Творчий підхід

В АПУ відбулася перша в цьому році робоча зустріч членів комітету з конкуренційного права. На розгляд вони винесли 2 нагальні питання.

Перше з них являє собою проект листа до АМК стосовно «рекомендаційних роз’яснень» від 9.08.2016 №39-рр щодо застосування положень чч.2, 5 та 6 ст.52 закону «Про захист економічної конкуренції», чч.1 та 2 ст.21 закону «Про захист від недобросовісної конкуренції».

Рішення про намір написати цей лист члени комітету прийняли ще влітку 2019 року. Тоді ж затвердили його тези. Зокрема, комітет наполягає, аби АМК дав роз’яснення щодо логіки розрахунку штрафів, накладених на суб’єктів господарювання за порушення економічної конкуренції.

Так, звертаючись до роз’яснень, ми натрапляємо на формулювання з приводу того, що вони мають застосовуватися при визначенні штрафів щодо певного порушення з метою забезпечення правової визначеності та передбачуваності. При цьому під час розрахунків АМК має керуватися принципами пропорційності, недискримінаційності, розумності.

«Основна ідея цього звернення — прохання кожного разу публікувати рішення АМК з роз’ясненням того, яким чином нараховувався штраф, зокрема, які коригуючі коефіцієнти були застосовані, на скільки відсотків було зменшено/збільшено розмір штрафу залежно від тих чи інших пом’якшуючих/обтяжуючих обставин», — резюмував необхідність звернення до АМК юрист Денис Медведєв.

Наразі ж АМК застосовує швидше творчий підхід до визначення розмірів штрафів, оскільки накладаються вони за якимись незрозумілими категоріями. Положення «рекомендаційних роз’яснень» містять такі оціночні поняття/категорії, як «належний стримуючий ефект», «особливо негативні наслідки», «форс-мажорні обставини», «інші особливі обставини природного, економічного, суспільного характеру», які не мають визначення в законодавстві щодо захисту економічної конкуренції.

Заочно знайомі

Ознайомлення з текстом законопроекту «Про деякі питання щодо підвищення незалежності та ефективності діяльності Антимонопольного комітету України» (№2730) члени комітету запланувати на найближчий час. Оскільки, як виявилося, текст документа був розміщений на сайті Верховної Ради за день до запланованої робочої зустрічі правників.

Які ж основні положення проекту? Законотворці пропонують приділити увагу розвитку інституту підзвітності АМК Верховній Раді. Однак у чинному законодавстві не прописані конкретні вимоги до змісту звіту, порядку та форми звітування АМК та результатів такого звітування.

В Уряді також планують установити підстави для перевірок органами АМК суб’єктів господарювання та об’єднань, оскільки нині перевірки можна здійснювати навіть у разі відсутності ознак порушення конкуренційного законодавства.

Не оминули автори проекту увагою й питання щодо судової практики. Пропонується створити спеціалізований суд для розгляду конкуренційних спорів. Точніше, є намір усі такі справи віднести до компетенції Вищого суду з питань інтелектуальної власності, який запропоновано назвати Вищим судом з питань інтелектуальної власності та економічної конкуренції.

Очікується, що нововведення допоможуть запровадити в Україні такі процесуальні засоби виявлення та припинення порушень конкуренційного законодавства, як leniency та settlement.

Протягом наступних робочих зустрічей члени комітету визначаться стосовно проекту та підготують пропозиції щодо його вдосконалення.