Закон і Бізнес


Слова і відсутність дій

Нардепи поговорили про нестачу суддів, фінансування партій та значення слова «злочин»


Андрій Овсієнко (ліворуч) переконував членів комітету, що не варто було рубати з плеча й зупиняти роботу ВККС без перехідного періоду.

№48 (1450) 07.12—13.12.2019
Аліна ПРИШЛЮК
27601

Очільник Вищої ради правосуддя завітав до народних депутатів і поскаржився на відсутність перехідного періоду, аби Вища кваліфікаційна комісія суддів могла працювати до обрання нового складу. А представник Уряду вирішив доопрацювати поданий законопроект про заміну слів.


Порожні суди

Недавно в одному з районних центрів через підозру в корупції ВРП відсторонила від роботи єдиного законника, який виконував там повноваження. Тепер жителі позбавлені доступу до правосуддя.

Втім, ця проблема не нова, адже про схожу ситуацію сигналізують із 2017 року. Тоді в проблемах звинувачували судову реформу-2016, тепер —нове «переодягання» вітчизняної Феміди.

Голова ВРП Андрій Овсієнко приніс членам Комітету ВР з правової політики проект положення про створення конкурсної комісії щодо обрання членів ВККС і висловив своє обурення з приводу того, що суди залишаються без суддів.

«Сьогодні маємо ситуацію, коли деякі суди не здійснюють правосуддя, оскільки в них немає жодного судді або вони укомплектовані суддями, які не мають повноважень, адже їх призначали лише на 5 років. Ситуація є проблемною і, без перебільшення, критичною», — наголосив очільник ВРП. Деякі суди мають менше від половини передбаченого штату.

Попередня ВККС припинила повноваження, оскільки набрав чинності відповідний закон. На формування нової суб’єктам, що до цього причетні, відвели 90 днів, і перший місяць вже минув.

Як повідомляв «ЗіБ», 21 листопада ВРП вирішила відкласти розгляд проекту Положення про проведення конкурсу на зайняття посади члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів. Аргументували таке рішення необхідністю істотно доопрацювати документ та залучити до роботи Раду суддів та Національну школу суддів. Щоправда, нардепам проект положення теж роздали — для ознайомлення.

Проблему чергової судової реформи А.Овсієнко вбачає в тому, що законом не передбачено перехідного періоду. Крім того, ВРП залюбки поповнила би суди новими кадрами, але не може цього зробити. Нині є рекомендації щодо суддів, які цього літа пройшли конкурс на посади, але призначити їх неможливо. Адже Касаційний адміністративний суд визнав конкурс таким, що не відбувся, оскільки ВККС визначила вакансії окремо для «резервістів» і окремо для чинних суддів, що є дискримінацією. Тепер немає і працюючої комісії, тож увесь процес повис у повітрі.

Голова комітету Ірина Венедіктова неодноразово намагалася почути від А.Овсієнка інформацію про те, коли ВРП приступить до конкурсу до ВККС. Але точної дати той не назвав.

Втім, наголосив на необхідності боротися за суддівську незалежність. На це очільниця комітету запитала: які саме заходи щодо незалежності суддів вживає ВРП і чи розроблено таке положення щодо відстоювання незалежності суддів?

Зрештою, члени комітету подякували А.Овсієнку за розмову, однак про те, коли ж буде сформована нова ВККС або хоча б оголошений конкурс, не дізналися.

Політична корупція

Про законопроект №2336 члени комітету відгукувалися схвально і під час голосування вирішили запропонувати Верховній Раді прийняти його за основу. Цим проектом запропоновано замінити паперову звітність партій, що подається до НАЗК, електронною. А для того, щоб контроль за фінансуванням партій був більш прозорим, пропонується оприлюднювати фінансові звіти й вказувати в них майно, доходи та витрати, а також кредити.

Однак, проаналізувавши чинне законодавство, нардепи дійшли висновку, що відповідного порядку в ньому не передбачено, тому його слід прописати. Якщо у законі про вибори нардепів указано, що НАЗК має контро-
лювати дотримання вимог щодо фінансування партій, то в акті, який регламентує місцеві вибори, такий пункт відсутній.

У Головному науково-експертному управлінні розглянули цей законопроект і констатували, що «у виборчому законодавстві відсутні механізми, які дозволили б НАЗК реалізовувати її повноваження щодо контролю за використанням коштів виборчих фондів на загальнодержавних та місцевих виборах».

Між іншим, у законопроекті йдеться про ті прибутки партії, які не є грошовими пожертвуваннями спонсорів, а до тих, кому не можна фінансувати партію, потрапили юридичні особи, які мають 10% і більше статутного капіталу у власності держави.

Тож у комітеті вважають, що було б непогано взяти його за основу, підтримавши в першому читанні, а до другого читання доопрацювати і усунути всі недоліки, на які вказало експертне управління.

Злочин чи правопорушення?

Питанням щодо того, чи є злочин правопорушенням або це два різних поняття, члени комітету переймалися під час розгляду урядової ініціативи — проекту №2484. Він містить зміни до закону «Про судоустрій і статус суддів» у зв’язку із запровадженням інституту кримінальних проступків. Але нардепи поставили представника Уряду перед фактом — або закон відкликають та доопрацьовують, або комітет його не рекомендуватиме.

Проблему цього проекту нардепи угледіли у значенні слова «злочин», яке має замінити словосполучення «кримінальне правопорушення». Однак така автоматична заміна, на їхню думку, некоректна, оскільки, по суті, злочин стане видом кримінального правопорушення. Так, нардеп Сергій Власенко послався на Конституцію і заявив, що в ній використовується слово «злочин».

Філософські роздуми нардепів над значенням слів не зупинила навіть порівняльна таблиця, в якій Уряд забажав у п’яти випадках замінити в законі слово «злочин» на словосполучення «кримінальне правопорушення». В одному з них словосполучення пропонують вживати стосовно державних зрадників, в іншому — суддів.

Урядовці вирішили відкликати свій проект і подумати над значенням понять «злочин» та «кримінальне правопорушення». На це у них буде рік, оскільки введення інституту кримінальних проступків парламент відтермінував на день раніше.

 

КОМЕНТАР

Богдан МОНІЧ,
голова Ради суддів:

— 4 грудня ми отримали проект положення, і він вже розісланий всім членам РСУ. Свої зауваження вони мають надіслати до 6 грудня, щоб не затримувати прийняття ВРП остаточного рішення про перезавантаження ВККС. Зауважте, ми не беремо багато часу для ознайомлення, бо документ вже майже готовий і на перший погляд є досить якісним, але, можливо, певні застереження до нього все ж будуть.

22 листопада це рішення не було прийняте з огляду на те, що деякі члени РСУ висловили застереження, що ВРП спочатку має затвердити положення про конкурс, можливо, прийняти рішення про оголошення конкурсу, оприлюднити його і прописати правила формування конкурсної комісії. Тепер ми бачимо, що ці правила прописані й РСУ діятиме в межах чинного законодавства.