Закон і Бізнес


Комісія з правової реформи визначилася з концепцію

Що чекає суддів та адвокатів


18.11.2019 17:02
12181

Сьогодні, 18 жовтня, Комісія з питань правової реформи при Президентові України визначилася із Концепцію удосконалення діючого законодавства про судоустрій, статус суддів, судочинство та суміжні правові інститути.


Основні положення документа, який готувала робоча група з питань розвитку законодавства про організацію судової влади та здійснення правосуддя Комісії з питань правової реформи, виданню «Закон і Бізнес» розповів член цієї комісії, адвокат Олександр Дроздов.

За його словами, Концепція містить низку наступних блоків:

1. Судоустрій та статус суддів. Цей блок спрямований на вдосконалення організації судової влади України, перегляд засад касаційного судочинства. Разом з тим, є низка пропозицій щодо удосконалення правового регулювання діяльності Вищої ради правосуддя та дисциплінарної відповідальності суддів.

Пропонується, зокрема, удосконалити процедури кваліфікаційного оцінювання, уніфікувати процедуру заміщення вакантних посад, покращити доступність правосуддя та запровадити повноцінний суд присяжних.

2. Судочинство. Цей напрям розробники присвятили питанням розширення способів альтернативного (позасудового) та досудового врегулювання спору; удосконаленню механізму врегулювання спору за участю судді, введення інститут виготовлення судом неповного (скороченого) рішення; оптимізації інститут нарадчої кімнати та стадії виготовлення рішення з метою процесуальної економії та підвищення якості рішень, перегляду в процесуальних кодексах категорії справ, які розглядаються колегіально, з метою переходу на одноособовий розгляд та перегляду в процесуальних кодексах категорії справ, які розглядаються апеляційними або касаційними судами як судами першої інстанції.

Окремо зупинилася на проблемах оптимізації роботи Великої Палати Верховного Суду з метою забезпечення виконання нею головної функції – розгляду міжюрисдикційних спорів та зміни підходів до законодавчого регулювання касаційного розгляду, визначення касаційної інстанції виключно як «суду права», забезпечення виконання касаційними судами головної функції - сталості та єдності судової практики, встановлення процесуальних фільтрів щодо можливості касаційного оскарження.

3. Суміжні правові інститути. Тут знайшли своє відображення актуальні питання досудового (позасудового) вирішення спорів, виконання судових рішень та адвокатури.

Більш докладно О. Дроздов зупинився на питаннях реформування адвокатури. Так запропоновано внести зміни та доповнення в законодавство, що регулює  адвокатуру та адвокатську діяльність (Закон України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність», процесуальне законодавство, інші закони), зокрема, передбачивши наступне:

- усунути необґрунтовані та надмірні повноваження державних органів щодо регулювання та контролю за діяльності адвокатів;

- розширити гарантії незалежності адвокатів, вдосконалити самоврядність та ефективність виконання завдань;

- уточнити положення щодо видів адвокатської діяльності та прав адвоката при цьому, зокрема, розширення їх професійних та забезпечення можливостей доступу до єдиних державних реєстрів (зокрема, Єдиного державного реєстру досудових розслідувань);

- конкретизувати підстави та процедури притягнення до дисциплінарної відповідальності з повним додержанням принципів і норм, викладених у Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод (ідея запровадження відповідальності адвокатів за критику судових рішень у контексті вимог статті 10 вбачається неприпустимою), уточнити умови оскарження рішень про притягнення до дисциплінарної відповідальності, запровадити інститут спрощеного дисциплінарного провадження;

- уточнити умови (вимоги щодо освіти, професійного досвіду тощо) та обмеження доступу до адвокатської діяльності, вдосконалити процедури проведення кваліфікаційного іспиту, стажування кандидатів, порядку ведення та змісту даних Єдиного реєстру адвокатів України;

- удосконалити положення щодо організаційно-правових форм здійснення адвокатської діяльності;

- уточнити особливості окремих видів адвокатської діяльності (організація надання безоплатної правової допомоги з урахуванням міжнародних стандартів та позиції адвокатури, законодавче закріплення гонорару успіху, представництво інтересів публічних органів тощо);

- врегулювати процесуальний статус та повноваження помічників адвоката;

- вдосконалити організаційні засади та гарантії діяльності органів адвокатського самоврядування, уточнити статус та повноваження Національної асоціації адвокатів України, засад фінансування діяльності органів самоврядування;

- встановити на законодавчому рівні, що оновлення законодавства про адвокатуру та адвокатську діяльність здійснюється виключно профільними законами з урахуванням відповідних міжнародних стандартів та думки адвокатури.

Закон і Бізнес