Закон і Бізнес


На зріст не вдалися

Безпека дітей на дорозі: штраф у 510 грн. чи спецремінь за $3


№43 (1445) 02.11—08.11.2019
Федір МАЛЕНЬКИЙ
11163

Парламент схвалив нову ініціативу щодо відповідальності за перевезення дітей. Як українці втілять у життя законодавчі перетворення, аби уникнути штрафів?


Виховання свідомості

Верховна Рада прийняла закон «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо встановлення відповідальності за порушення правил перевезення дітей» (№1150).

Його автор — Дмитро Шпенов — пояснював свою ініціативу високим відсотком смертності: щороку на дорогах гине не менше ніж 3500 людей та травмується майже 35 тис. Водночас звичайні автомобільні сидіння й паски безпеки не гарантують захисту пасажира, зріст якого не досяг 145 см.

У Правилах дорожнього руху визначено, що забороняється перевозити дітей, зріст яких менший ніж 145 см, або тих, котрі не досягли 12-річного віку, у транспортних засобах, обладнаних ременями безпеки, без використання спеціальних засобів, що дають змогу пристебнути дитину. Крім того, дітей до 16 років заборонено перевозити в кузові будь-якого вантажного автомобіля, а організовані групи дітей — у темну пору доби.

Натомість в Україні власники авто використовують спеціальні крісла тільки для 12% дітей віком до 6 років і майже ніколи — для старших. Принаймні такі результати показало опитування, проведене дослідницькою компанією Ipsos улітку 2016 року.

Як засвідчило обговорення документа в сесійній залі, турботу про безпеку чужих дітей виявила більшість народних депутатів. Так, декого з них обурює, що є ще батьки, «які абсолютно безсвідомо перевозять своїх дітей десь на колінах, десь незрозуміло як, неприщипнутими». Були думки, що штрафи варто ще збільшити, оскільки в інших країнах їх розміри визначаються сотнями євро.

Утім, зійшлися на пропозиції автора: доповнити ст.121 КпАП чч.10 та 11, в яких установити відповідальність за порушення правил перевезення дітей. Штраф за таке неподобство становитиме 30 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (510 грн.), а в разі повторного нехтування безпекою дітей — 50 н.м.д.г. (850 грн.). Розглядатимуть такі справи органи Національної поліції.

Закон набере чинності з дня, наступного за днем його опублікування.

Надійніше чи дешевше?

Проте головне — не зібрати гроші, а домогтися виконання ПДР. А із цим будуть проблеми. Наприклад, перевозити дітей можна не тільки на власному автомобілі, а й на таксі. І навряд чи багато таксистів збираються оснащувати свою машину спеціальним кріслом. Яким чином водії будуть уникати відповідальності? Відмовлятимуть у поїздках пасажирам з дітьми?

На законодавчому рівні необхідно визначити й те, хто саме нестиме відповідальність за безпеку перевезення дитини: водій, компанія чи батьки, які викликали таксі, заздалегідь не придбавши крісло для дитини. Адже сьогодні батьки все частіше для перевезення своїх чад для медичного обстеження або планового вакцинування обирають саме цей вид транспорту. Служб таксі, які на сьогодні готові надавати послуги щодо перевезення дітей, забезпечуючи такі подорожі кріслами, лише кілька на всю Україну. Годі говорити про те, що ціна поїздок у них значно вища.

Є в проекту ще одне слабке місце. Хоча під час обговорення весь час згадувалось автокрісло та необхідність його застосування, формулювання підстави для штрафу дещо інше. Натомість «засобом, що дає змогу пристебнути дитину за допомогою ременів безпеки, передбачених конструкцією цього транспортного засобу», може виступати значно дешевший варіант. Так, крісло-бустер коштуватиме приблизно в 5 разів дешевше від повноцінного. А на сайтах є пропозиції дитячого ременя безпеки, ціна якого близько $3, він також цілком відповідає новим вимогам.

Бажання зекономити на дітях, але оминути штрафи, безумовно, виникне. І в результаті отримаємо підтвердження правила, що «хотіли як краще, а вийшло як завжди…»