Закон і Бізнес


Спадщина генія

Чому не вдалося зібрати в Луврі всі твори да Вінчі?


«Мону Лізу» залишили в залі постійної експозиції, а відвідувачі нової виставки зможуть подивитися на портрет за допомогою віртуальної реальності.

№43 (1445) 02.11—08.11.2019
Олена КАЛУГІНА, Торстен ЛАНДСБЕРГ, DW
3946

У Парижі відкрилася виставка творів Леонардо да Вінчі, приурочена до 500-річчя з дня його смерті. Пензлю генія сьогодні приписують від 15 до 20 картин, але музей наразився на протистояння мистецтвознавців і власників.


За даними Лувру, йому належить 5 полотен і 22 малюнки да Вінчі, а також одна робота з його майстерні. Такої кількості творів, створених цим великим майстром, немає у власності жодного іншого музею. Подивитися на «Мону Лізу» щодня приходять до 30000 осіб.

Куратори однієї з найбільш довгоочікуваних виставок (її підготовка зайняла понад 10 років) хотіли зібрати всі твори яскравого представника епохи Ренесансу. Але зробити це не вдалося.

Галерея Уффіці погодилася передати до Парижа лише копії полотен Леонардо й оригінали його малюнків, але картини «Хрещення Христа», «Благовіщення» і «Поклоніння волхвів» залишилися у Флоренції. Проти виступили мистецтвознавці і реставратори.

Втім, «Благовіщення» ще в 2009 році включили до списку творів, які не можна вивозити навіть з музею. Унаслідок консервації заборонено передавати іншим музеям і «Мадонну з гвоздикою» зі Старої пінакотеки в Мюнхені. «Пані з горностаєм» з музею Чарторийських у Кракові, яку раніше неодноразово передавали на інші виставки, тепер під забороною вивезення відтоді, як вона перейшла у власність Польщі.

Загалом у Луврі виставлено 160 експонатів, серед яких 11 картин, а також понад 70 малюнків і креслень, манускриптів, скульптур і предметів мистецтва, створених художником, скульптором, інженером, архітектором і філософом да Вінчі, а також роботи його учнів. Твори привезли з Лондонської національної галереї, Британського музею, Національної галереї Парми і Метрополітен-музею. Ермітаж передав «Мадонну Бенуа» — картину, яку перевозять украй рідко. Крім того, Ватикан надав незавершену роботу да Вінчі «Святий Ієронім», яку представляли для безкоштовного огляду з березня до червня цього року.

В останню мить на виставку приїхала і «Вітрувіанська людина», створена Леонардо в 1490 році. Адже Суд в адміністративних справах Італії дозволив вивезення.

А ось найдорожчу картину у світі, яка будь-коли продавалася, — «Сальватор Мунді» (або «Рятівник світу») на виставку не передали. У 2017 році її купили за $450 млн, імовірно, за дорученням наслідного принца Саудівської Аравії. Спочатку було заявлено, що картину виставлять у Луврі Абу-Дабі. Але ці плани не реалізували без пояснення причин.

Куратори виставки намагалися отримати картину для показу в Парижі, але поставили умову, що самостійно визначать, яку інформацію слід указати на табличці. А це, як відомо, делікатне питання, оскільки авторство досі не підтверджене. Якби Лувр як авторитетна інституція у світі мистецтва вказав, що картина створена генієм, питання з авторством було б закрите. Якби ж музей пристав на позицію, що «Сальватора» лише створили в майстерні да Вінчі, твір одразу б знецінився.