Закон і Бізнес


Уповноважений «кошмарити»

Бюро фінансових розслідувань: орган вузької підслідності з широкими можливостями


Для представників бізнесу поява нової силової структури нічого доброго не віщує.

№42 (1444) 26.10—01.11.2019
Олег БАБІЧ, адвокат, керуючий партнер АО «Баклер»
9889
9889

Наприкінці жовтня Верховна Рада планує прийняти закон «Про Бюро фінансових розслідувань» (№1208-2). Фактично створюється новий силовий орган із дуже широким спектром прав і низькою відповідальністю перед суспільством (як, утім, у всіх).


Сфера докладання зусиль

У цілому враження від проекту №1208-2 не дуже позитивне. Як показує практика, створення нового слідчого органу саме собою дає нульовий ефект. По суті, БФР буде аналогом НАБУ, тільки з підслідністю у сфері деяких економічних злочинів. Навіть слідчих назвали детективами — в одній особі і слідчий, і опер.

Проте підслідність надзвичайно вузька: незаконне поводження з підакцизними товарами (алкоголь, тютюнові вироби), підроблення документів при державній реєстрації юридичних осіб, протидія законній господарській діяльності (читай — рейдерство), ухилення від сплати податків, доведення до банкрутства, фальсифікація фінансових документів, маніпуляції з фондовим ринком, використання підроблених цінних паперів, незаконне збирання й використання інформації з комерційною та банківською таємницею, незаконне використання інсайдерської інформації, незаконна приватизація.

Найважливіші напрями — ухилення від сплати податків і рейдерство. А у світлі великої приватизації перспективна сфера — незаконна приватизація (у цьому випадку стаття Кримінального кодексу потребуватиме серйозних поправок). Хотілося б, аби цими статтями все й обмежилось. І ось чому.

Що криється в деталях?

Бюро не тільки бореться зі злочинністю, а й формує законодавчі пропозиції, як це краще робити. Хто, якщо не практик, це зможе? Ініціативи йтимуть на Кабінет Міністрів через міністра фінансів. Це, звичайно, плюс.

БФР матиме прямий доступ до всіх інформаційних баз. За бажання хороший аналітик зможе багато чого розповісти про злочин і задокументувати його. Проте в нашій державі таємниця приватного життя не додержується, тобто отримаємо ще одне джерело для порушення особистого простору людини.

Антимонопольний комітет, Фонд державного майна, а також усі контролюючі органи зобов’язані самостійно передавати в бюро інформацію про можливі порушення як юридичних, так і фізичних осіб. Ця опція робить БФР не просто слідчим органом, що реагує на заяви про злочин, а потужним аналітичним центром. Чи будуть рішення прийматися за принципом «Друзям — усе, ворогам — закон»?

Бюро зможе призначати перевірки контролюючими органами. Держава часто живе за принципом «Раз копають — винен». Отже, чекати об’єктивної перевірки не доводиться. Знову-таки: чому не надати такі повноваження прокуратурі? Це, по суті, загальний нагляд, від якого раніше відмовилися.

За письмовим запитом БФР не тільки державні, а й правоохоронні органи повинні будуть надавати фактично необмежену за змістом і обсягом інформацію. Очевидно, мається на увазі, що навіть рішення слідчого судді про тимчасовий доступ не потрібне. У тому числі й для доступу до матеріалів кримінального провадження. За порушення — солідний штраф (не тільки за відмову, а й за неповний комплект документів, що буде елементом шантажу з боку бюро).

Норма про анонімне подання інформації про злочин як метод для викорінювання корупції сприймається адекватно. Але надавати таку інформацію по телефону, як передбачено в проекті, виглядає, м’яко кажучи, необґрунтовано.

Повноваження на межі розумних

Величезний мінус, що перетворює БФР у монстра й обіцяє продовження традиції «кошмарити» бізнес для особистої наживи через «маски-шоу», — це можливість «на підставі відповідного рішення суду на строк до 10 діб опечатувати архіви, каси, приміщення (за винятком жилих) чи інші сховища, брати їх під охорону, а також вилучати предмети і документи у порядку, передбаченому Кримінальним процесуальним кодексом». Де 10 днів, там і рік.

Далі — цитата з проекту. «На підставі рішення керівника бюро (його першого заступника та заступника, керівника територіального управління БФР), погодженого з прокурором, бюро має право отримувати від банків, депозитарних, інших фінансових установ, незалежно від форми власності, інформацію про операції, рахунки, вклади, правочини фізичних та юридичних осіб, яка необхідна для виконання обов’язків БФР». В умовах нашої правової реальності це повна нівеляція банківської таємниці. Забудьте про неї.

Така опція, як залучення фахівців на платній основі для забезпечення повноважень бюро, викликає запитання. А за що детективи отримуватимуть зарплату? Мова явно не про оплату судових експертиз, а про серйозні суми бюджетних коштів для приватних консалтингових фірм.

Ще одне повноваження — «виступати як представник інтересів держави під час розгляду у закордонних юрисдикційних органах справ про захист прав та інтересів держави з питань, які стосуються виконання обов’язків БФР, а також залучати з цією метою юридичних радників, зокрема іноземних». Представництво інтересів держави в судах — функція явно не слідчого органу, а Міністерства юстиції та прокуратури. Інакше навіщо вони всі отримують державні гроші та створюють управління з міжнародної роботи?

Залучення юридичних радників — сама по собі нормальна ідея, але суми гонорарів можуть вимірюватися сотнями тисяч доларів. Звідси запитання: навіщо нам свої спеціалізовані органи й чому не прокуратура бере на себе таке кураторство?

Незалежний, але підконтрольний міністерству

Важливий момент — новий орган, по суті, буде підконтрольний міністрові фінансів, а через нього — Уряду, що є інституційним саме по собі, благотворно не впливатиме на незалежність проведення слідства. Хоча в проекті й декларується незалежність бюро від Мінфіну, водночас існує норма, яка повністю це заперечує. Так, міністр «затверджує стратегічні програми діяльності та визначає пріоритетні напрями роботи бюро шляхи виконання покладених на нього завдань та затверджує плани його роботи».

Сподіватимемося, що це не плани щодо кількості притягнених до кримінальної відповідальності.

А якщо працівники БФР дозволять собі зайву самостійність, то міністерство зможе в будь-який момент примусити їх ухвалювати правильні рішення. Для цього передбачені підрозділи внутрішнього контролю, які координуватиме міністр.

Отже, створюється новий силовий слідчий орган, поки з вузькою спеціалізацією, зміна якої таїть у собі негативні наслідки, передусім для бізнесу.