Закон і Бізнес


Законопроект №1008 є рекордсменом за кількістю зауважень з боку міжнародної спільноти, — НААУ


24.10.2019 17:08
4467

Ключові міжнародні партнери відзначили, що «непродумані кроки по зміні чинного законодавства, які регулюють діяльність судової влади, адвокатури, прокуратури ставлять під сумнів надійність України як партнера ключових європейських інституцій».


16 жовтня 2019 року проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо діяльності органів суддівського врядування» (№ 1008) було прийнято в цілому, передає «ЗіБ».

Як зазначили в НААУ, розгляд цього законопроекту у першому та другому читаннях супроводжувався шквалом критики від міжнародних партнерів, та негативними висновками провідних інституцій системи правосуддя.

Недоліком процедури підготовки законопроекту №1008 є те, що він розроблявся і був ухвалений без належних консультацій з професійною адвокатською спільнотою. Це суперечить міжнародним стандартам, насамперед, Основним принципам ООН про роль юристів, які передбачають залучення професійної організації адвокатури до розробки профільного законодавства. Про це вказано в офіційній позиції Ради адвокатів України щодо законопроекту №1008.

Міжнародна позиція стосовно багатьох новел законопроекту сформована і послідовного була донесена впродовж усього процесу його розгляду і схвалення у Верховній Раді. Так, перша реакція з’явилася 11 вересня, коли була поширена офіційна спільна заява представництва Європейського Союзу в Україні і посольства Канади щодо проекту закону №1008 про органи судового самоврядування та законопроект №1032 про реформу органів прокуратури. Зокрема, ключові міжнародні партнери відзначили, що «непродумані кроки по зміні чинного законодавства, які регулюють діяльність судової влади, адвокатури, прокуратури ставлять під сумнів надійність України як партнера ключових європейських інституцій».

Далі з’явилися рішення Комітету Міністрів Ради Європи, яке було ухвалене 23-25 вересня 2019 року за результатами 1355-ого засідання, під час здійснення нагляду за виконанням рішення ЄСПЛ у справі «Олександр Волков проти України», оцінка законопроекту № 1008 експертами Ради Європи (30 вересня 2019 року), і ще один дуже серйозний сигнал – лист Генерального Секретаря Ради Європи до МЗС України щодо проекту Закону № 1008 від 1 жовтня 2019 року.

В офіційному листі представників дипломатичного корпусу в Україні щодо законопроекту № 1008 від 15 жовтня 2019 року навіть є додаток, в якому вказано основні претензії. І ці зауваження є консолідованою оцінкою експертів Євросоюзу, USAID і Канади.

Три найбільші бізнесасоціації України: Американська торговельна палата в Україні (Палата), Європейська Бізнес Асоціаціїя (ЄБА) та Спілка українських підприємців (СУП) висловили занепокоєння тим, що пропозиції, викладені в цих ініціативах, можуть підірвати довіру іноземних інвесторів, необхідну для залучення масштабних інвестицій і досягнення цілей економічного зростання.

17 жовтня 2019 року було оприлюднено вкотре позицію Європейського Союзу, в якій вказано, що законопроект суперечить європейським стандартам і може підірвати незалежність судової системи.

За оцінкою члена ВККСУ Олександра Дроздова, ухвалення цього закону відбулося із грубими порушеннями вимог Регламенту Верховної Ради України, зокрема, статі 121, а тому воно не може вважатися прийнятим відповідно до закону і підлягає скасуванню у передбачений Регламентом спосіб.

Наразі у Верховній Раді зареєстровано 2 постанови про скасування рішення Верховної Ради України від 16.10.2019 року про ухвалення в цілому як закону України проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо діяльності органів суддівського врядування». Ці постанови принаймні на деякий час можуть заблокувати підписання закону про перезапуск судової реформи.

Аргументів для скасування законопроекту достатньо. Концептуально, він не відповідає праву Європейського Союзу і рекомендаціям Ради Європи, а також не враховує основні принципи незалежності судових органів та державного управління такі як демократія, верховенство права, повага до прав людини і основоположних свобод.

В ході розгляду цього законопроекту як міжнародні партнери, так і національні інституції правосуддя, органи адвокатського самоврядування пропонували абсолютно професійний компроміс – направлення законопроекту до Венеціанської комісії.

Генеральний Секретар Ради Європи у своєму листі від 1 жовтня 2019 року до МЗС України щодо проекту Закону № 1008 рішуче повторила цей заклик і запропонувати допомогу Ради Європи у цьому контексті.

Наразі законопроект №1008 скеровано до Венеціанської комісії за рішенням Моніторингового комітету ПАРЄ.

Закон і Бізнес