Закон і Бізнес


Одні в тісняві — інші в образі

В умовах зняття недоторканності народні депутати намагаються сфокусувати всі важливі повноваження в руках одного органу


Деяким журналістам і гостям довелося стояти навіть за спиною в голови комітету.

№39 (1441) 05.10—11.10.2019
Марина ЛІБЕРМАН
1860

Члени Комітету з правоохоронної діяльності не визначилися з тим, скільки часу країна чекатиме внесення змін до Кримінального процесуального кодексу. Зокрема тих, що стосуються регулювання питань депутатської недоторканності та покарання за педофілію.


Недостатньо ефективні

Доволі напружений графік роботи законодавчого органу, визначений монокоаліцією в парламенті, починає позначатися на здатності народних обранців тримати темп. Після трьох поспіль тижнів пленарної роботи й лише тижня зустрічі з виборцями депутати були змушені знову суміщати голосування в сесійній залі з роботою в комітетах. Можливо, через це їм забракло часу для вивчення всіх поправок, запропонованих до законопроектів, що були винесені на розгляд профільного комітету. І доки одні скаржаться, що поправок забагато, іншим, як виявилося, заважають працювати… журналісти.

Зокрема, ще до початку роботи комітету розгорівся скандал. Деякі парламентарі почали скаржитися, що безпосередня близькість журналістів і телекамер заважають їм зосередитися та бути достатньо ефективними на своєму робочому місці. Утім, і представникам ЗМІ були непереливки, оскільки їх буквально поставили до стінки, запропонувавши працювати стоячи.

Проте представники мас-медіа не скаржилися ні на відсутність повітря, ні на кількогодинне вимушене стояння. У свою чергу депутати, які весь цей час сиділи, ще й нарікали на нестерпні умови роботи. Хоча згодом, коли деякі запрошені залишили засідання, не тільки повітря стало більше, а й напруження в залі почало спадати.

Досить поверхово торкнулися проекту «Про внесення змін до Закону України «Про прокуратуру» щодо кваліфікаційних вимог до кандидатів на посаду Генерального прокурора» (№1144). Нардепи швидко зрозуміли, що ця ініціатива вже не на часі. Її автор погодилася, що ситуація змінилася. Тож проти відхилення свого дітища не заперечувала.

Майже без перешкод проголосували й за направлення на друге читання проекту «Про внесення змін до статті 1331 Кодексу України про адміністративні правопорушення» (№0893). Цей документ збільшує відповідальність водіїв громадського транспорту за відмову в перевезенні пільговиків. Існує висока ймовірність, що за ці зміни проголосують найближчим часом. Тож штрафи для водіїв зростуть із нинішніх 136 до 2550 грн.

Поправки Лозового

Можливо, стурбованість деяких народних обранців була зумовлена зняттям депутатської недоторканності. Адже, вже за 3 місяці вони залишаться без спеціального статусу. Як зазначив голова комітету Денис Монастирський, нині парламентарі мають менше гарантій, ніж депутати місцевих рад. Часу для запровадження нових правил видається достатньо. Проте, якщо до січня 2020 року відповідний законопроект не буде підготовлений та направлений на розгляд, нардепи матимуть не більше гарантій захисту від свавілля з боку слідчих органів, ніж усі інші громадяни України.

Певно, з огляду на таку перспективу зміни до КПК викликають надзвичайно бурхливу реакцію в членів робочої групи. Намагаючись боротися з поправками Лозового, скасування яких передбачає проект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення окремих положень кримінального процесуального законодавства» (№1009), було подано 279 поправок. Проте через те, що депутати ще не вивчили Регламент Верховної Ради, абсолютна більшість зауважень відхилена. До уваги взяли тільки 59 уточнень.

Найбільше обговорювали зміни щодо спеціального статусу слідчих і процесуальних питань, які стосуються вручення повідомлення про підозру. Домовилися, що слідчі не повинні ні вручати повідомлення про підозру, ні підписувати їх. Тобто має частково зберегтися нинішній порядок, коли таку можливість має тільки прокуратура.

Зважаючи на неоднорідність судової практики із цього питання, позбавлені свого статусу парламентарі можуть відчути всі переваги участі в політичному житті держави. Крім того, під час засідання комітету було вирішено, що всі гарантії спеціального статусу для народних депутатів будуть напрацьовані та подані окремим проектом.

Нагадаємо, що двома тижнями раніше монобільшість банально «проспала» голосування за проект №1009 у другому читанні. Тепер його внесуть повторно, з урахуванням редакційних уточнень. І, виходячи з настроїв робочої групи, швидше за все, цей закон знайде достатню підтримку в народних обранців. Звісно, якщо не станеться «ексцесу виконавця».

На невизначений строк

Не менш резонансним виявився розгляд проекту «Про внесення змін до деяких законів України» (№0887), який стосується впровадження Єдиного реєстру осіб, засуджених за злочини проти статевої недоторканності малолітньої особи та посилення відповідальності за такі злочини. Можливо, через увагу журналістів до цього питання його розгляд вирішили перенести на одне з наступних засідань комітету.

За офіційною версією, причина відтермінування розгляду полягає в тому, що до проекту надійшло занадто багато поправок, тож члени робочої групи не встигли їх опрацювати. Крім того, цей документ безпосередньо пов’язаний з поданим Президентом проектом щодо посилення відповідальності за злочини, вчинені стосовно малолітньої особи, неповнолітньої особи, особи, яка не досягла статевої зрілості.

Загалом пропозицію щодо застосування хімічної кастрації для педофілів депутати не підтримали. Під час обговорення члени комітету наголошували на тому, що проект має безліч вад. Головна з них — хімічна кастрація педофілів, за міжнародною класифікацією, підпадає під вид тортур. Тож, навіть незважаючи на те, що аналогічні положення існують у законодавстві Великої Британії та ефективно діють, українські парламентарі вирішили відхилити ініціативу. Отже, до сесійної зали документ не потрапить, замість нього підготують щось цікавіше.

Проекти та підрозділи

Крім обговорення законопроектів, достатню кількість часу присвятили вирішенню технічних питань. Так, у складі комітету буде створено кілька нових підкомітетів. Однією з новацій є робоча група, яка займатиметься питаннями обігу та розповсюдження зброї. Відповідний підрозділ повинен бути сформований до 1 грудня 2019 року. У кулуарах говорять, що невдовзі парламент розглядатиме акт, яким громадянам дозволять вільно зберігати та купувати зброю.

Укотре депутати торкнулись і проблем діяльності детективів. Зокрема, Д.Монастирський наголосив, що пора вже робити хоч щось, адже суспільство багато років вимагає легалізації діяльності детективів. Проте до цього часу далі збору інформації ніхто не пішов. Тож присутніх запевнили в тому, що протягом місяця всі попередні напрацювання будуть вивчені та постануть перед очами суспільства у вигляді кодифікованого акта.

Засідання завершили закликом членів комітету більш детально ознайомитися з роботою правоохоронних органів і присвятити час аналізу наявних проблем. Тож поважних інспекторів невдовзі чекатимуть не лише в управліннях поліції, а й у вищих навчальних закладах, які готують відповідних фахівців. Голова комітету також запропонував присутнім активно вивчати міжнародний досвід. Цікавим, на його думку, видається досвід французької жандармерії під час акцій «жовтих жилетів». Д.Монастирський вважає, що це надзвичайно цінний досвід, який невдовзі може знадобитися вітчизняним поліцейським.

Однак і без ложки дьогтю не обійшлось. Адже присутні висловили стурбованість, що зміни до кримінального та кримінального процесуального законодавства розглядають також в інших комітетах. Через це є потреба відслідковувати рух багатьох документів і встигати працювати у складі інших парламентських підрозділів.

Одноголосно вирішили висунути вимогу подавати будь-які зміни до КК та КПК у вигляді окремих законопроектів. На тому й розійшлися.