Закон і Бізнес


Налаштування за замовчуванням

Комітет з питань правової політики присвятив засідання дискусіям про назви своїх підрозділів


№35 (1437) 07.09—13.09.2019
АННА ЛИНДІНА
3851

Порядок денний для 23-х нардепів не включав важливих питань «у справі». Щоб до них перейти, потрібно доорганізуватись. Утім, члени комітету вирішили підійти до цього питання з юридичною прискіпливістю.


Слова під постановою

Розпочинаючи засідання комітету, народні депутати мали затвердити порядок денний — формальна процедура. Втім, дехто вирішив підійти до неї ґрунтовно.

Так, Олег Макаров, який також займає посаду секретаря комітету, шукав відмінності між назвами «розклад роботи» та «графік засідань». І лише через півгодини нардепам вдалося вирішити проблему правильного найменування.

Члени комітету також мали затвердити графік прийому громадян. Очільниця парламентського підрозділу Ірина Венедіктова припустила, що для цього потрібно дочекатися, коли до комітету долучиться депутат Дмитро Шпенов, який вже має досвід роботи у ньому. Колеги запевнили, що із графіком можна розібратися і в неповному складі, тому вирішили не відкладати цієї місії.

Наступним важливим завданням організаційного характеру було розділення на підкомітети. Деякі депутати, які займали активну позицію на засіданні (щоб їх перерахувати, вистачить пальців однієї руки), звертали увагу на те, що найменування мають відповідати предмету відання комітету, яким його наділила Верховна Рада своєю постановою. Крім цього, назви, запропоновані колегам у первісному варіанті, були, на думку декого, дещо неточними. Так, винесена на затвердження назва — підкомітет з конституційного права — викликала в депутатів сумніви, оскільки вони вважали, що уповноважені займатися лише конституційним законодавством та конституційним судочинством, а термін «право» охоплює більш глобальні речі.

За цим принципом депутати то звужували, то розширювали коло діяльності підкомітетів, звісно ж, не виходячи за межі дозволеного. Врешті-решт створили необхідну кількість та визначили персональний склад.

Збільшення у меншості

Лунали також і пропозиції щодо збільшення чисельності підкомітетів. Так, депутат Сергій Вельможний пропонував додати до списку підкомітет зі спеціального законодавства для територій, на яких відбувається операція об’єднаних сил, та тимчасово окупованих територій. Його колега — Сергій Власенко відзначив, що у разі включення підкомітету до загального списку порушиться система розподілу, адже підкомітети формують за галузевим принципом, а не географічним.

На підтримку С.Вельможного виступив Василь Німченко, зауваживши, що проблематика східних територій є вкрай важливою і кому, як не Комітету з питань правової політики, нею займатись.

Утім, заступник голови комітету Ольга Совгиря запевнила, що два комітети не можуть опікуватись одним питанням, адже запропонований С.Вельможним підкомітет належить до відання Комітету з питань прав людини, деокупації та реінтеграції тимчасово окупованих територій у Донецькій, Луганській областях та Автономної Республіки Крим, міста Севастополя, національних меншин і міжнаціональних відносин. Тоді було запропоновано проводити із цим комітетом та з іншими спільні засідання, щоб дослідити та вирішити важливі питання.

У В.Німченка також виникла ідея щодо формування нового підкомітету — із вдосконалення правоохоронної системи, який згодом змінив назву на підкомітет щодо діяльності судової та правоохоронної систем щодо захисту прав громадян. Утім, цю пропозицію нардепи не підтримали. Зокрема, намагались уточнити у В.Німченка, чому він не пропонував додати ці підкомітети за часів своєї попередньої каденції.

Зрештою, народні обранці все-таки дійшли консенсусу. Є надія, що подальша робота комітету не нагадуватиме спір 23 юристів, які не відступають від своїх позицій. Адже у планах комітету — створення невідкладних законопроектів, а невідкладність презюмує швидкість.

 

ПРЯМА МОВА

Василь НІМЧЕНКО,
народний депутат, суддя Конституційного Суду у відставці:

— Ми повинні брати до уваги етимологію розуміння правової політики, адже постає питання щодо реалізації Конституції у цій сфері. Де була виборча правова політика, коли близько 2 млн внутрішньо переміщених осіб хотіли взяти участь у виборчому процесі? Такі підкомітети повинні бути, тому що мова йде про майже 7 млн громадян — кожного четвертого чи п’ятого. У назвах наших підкомітетів немає жодного слова про людину.

Я говорив про виокремлення предмета відання, тому що на це є запит суспільства. Правова політика належить до відання лише нашого комітету, і ми, по суті, щодо всіх законопроектів є профільним або дотичним комітетом. Тому ми повинні виконувати ці повноваження, надані Конституцією.

Сергій ВЛАСЕНКО,
народний депутат:

— Ми точно не будемо займатися технічними аспектами реєстрації прав на нерухоме майно, ми точно не будемо займатися питаннями повноважень органів юстиції із цього приводу. Потрібно конкретизувати, щоб ми розуміли, про що говоримо, і щоб ті, хто буде вивчати предмети відання, розуміли, про що йдеться.