Закон і Бізнес


Розлюбити корупцію

Експерти пропонують конфіскувати незадеклароване майно в цивільному порядку


Руслан Рябошапка (крайній праворуч) зазначив, що до перезапуску САП також мають бути залучені міжнародні експерти.

№29 (1431) 27.07—02.08.2019
Вероніка ВОЛИК
5764

Імунітету, який захистить від відповідальності за хабарі, не матиме ніхто, ВАКС розглядатиме лише справи топ-корупціонерів, НАЗК чекає ротація за участю міжнародних експертів, і САП, імовірно, також. СБУ чекає реформа, аби не займалася розслідуванням економічних злочинів. І корупція буде поборена — іншого немає.


Стратегія уповні

Складається враження, що українську корупцію леліяли та все їй дозволяли. А тепер прагнуть знищити.

Адже правники, науковці, громадськість і новообрані парламентарі говорили саме про це, шукаючи дієвих механізмів для антикорупційної стратегії.

Заступник глави Офісу Президента й один із найімовірніших претендентів на крісло Генерального прокурора Руслан Рябошапка зазначив, що антикорупційна стратегія має бути лаконічною, а випробують її на державних органах. Прикметно, що до цього жодного плану дій не існувало, відповідальні за протидію корупції, очевидно, імпровізували, створюючи спеціалізовані інститути.

На заваді основному методу боротьби з корупцією стало рішення Конституційного Суду, яким була скасована стаття 3682 Кримінального кодексу про незаконне збагачення. За словами новообраного народного депутата Анастасії Красносільської, стст.3661 («Декларування недостовірної інформації») та 3682 («Незаконне збагачення») можуть працювати виключно в парі. Тобто в потенційних суб’єктів є два варіанти — стати виконавцем або одного злочину, або іншого.

Нині, за словами члена Національної ради з питань антикорупційної політики Миколи Хавронюка, у них є простий вихід: майже 80 не надто доброчесних фігурантів щиро розкаялись у «помилці» в декларації та спокійно пішли додому, так і не діставши судимості за ст.3661 КК. Отже, може поталанити й одному із фігурантів цих правопорушень — екс-заступникові глави Адміністрації Президента Олексію Філатову (див. «ЗіБ»Прим. ред.).

Загалом, на думку експертів, корупція виникає там, де є дискреція. А після скасування відповідальності за незаконне збагачення вона таки з’явилась.

Точно буде й може бути

Новообрані парламентарі в один голос заявили про перезапуск НАЗК. Вони вважають, що агентство повинне бути органом, який має формуватися за допомогою міжнародних експертів, оскільки такий спосіб показав себе найбільш прозорим.

В альтернативному проекті антикорупційної стратегії Центру політико-правових реформ зазначається, що положення закону «Про запобігання корупції» передбачали новий механізм формування та реалізації антикорупційної політики в Україні на основі повних та об’єктивних даних і доказів (evidence-based policy). Проте досі не вироблено ефективних механізмів отримання повних та об’єктивних даних про корупцію.

Хоча агентство й розробило та затвердило Методику стандартного опитування щодо рівня корупції в Україні, нині відомо про єдине дослідження, проведене за цією методикою. У ньому вказується на те, що внаслідок недосконалого законодавчого регулювання статусу й діяльності НАЗК та втручання в його діяльність гарантії, передбачені в ст.6 Конвенції ООН проти корупції, так і не були реалізовані на практиці. Тому агентство не здобуло довіри суспільства.

Глобальна реформа, напевно, чекає і СБУ, адже за всі роки її існування вона змін не зазнавала. Разом з тим служба займається розслідуванням економічних злочинів, а це до її повноважень не належить.

Не критикували експерти лише Національне антикорупційне бюро та Вищий антикорупційний суд. А от Спеціальній антикорупційній прокуратурі перепало сповна. Її назвали «діркою в системі» та звинуватили в тому, що вона «дме на холодне». Із цього випливає, що САП також чекає оновлення, майбутні законодавці прагнуть надати їй більшої автономії в системі.

Щоб ВАКС восени не потонув у справах, пропонується насамперед направити туди справи топ-корупціонерів. А притягненню до кримінальної відповідальності за такі дії, за словами доповідачів, не повинні перешкоджати жодні імунітети.

Утім, на вул. Банковій є ще одна ідея. Ідеться про цивільну конфіскацію незадекларованого майна з позовною давністю 3 роки. Це уможливить поширення дії такого механізму на чиновників попередньої влади, які уникли відповідальності завдяки рішенню КС. Над тим, чи втілювати її в життя, нова Верховна Рада не повинна довго міркувати, оскільки за визначенням має підтримувати президентські ініціативи.

Проте навіть такі радикальні дії не зможуть різко змінити правосвідомості українців. Адже згідно з опитуваннями понад 50% вважають, що успішна людина — та, в якої багато грошей і не одна яхта. А як їх «заробили» — це вже друге питання…

 

ПРЯМА МОВА

Віра МИХАЙЛЕНКО,
суддя Вищого антикорупційного суду:

— Системні зміни до КК також передбачені антикорупційною концепцією. На мій погляд, зараз не зовсім актуальним є виключення з кодексу положень, які передбачають звільнення від кримінальної відповідальності на підставі стст.45, 46, 48, оскільки вони в контексті кримінальних правопорушень, пов’язаних із корупцією, не застосовуються.

Утім, дуже важливо узгодити положення ст.175 КК, ч.1 якої визначає, що звільнення з випробуванням не допускається, а ч.2 — що під час укладення угоди сторони можуть домовлятися.

Крім цього, у ст.234 КПК, яка регламентує проведення обушку, залишається положення, за яким дозвіл на обшук дається слідчим суддею лише загального суду.