Закон і Бізнес


Справедливі чинші

Фахівці розповіли, як краще оскаржувати результат перевірки: в адміністративному чи судовому порядку


Оксана Терещенко (справа) розповіла, що судове оскарження суми податків іноді триває довше, ніж існує саме підприємство.

№17-18 (1419-1420) 09.05—17.05.2019
Марта ЛІТЕЧКО
1336

Небажання платити в бюджет відсотки від прибутків, а також невміння заповнювати декларації є прямим шляхом до позапланової перевірки. Як її уникнути та що робити, коли вважаєш висновок неправильним, розказали спеціалісти.


Порушники та перевірки

Головне управління Державної фіскальної служби в м.Києві спільно з Taxlink та Асоціацією податкових радників провели першу секцію «Taxforum: Податковий контроль та податкові спори». Очільник столичної ДФС Людмила Демченко розповіла, що сьогодні в Києві сконцентровано найбільше платників податків — 605 тис., а це 17% від усіх таких суб’єктів по Україні. Якщо ж говорити про платників ПДВ, то їх частка в столиці становить 35%.

Та не всі вони платять сповна те, що повинні. Несплата податків — тотальне явище в Україні. Щороку різниця між нарахуваннями та сплатою дуже велика.

Щоб поліпшити процес сплати податків, проводять перевірки. Нині це не лише планові, а й позапланові та фактичні. Усе залежить від ступеня ризику. Підставою для позапланової перевірки може бути рішення суду про призначення перевірки, невчасно подана декларація або ситуація, коли ДФС отримує повідомлення про господарські відносини з фіктивними підприємствами.

Найоперативніші перевірки проводять у випадку, якщо є факти порушення законодавства. Наприклад, став відомий факт використання найманих працівників без відповідного оформлення чи надійшло письмове звернення покупця.

Іноді під час перевірок платники заявляють, що в них загубились або пропали якісь документи. Перевірку переносять до дати отримання копій чи доступу до них у разі вилучення. Коли їх загубили, необхідно протягом 5 днів повідомити про це податкову службу, тоді також є можливість відтермінувати перевірку.

Начальник відділу контрольно-перевірочної роботи самозайнятих осіб ГУ ДФС у м.Києві Оксана Терещенко вважає типовими порушення, що виявляють під час перевірок «спрощенців», декларування не в повному обсязі доходів від підприємницької діяльності. Фізичні особи — підприємці не дотримуються практично всіх умов перебування на спрощеній системі. Перевищують обсяг доходу, несвоєчасно реєструють ПДВ в разі перевищення обсягу операцій щодо постачання товарів, установленого для обов’язкової ПДВ-реєстрації. Крім того, не декларують доходів у вигляді прощеного боргу, спадщини та подарунків. Окрім усього, завищують інвестиційні витрати в податкових деклараціях при відсутності розрахункових документів на придбання активів.

Можливості оскарження

Якщо платник податків не згоден з результатами перевірки, він може подати заперечення протягом 10 днів. Оскаржити рішення ДФС можна в адміністративному або судовому порядку.

Фахівці стверджують, що адміністративне оскарження набагато простіше, ніж судове. Насамперед тому, що воно не потребує сплати судового збору, відбувається у вказані строки й цим правом легко скористатися. Проте є й мінуси, зокрема закритість і неможливість залучити додаткові інституції як експертів. Тож воно корисне для підготовки до судового розгляду, який є зручним інструментом для вирішення спору по суті.

Однак, якщо переглянути динаміку результатів адміністративного оскарження, можна побачити, що кількість оскаржених податкових повідомлень-рішень стрімко зростає, тож відпадає потреба звертатися до суду. Зокрема, якщо у 2016 році було неповних 12 тис. ППР, що переглядалися, то у 2018-му — понад 25 тис. З них більше ніж 3000 скасовано. Сума податків, яких стосувалися повідомлення, за 2 роки збільшилася на 10 млн грн.

Це доводить, що адміністративне оскарження є ефективною альтернативою судовому. Крім того, є можливість залучити представників Міністерства фінансів та бізнес-омбудсмена.

На думку президента Асоціації податкових радників Данила Гетманцева, покращити процедуру адміністративного оскарження можна, якщо дати можливість подавати скаргу та документи в електронній формі, а також створити відкритий реєстр рішень ДФС за результатами розгляду скарг. Це має бути щось на зразок Єдиного державного реєстру судових рішень.

Між іншим, з’явилися нові форми позовного провадження. Тепер типові справи розглядають у режимі спрощеного провадження, а також обмежили кількість процесуальних документів, які сторони можуть надати. Наприклад, якщо податкова прийняла рішення, то вона може надати лише ті документи, на основі яких це було зроблено. Крім того, розширено види доказів, які можна подавати на свою користь. Тепер це й електронні докази та висновки експертів у галузі права.

Отже, інструменти для оскарження є, головне — правильно й ефективно ними скористатися.