Закон і Бізнес


Любити виклики

Сезон перевірок розпочато: до чого готуватися медичним закладам?


№13 (1415) 06.04—12.04.2019
Аміна БЕКМІРЗАЄВА
21113

Лікарі — одна з найбільш незахищених категорій у бізнес-середовищі України. Будь-яка скарга здатна потягти за собою перевірку. А недотримання простих норм може обернутися персональною та майновою відповідальністю.


А сьогодні вже в списку

Хоча мораторій на перевірки скасовано недавно, адвокати стверджують, що вони не припиняються «за будь-якої погоди». Нині «замовити перевірку» стало улюбленим способом тиску на медичні заклади не лише невдоволених пацієнтів, але й конкурентів. Однак адвокати говорять, що цьому можна не лише протистояти, але й завчасно підготуватися.

Те, хто та як може перевірити медичний заклад або лікаря, котрий працює як ФОП, обговорили на заході, організованому Асоціацією адвокатів України. Зокрема, правники дали присутнім лікарям поради, як підготуватися до перевірок та що робити, коли органи контролю вже прийшли.

По-перше, перевірка ніколи не буває безпідставною. Планові та позапланові бувають доволі часто. Безпідставних — ніколи. Якщо відповідальний директор на початку року не знайшов заклад у переліку організацій, де мають проводитися комплексні перевірки, то радіти зарано. Адвокати попереджають: зміни відбуваються постійно, а перелік коригують. Тож кого і коли чекати?

На каву та печиво

Однією з причин, чому заклад може опинитися в списку, є віднесення його до організації, що має високий ступінь ризику. Так, наприкінці минулого року до чинного законодавства були внесені зміни. Тож відтепер усі заклади, що працюють у сфері обслуговування населення, відносяться до низького, середнього або високого ступеня ризику. Адвокати радять спочатку перевірити дані, а потім  починати готуватися до перевірки.

Іншою підставою останньої є скарги невдоволених пацієнтів або ж судові провадження щодо порушень законодавства з боку закладу. З легкого пера пацієнта до медичного закладу, як і до ФОП, може бути направлена позапланова перевірка. Тому з пацієнтами варто товаришувати, бо кількість скарг прямо впливає на ступінь ризику, який буде присвоєно закладу. І якщо скаржників багато — готуйте каву та печиво, бо перевірятимуть що два роки планово і багато разів позапланово.

Дуже ретельно досліджують дотримання ліцензійних умов. Однак, як свідчить практика, досить часто особи, які керують медичним закладом, не приділяють належної уваги впорядкуванню документів. Мовляв, ліцензію отримали — і добре. Якщо щось трапиться — отримаємо іншу. Проте адвокати застерігають: на отримання нової ліцензії потрібен час, тож роботу медзакладу доведеться зупинити.

Театр починається з вішалки

А медичний заклад починається з вивіски. Неточність у формулюванні може спричинити великі неприємності. Так, приватні заклади хочуть називатися «клініками». Проте це суперечить наказу МОЗ №385, згідно з яким клінічним визнається заклад, котрий готує фахівців та займається науково-дослідною роботою.

Така несуттєва річ, як назва, дає великі можливості  податковому креативу. Зокрема, судовій практиці відомі справи, коли податкова донараховувала ПДВ та надсилала ППР, мотивуючи тим, що підприємство не є медзакладом. Оскільки «клініка Х» не має у своїй структурі підрозділів, які займалися б науковою або ж дослідною роботою.

Також непродумана реклама може потягти за собою чимало клопоту. Як зазначила голова комітету з права охорони здоров’я ААУ Радмила Гревцова, необхідно виконувати лише ту роботу, про яку йдеться в ліцензії. Зокрема, цим дуже часто зловживають стоматологічні кабінети, рекламуючи послуги, які вони не мають права надавати. Якщо це буде встановлено під час позапланової перевірки, лікарі можуть мати великі неприємності — аж до кримінальної відповідальності, наголосила доповідачка.

Діяти за протоколом

Наступною проблемою є відсутність у багатьох закладів належно оформленої первинної документації. Це стосується не лише посадових інструкцій та правил поводження в закладі, але й дотримання умов щодо інформованої згоди пацієнта.

Іноді заклади охорони здоров’я складають інформовану згоду, яка містить всі можливі та неможливі перестороги. Однак це так само погано, як і підпис пацієнта на згоді, що не містить жодних умов. В обох випадках лікарю буде дуже складно довести, що саме він пояснював пацієнту та на які маніпуляції була дана згода.

Також існують і законодавчі прогалини. Зокрема, далеко не всі спеціальності мають затверджені МОЗ медичні протоколи. Тож лікарям доводиться посилатися на міжнародні документи. Однак якість їх перекладу часто дуже низька. Допомогти в цьому могло б лікарське самоврядування на кшталт адвокатського. Однак видається, що більша частина медичної спільноти до цього ще не готова.

Гості з автоматом

Іноді до закладів охорони здоров’я «на каву» заходять і специфічні органи. Втім, жодних перевірок силові структури проводити не мають права. А з’явитися на порозі можуть виключно за рішенням суду про проведення обшуку. Що ж робити, якщо прийшли незнайомці в камуфляжі?

По-перше, варто перевірити документи, які посвідчують їхні особи, та підстави незапланованого візиту, порадив адвокат Максим Баришников. По-друге, слід зателефонувати знайомому адвокату, оскільки правники знають усі тонкощі, на які варто звернути увагу. «Угоду з адвокатом необхідно укладати заздалегідь, оскільки досить поширеною є практика правоохоронних органів всіляко цьому перешкоджати під час запланованого обшуку», — зауважив М.Баришников.

«Чи ви знаєте, котра зараз година?» — запитав у присутніх лікарів адвокат. Керівники медичних закладів почали називати цифри. «Але я лишень поцікавився, чи ви знаєте, котра година. Я не питав, котра точно», — сказав під час засідання комітету М.Баришников. Так само непідготовлені працівники медичного закладу відповідають навіть на ті запитання, які їм не ставили, підсумував адвокат.

«Однак найбільше клопоту підприємству може завдати перевірка навіть не правоохоронних органів, а Державної служби з питань праці», — стверджує адвокат Руслан Совершенний. Штрафи за порушення трудового законодавства суттєво вдарять по кишені. Крім цього, варто пам’ятати, що більш ніж дві третини перевірок, які проводить Держпраці, відбуваються саме за скаргою звільненого працівника.

 

КОМЕНТАР ДЛЯ «ЗіБ»

Антон ПИНЗАР,
радник адвокатського об’єднання «Агард»:

— Ігри з правоохоронцями — сумнівна справа. Тож задля безпеки варто дотримуватися простих правил. Насамперед слід ретельно перевіряти відповідність даних осіб, які до вас завітали, інформації, викладеній в ухвалі суду.

Не тримайте в медичному закладі та на робочому місці зайвих грошей та документів. Керівник повинен розуміти, хто з медпрацівників перебуває в цей момент на роботі, а хто — ні. Якщо фактичне місцезнаходження медичного закладу відрізняється від адреси, вказаної у ЄДР, — постійно перевіряйте поштову скриньку за місцем реєстрації. Іноді про «дружній візит» стає зрозуміло з одного листа. А краще заздалегідь готуйте персонал та керівництво до можливого обшуку. Завчасно влаштований стрес-тест здатний убезпечити від зайвих проблем. І пам’ятайте, що чинний Кримінальний процесуальний кодекс із повагою ставиться до лікарської таємниці.